Het is nu do maart 28, 2024 12:53 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Waarom is Bastogne nooit verovert? 
Auteur Bericht
IA001
Bericht 
En daardoor moest Spiers Dike vervangen, alleen ik vond die Spiers een beetje een rauwdauzer. Er werden nog tal van soldaten gedood door simpele dekkingsfouten, omdat ze daar de opdracht niet voor kregen.


wo jun 23, 2004 6:37 pm
Rick
Bericht 
Was Horton niet degene die gewond raakte of was dat een andere CO van E-compag.?

Rick


wo jun 23, 2004 7:19 pm
dvdhoven
Bericht 
Rick schreef:
Was Horton niet degene die gewond raakte of was dat een andere CO van E-compag.?

Rick

Zie mijn post op de vorige bladzijde.
Major Horton is gesneuveld (KIA) op 5 oktober 1944 bij een Duitse artillerie aanval op het Batallions hoofdkwartier van 3/506 PIR.
Major Horton was geen CO van E company, maar CO van 3/506 PIR. (Volgens het boekje wat ik hieronder noem. Het kan best zijn dat in Band of Brothers anders staat.)

Maar komt het verwarrende deel voor mij. Volgens het boek Band of Brothers speelde de Easy company een belangrijke rol bij de zgn "Battle of Opheusden" Echter volgens het boekje, dat ik nu aan het lezen ben, was dat geheel niet zo. Het was 3/506 PIR, die een belangrijke rol speelde volgens dat boek. (Battleground Europe, Market Garden, The Island door Tim Saunders).
Even voor de duidelijkheid, de Easy company oftewel E Coy maakt deel uit van 2/506 PIR


do jun 24, 2004 8:48 am
Harro
Bericht 
Teqero schreef:
En daardoor moest Spiers Dike vervangen, alleen ik vond die Spiers een beetje een rauwdauzer. Er werden nog tal van soldaten gedood door simpele dekkingsfouten, omdat ze daar de opdracht niet voor kregen.

Oh mijn God, ik dacht dat we hier met geschiedenis bezig waren maar het gaat over Hollywood en Stephen Ambrose :roll:


do jun 24, 2004 10:59 am
Harro
Bericht 
David schreef:
Het was ijskoud en veel soldaten moesten eigenlijk nog herstellen van hun verwondingen die ze hadden opgelopen tijdens "Holland"

David schreef:
En, ja er werden soldaten ingezet die eigenlijk nog een tijdje op de ziekenzaal hadden moeten liggen, maar het was vaak de persoonlijke wens van de soldaat om toch mee te mogen naar het front.

...Wacht eens even, gaat het hier nu om gewonden die mee gingen naar Bastogne, of gaat het over soldaten die in Bastogne gewond raakten en toch mee bleven vechten? :?
Dit is van belang omdat in het eerste geval er sprake is van onverantwoordelijk gedrag van de leidinggevenden maar in het tweede geval van begrijpelijke noodzaak in een moeilijke situatie. In het eerste geval had de superieur van wie dan ook de leiding had over 506/E moeten ingrijpen. Bovendien zou er in het eerste geval iets structureel fout zitten bij het 506th PIR of zelfs op divisie niveau als dit naast 506/E in meerdere onderdelen voorkwam.


do jun 24, 2004 11:05 am
IA001
Bericht 
Gustav schreef:
Teqero schreef:
En daardoor moest Spiers Dike vervangen, alleen ik vond die Spiers een beetje een rauwdauzer. Er werden nog tal van soldaten gedood door simpele dekkingsfouten, omdat ze daar de opdracht niet voor kregen.

Oh mijn God, ik dacht dat we hier met geschiedenis bezig waren maar het gaat over Hollywood en Stephen Ambrose :roll:


Hollywood heeft de werkelijkheid verfilmt a.d.h.v. echte veteranen die hun verhaal vertelden..


do jun 24, 2004 5:10 pm
Harro
Bericht 
Ambrose staat bekend als iemand die fantasie en werkelijkheid gebruikte en als iets onbetrouwbaar is zijn het de verhalen van veteranen. En ik praat uit eigen ervaring. Ze "herinneren" zich vanalles.


do jun 24, 2004 5:12 pm
David
Bericht 
We praten hier over gewonden die nog in het hospitaal, in de omgeving van Moumelon en Reims, lagen bij te komen van de verwondingen, opgelopen in o.a Nederland. Toen het bericht binnenkwam in Mourmelon dat het 101e één van de Divisies was die een gat in de Amerikaanse linies moest dichten besloten veel van de gewonden zich, al dan niet geoorloofd, bij hun eenheden te voegen.

