Het is nu do maart 28, 2024 11:05 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Fouten en misrekeningen 
Auteur Bericht
Partizaan
Bericht 
Wat voor mij eigenlijk ook een tactische fout van Hitler leek, is operatie Blau: de verovering van de olievelden van Baku..
Op 5 april 1942 vaardigde Hitler zijn decreet nr.41 waarin de fases beschreven staan:
1)De noordelijke vleugel van legergroep zuid moest sovjettroepen ten westen van Voronezj omsingelen.

2)Wanneer de 2 speerpunten later samenvoegden, moesten ze oprukken naar het zuiden van Millerovo en zouden ze worden versterkt met meer troepen die van Charkow kwamen.

3)De gecombineerde Duitse troepen moesten vervolgens naar Stalingrad oprukken

4)De zuidelijke troepen van legergroep zuid moesten doorheen het gezuiverde gebied via Rostov over de Kubansteppe naar de Kaukasus optrekken.

Dit was het oorspronkelijke plan. Het plan was om door te stoten naar de kaukasus nadàt de Sovjettroepen in de buurt van Stalingrad vernietigd waren. dat werd gewijzigd in gelijktijdige aanvallen op de Kaukasus en stalingrad, inclusief de verovering van de stad zelf. Vrij onrealistisch lijkt me, zelfs toen al...Lists sterkere legergroep A moest de vijandelijke legers in Rostov onder de voet lopen en vervolgens in z'n eentje de Kaukasus veroveren om daarna naar Grozny aan de Kaspische zee op te rukken.
Halverwege augustus was legergroep A bij de Noord-Kaukasisiche laagvlakte aanbeland, zo'n 350 mijl naar het Zuiden. de troepen waren ver verwijderd van legergroep B met een lange blootgestelde flank, en uitermate moeilijk te bevoorraden.
De strategie was pure waanzin, en daarmee bedoel ik, zoals zoveel keren aan het oostfront, 2 doelen tegelijk willen. Want dan zou het weleens kunnen dat ze in geen van beiden zouden slagen....

Dat vind ik ook een fout(je) in het lijstje


zo jan 22, 2006 10:18 pm
steunwieler
Bericht 
Jumpmaster schreef:
Het blijft natuurlijk een klunzenstreek. De zielenroerselen van onze "Fuehrer" zullen wel altijd schemerig blijven..........
Ik denk dat Hitler nog steeds dubbel was in zijn houding tov de Britten. Uiteindelijk wilde hij toch een alliantie, misschien dat hij door niet door te pakken op het BEF hoopte iets te kunnen afdwingen op diplomatiek gebied......Dat blijft voor mij toch de meest logische theorie, omdat ik gewoonweg niet geloof dat Hitler zijn troepen niet in een "straatgevecht" durfde te sturen.....Gezien zijn beslissingen op andere gebieden en andere steden (Stalingrad, Leningrad, Charkov etc.) mag dat niet aannemelijk zijn omdat hij daar ook heel rechtlijnig was.


Duinkerken is 1940 dacht ik zo...Stalin- en Leningrad en Charkov, ... waren toch wel iets later hoor...(OOSTFRONT ook bij te rekenen...en Leningrad is eigenlijk nooit echt aangevallen -_-)


ma jan 23, 2006 9:52 pm
John S.
Bericht 
Citaat:
Duinkerken is 1940 dacht ik zo...Stalin- en Leningrad en Charkov, ... waren toch wel iets later hoor.


Ja,..............? :?

Wat je zegt is bij iedereen bekend, maar wat wil je ermee zeggen?


di jan 24, 2006 2:23 pm
panzerschreck
Bericht 
Leningrad nooit echt aangevallen?
Leningrad was 3 jaar lang belegerd!


di jan 24, 2006 4:17 pm
John S.
Bericht 
Citaat:
en Leningrad is eigenlijk nooit echt aangevallen



Huh :?