Ik denk niet dat je hier de leiding de schuld van mag geven. De leiding op lager niveau had het op dat moment te druk met het verzamelen van voldoende uitrusting, wapens, munitie e.d. De leiding op divisie niveau had het op dat moment te druk met de logistiek, missie, strategie e.d. Het was hals over de kop in de vrachtwagens stappen met als doel de Duitsers stoppen. Toen op dat moment was er echt geen tijd om te controleren of iedereen nog wel in z'n ziekenhuisbedje lag. Iedereen was bezig met de aanstaande slag.
De soldaten die eigenlijk nog in het hospitaal moesten verblijven waren bijna hersteld van hun verwondingen. Als je met een beenbreuk in het hospitaal lag kon je natuurlijk niet mee...
Verder denk ik niet dat de leiding tegen de soldaten ging zeggen dat ze niet mee mochten. Er waren grote gaten geslagen in de gelederen van het 101e. In Normandie en Holland waren veel goede soldaten en officieren gesneuveld. Deze gaten werden maar gedeeltelijk opgevuld door onervaren, jonge jongens. Ik denk dat iedere officier blij was met een soldaat met gevechtservaring!


vr jun 25, 2004 6:54 pm
Harro
Bericht 
Natuurlijk is dit wel de verantwoordelijkheid en schuld van de leiding. Wie gaat hier anders over? Geen tijd om te controleren wie in het ziekenhuis lag? Das onzin. Er is toch een appèl voor vertrek? Dan kon iedereen die juist niet naar Bastogne wilde er dus ook tussenuit?
je "denkt" (dus geen feit) niet dat de leiding tegen de soldaten ging zeggen dat ze niet meemochten. Als dat zo is dan is hun onverantwoordelijke gedrag bewezen. Een soldaat is fit voor frontdienst of niet. Als ze eigenlijk nog in het ziekenhuis hadden moeten liggen dan waren ze niet fit en dus was het onverantwoordelijk gedrag van hun superieuren. Als ze wel fit waren dan hoorden ze in eerste instantie al nietmeer in het hospitaal thuis en dan was er dus geen sprake van dat ze "eigenlijk nog van hun wonden moesten herstellen".


za jun 26, 2004 1:36 am
David
Bericht 
In 2 verschillende boeken wordt gepraat over soldaten van het 101e die meegingen naar Bastogne, en zichzelf uit het ziekenhuis hadden ontslagen.
Deze beide boeken zijn geschreven door veteranen die alles zelf hebben meegemaakt, van de eerste tot de laatste minuut. Ik ben dan toch wel geneigd om hen te geloven.

Nogmaals, er waren leegtes ontstaan in de gelederen en die waren nog niet helemaal opgevuld na de lange campagne in Holland. Het grootste deel van de Company's waren op 2/3 van hun normale aantal manschappen. Gesneuveld, gewond, vermist waren hier de grootste oorzaak van. Een andere oorzaak hiervan was het verlof wat veel soldaten (eindelijk) kregen. Zelfs de divisiecommandant zat in Amerika.
Er lagen mensen in het ziekenhuis om te herstellen van hun verwondingen. Deze hospitalen lagen dicht bij de kampementen in Reims en Mourmelon. Hierin lagen de mensen die "lichte" verwondingen hadden opgelopen of die bijna herstellende waren, zodat ze als ze weer fit waren sneller bij hun eenheden konden aansluiten. Met lichtgewond kun je denken aan schampschoten, ontstekingen van verwondingen, trenchfeet en dergelijke.Daarom zijn deze hospitalen juist dicht bij de kampementen gezet. De soldaten die zwaarder gewond waren lagen in de grotere ziekenhuizen, in Parijs bijvoorbeeld. Die gingen dus niet mee...

Er was een gat geslagen in de linies en dit moest zo snel mogelijk gedicht worden. Toen dat bericht binnenkwam ging het er allemaal een beetje chaotisch aan toe. Een héle divisie moest in één keer zo snel mogelijk in vrachtwagens naar het front gestuurd worden. Alles moest snel snel. Hier had niemand op gerekend en de leiding had de grootste moeite om voldoende uitrusting en wapens bij elkaar te sprokkelen. Toen de gewonden dit hoorden besloten er een paar om zichzelf uit het hospitaal te ontslaan en mee te gaan met hun kameraden. De leidinggevenden waren vaak ook hun kameraden en deze vonden het juist een teken van kameraadschap en vertrouwen dat deze soldaten, met gevechtservaring, mee wilden. Nogmaals, ik vind niet dat de leiding onverantwoordelijk bezig was.

Ik denk ook niet dat dit verhaal op zichzelf staat. Het had net zo goed bij Tobroek of Stalingrad gebeurd kunnen zijn. Hoe vaak hoor of lees je niet dat de lichtgewonden zich, in tijden van tegenslag aan het front, bij hun eenheden aansluiten.


ma jun 28, 2004 5:36 pm
Harro
Bericht 
David schreef:
In 2 verschillende boeken wordt gepraat over soldaten van het 101e die meegingen naar Bastogne, en zichzelf uit het ziekenhuis hadden ontslagen. Deze beide boeken zijn geschreven door veteranen die alles zelf hebben meegemaakt, van de eerste tot de laatste minuut. Ik ben dan toch wel geneigd om hen te geloven.

...Je begrijpt geloof ik niet helemaal wat ik bedoel. Naar mijn mening is het de verantwoordlijkheid van de officieren dat er geen gewonden mee gingen. Het argument dat jij gebruikte dat deze officieren wel wat beters tedoen hadden gaat nooit op want op het appèl voor vertrek moet blijken wie er wel en wie er niet zijn. Daarbij dus ook ongeoorloofde afwezigheid maar ook ongeoorloofde aanwezigheid, dus de bewuste gewonden. Gingen ze dus toch mee, of ze nu licht gewond waren of niet, wisten de officieren hiervan en dus is het hun (on)verantwoordelijkheid.
Maar nogmaals, zet je geld nooit op de "herinneringen" van veteranen.
David schreef:
Nogmaals, er waren leegtes ontstaan in de gelederen en die waren nog niet helemaal opgevuld na de lange campagne in Holland. Het grootste deel van de Company's waren op 2/3 van hun normale aantal manschappen. Gesneuveld, gewond, vermist waren hier de grootste oorzaak van. Een andere oorzaak hiervan was het verlof wat veel soldaten (eindelijk) kregen. Zelfs de divisiecommandant zat in Amerika.
Er lagen mensen in het ziekenhuis om te herstellen van hun verwondingen. Deze hospitalen lagen dicht bij de kampementen in Reims en Mourmelon. Hierin lagen de mensen die "lichte" verwondingen hadden opgelopen of die bijna herstellende waren, zodat ze als ze weer fit waren sneller bij hun eenheden konden aansluiten. Met lichtgewond kun je denken aan schampschoten, ontstekingen van verwondingen, trenchfeet en dergelijke.Daarom zijn deze hospitalen juist dicht bij de kampementen gezet. De soldaten die zwaarder gewond waren lagen in de grotere ziekenhuizen, in Parijs bijvoorbeeld. Die gingen dus niet mee...

...Blijf ik toch bij mijn standpunt dat iemand gevechtsklaar is of niet. Als, zoals jij nu schrijft, alleen diegene meegingen die licht gewond waren, dan is dit onverantwoordlijk of ze hoorden niet in het hospitaal thuis. Als de mannen die meegingen voldoende hersteld waren om mee te kunnen zonder dat dit onverantwoorde risico's met zich meebracht, dan is de mededeling dat "zelfs de gewonden" meegingen misleidend en doet niet terzake.
"Trenchfeet" zou ik overigens niet tot de lichte verwondingen rekenen, maar dit terzijde.
David schreef:
Er was een gat geslagen in de linies en dit moest zo snel mogelijk gedicht worden. Toen dat bericht binnenkwam ging het er allemaal een beetje chaotisch aan toe. Een héle divisie moest in één keer zo snel mogelijk in vrachtwagens naar het front gestuurd worden. Alles moest snel snel. Hier had niemand op gerekend en de leiding had de grootste moeite om voldoende uitrusting en wapens bij elkaar te sprokkelen. Toen de gewonden dit hoorden besloten er een paar om zichzelf uit het hospitaal te ontslaan en mee te gaan met hun kameraden. De leidinggevenden waren vaak ook hun kameraden en deze vonden het juist een teken van kameraadschap en vertrouwen dat deze soldaten, met gevechtservaring, mee wilden. Nogmaals, ik vind niet dat de leiding onverantwoordelijk bezig was.

...hier komen we dus nooit uit
David schreef:
Ik denk ook niet dat dit verhaal op zichzelf staat. Het had net zo goed bij Tobroek of Stalingrad gebeurd kunnen zijn. Hoe vaak hoor of lees je niet dat de lichtgewonden zich, in tijden van tegenslag aan het front, bij hun eenheden aansluiten.