Vertel dat de oudjes uit Leningrad maar 's.............. :roll:


di jan 24, 2006 4:25 pm
Mario
Bericht 
Vermoedelijk bedoelt hij dat er in Leningrad nooit straatgevechten zijn geweest, dat de Duitsers nooit echt verder zijn geraakt dan de buitenwijken. Ik durf hopen dat hij van de beschietingen en belegering wel al op de hoogte was.


di jan 24, 2006 4:56 pm
wrekaneU111
Bericht 
Als ik terug mag komen op het Ardennen Offensief,

Toen de Luftwaffe orders kregen om op te stijgen en bombarderen van vijandelijke stellingen in de Ardennen, wist niemand ergens iets van. Het gevolg hier van een grootdeel van de Luftwaffe werd door eigen Troepen uitgeschakeld omdat ze laag over vlogen en niemand hier iets van wit. Men was in de veronderstelling dat het hier om vijandelijk vliegtuigen ging


di jan 24, 2006 6:00 pm
steunwieler
Bericht 
Tuurlijk weet ik dat Mario...

Dat bedoel ik, voor Hitler moest de stad capituleren(voor zijn propaganda) en niet genomen worden door straatgevechten...(las ik ergens)

Wat je zegt is bij iedereen bekend, maar wat wil je ermee zeggen?...Tijden veranderen, metaliteiten veranderen...;)


di jan 24, 2006 8:16 pm
panzerschreck
Bericht 
Er was een tijd waarin de duitsers zonder al te veel moeite de stad in konden nemen eind 41 ongeveer, maar na de versterkingen was het een verkeken zaak, en lukte het de duitsers niet meer de stad in te nemen.


di jan 24, 2006 9:14 pm
Partizaan
Bericht 
juist, de strijd in de Wolchow-moerassen is één van de moeizaamste aan het oostfront geweest. En daar kon de komst van Manstein met zijn leger na Sebastopol niets aan veranderen....


di jan 24, 2006 10:22 pm
Mario
Bericht 
steunwieler schreef:
Tuurlijk weet ik dat Mario...

Dat bedoel ik, voor Hitler moest de stad capituleren(voor zijn propaganda) en niet genomen worden door straatgevechten...(las ik ergens)

Wat je zegt is bij iedereen bekend, maar wat wil je ermee zeggen?...Tijden veranderen, metaliteiten veranderen...;)

Ik neem het hier voor je op, steunwieler, da's alles.
De stijlfiguur "ik mag hopen dat" is gewoon een andere manier om "hij weet hoogstwaarschijnlijk ook wel dat blablabla" te formuleren.


wo jan 25, 2006 12:11 pm
steunwieler
Bericht 
Ok, zoveel weet ik ook niet hoor :oops: (stijlfiguren=>Latijnse les -_- altijd vervelend...)


wo jan 25, 2006 2:00 pm
muncio
Bericht 
Duinkerken,
Hitler wilde de panzerdivisie van Von Rundstedt rust geven aangezien ze door hun tocht de manschappen uitgeput waren.
Daarbij wilde Goering zich bewijzen met zijn Luftwaffe... Deze pleitte bij Hitler ervoor om zijn huzarenstukje met zijn Luftwaffe neer te zetten. Hitler gaf hiervoor toestemming.

Dit blijkt dus een grote fout te zijn geweest waardoor meer dan 250.000 soldaten Engelsen, Fransen en Belgen naar Engeland konden ontsnappen.
Dit heeft was cruciaal voor het vervolg van WO II.


ma maart 05, 2007 1:37 pm
Marcoo
Bericht 
Over Duinkerken,

Volgens mij klopt het inderdaad wat muncio zegt. Hitler wilde de manschappen van von Rundstedt rust geven aangezien ze het grootste deel van Frankrijk nog doormoesten. Niet zeker wetende dat dat allemaal sneller ging dat verwacht.


vr okt 19, 2007 11:44 am
John S.
Bericht 
Goering met zijn Luftwaffe was in meerdere opzichten een fout en misrekening...


vr okt 19, 2007 12:11 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group