...Klopt, maar dat waren eenheden die al aan het front waren, sommigen zelfs ingesloten. De 101st moest nog naar het front.


ma jun 28, 2004 5:54 pm
David
Bericht 
Ik weet wel zeker dat we hier niet uit gaan komen. Jij heb je mening en ik heb mijn mening. Dat is het leuke van dit forum :D , en zodoende kom je tot verschillende standpunten. In dit geval staan we nu lijnrecht tegenover elkaar.
Ik heb mijn mening 2 keer boven aangegeven en blijf hier nog steeds bij. Jij heb ook nog steeds dezelfde mening en zo te zien blijf je daar ook bij, dus schieten we niets op.
Wellicht dat anderen ons uit deze impasse kunnen slepen :wink:


ma jun 28, 2004 6:06 pm
Harro
Bericht 
8)


ma jun 28, 2004 6:11 pm
Leo
Bericht 
Als een lichtgewonde werdt ontslagen uit een ziekenboeg werdt hij door de legerleiding opnieuw ingedeeldt bij een eenheid waar er gebrek aan manschappen was. Dit was meestal niet de eenheid waar hij verwondt werdt. Hij werdt bij wijze van spreken opnieuw een militair nummer, met het gevolg dat hij zich in de nieuwe eenheid opnieuw moest inwerken en bewijzen, wat moeilijk valt voor een ex-gewonde. Daarom verkozen vele om zich (ongeoorloofd ) genezen te laten verklaren door dokters die wel wisten waar het schoentje wrong. en hun oude eenheid te vervoegen.
Ik betwijfel dat een gevechtsofficier het zou toelaten dat een soldaat die niet 100% lichamelijk of geestelijk in orde is zou toelaten tot zijn eenheid,want hij betekende een gevaar voor zichzelf en zijn directe omgeving.
Vele werden opgevangen door hun makkers en werden ook (onofficieel) gespaard door hun pelotonsergeant .

...-


ma jun 28, 2004 10:39 pm
David
Bericht 
Even wat voorbeelden uit boeken die ik gisteravond even heb doorgenomen:

Vanguard of the Crusade van Mark Bando, pag 213;

Het gaat over ene Ed Turer. Zijn maten zaten al in de vrachtwagens en stonden op het punt om het kamp te verlaten, toen Ed Turer aan kwam rennen. Ze hadden 's middags nog afschied van hem genomen in het hospitaal want hij was heel ziek. Ed besloot dat hij toch niet zo ziek was als het leek en besloot toch maar om mee te gaan.

Bastogne van George Koskimaki, pag 24 t/m 26

Pfc Charles Hogan van het 907th Glider field artillery batt. had in Nijmegen een granaatscherf in zijn been gehad. Hij moest hiervoor het front verlaten en heeft 2 maanden in Engeland in het ziekenhuis gelegen. Toen het allemaal wat beter ging mocht hij terug naar Mourmelon om zich bij zijn oude eenheid te voegen. Een rare val zorgde er echter voor dat hij weer last kreeg van zijn been en hij belandde daar in het hospitaal. Toen kwamen er op een nacht een dokter en een officier van het 101e binnen en die vertelden dat er een bres in de linies was geslagen en dat het 101e er heen moest. Er waren tekort manschappen en de dokter zou iedereen controleren of hij weer gevechtsklaar was om mee te gaan. Hogan meldde zich gelijk vrijwillig aan om mee naar het front te gaan. Hij kon met pijn en moeite zijn schoenen aan krijgen omdat zijn voeten nog erg opgezwollen waren van de verwondingen.

Hetzelfde geldt een beetje voor Lloyd Jones van A comp. 501PIR. Hij heeft ook in Engeland gelegen, was teruggegaan naar Mourmelon en kreeg een terugslag te verwerken, zodat hij in Mourmelon weer in het hospitaal belandde. Alleen hier wilde de dokter hem niet laten vertrekken omdat zijn verwondingen nog niet genezen waren. In de hal kwam hij een groepje officieren van het 101e tegen en hij vroeg of hij een lift kon krijgen naar het kamp. Dat was geen probleem en hij ging zonder toestemming van de dokter mee naar het front.

T/5 Richard Kazinski had nog steeds erg last van zijn rug nadat hij tijdens de sprong in Nederland verkeerd terecht gekomen was. In Mourmelon was hij eindelijk in het ziekenhuis terecht gekomen om onderzocht te worden. Toen het niews van vertrek echter binnenkwam meldde hij zich gelijk weer bij z'n eenheid aan om mee te mogen naar Bastogne.

Er zijn dus verhalen bekend over gewonden die mèt en zonder toestemming van de dokters mochten terugkeren naar hun eenheid. Misschien lag het aan de aard van hun verwondingen of aan de bui van de dokter die dag wat bepaalde dat de mannen naar hun eenheid mochten terugkeren!?


di jun 29, 2004 8:44 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group