Het is nu wo apr 24, 2024 3:38 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Restante Duitse (SS) troepen 1945 in Oostenrijk en omstreken 
Auteur Bericht
Gertos45
Bericht 
Harro schreef:
Nee, dit geloofden ze echt. Leibstandarte veteranen vertelden mij hoe compleet het ongeloof was toen ze capituleerden en dat ze tot dat moment nog geloofden dat de kansen zouden keren. Ook vertelden zij mij dat ze - toen ze in gevangenschap marcheerden - de oude richtingwijzers van de 6. SS Panzerarmee zagen hangen wat onder de manschappen het idee gaf dat ze naar verzamelpunten werden gebracht om samen met de Amerikanen ten strijde te trekken.


Ongeloofelijk. Maar enkele posts eerder wordt er gezegd dat ze niet zo fanatiek waren en zich keurig aan de (westelijke) geallieerden overgaven, maar indien de geallieerden zich toch nog tegen de Russen zouden keren, dan zouden ze toch meevechten...moet je toch redelijk fanatisch zijn, toch, of echt geloven dat het Bolsjewisme een enorm gevaar betekende voor Europa.

Moet een verwarrende periode geweest zijn voor die mannen.


vr jan 18, 2008 3:49 pm
Harro
Bericht 
Nee, eerder werd vermeld dat de Leibstandarte zich keurig aan de Amerikanen overgaf en in gevangenschap marcheerde. Dezelfde Amerikanen waaraan ze zich overgaven na een lange terugtocht voor het Rode Leger uit. Het is duidelijk dat de divisie (en meerdere SS-divisies) meer zag in een overgave aan de westelijke geallieerden dan zich over te leveren aan de genade van de Russen. Dat ze tot de capitulatie geloofden in een wonderbaarlijk keren van de kansen voor Duitsland is bijzonder en ik ga de veteranen daar meer over vragen. Dat ze in gevangenschap dachten dat ze opnieuw zouden worden ingezet zegt misschien we iets over de hoek waaruit ze meenden dat de ommekeer zou komen.

Overigens ging ook in Berlijn in april 1945 onder de bevolking het gerucht dat de Amerikanen eerder in de hoofdstad wilden zijn om met de Duitsers tegen het Rode Leger op te trekken. Zie hiervoor de memoires van een familielid van mij elders op dit forum.


vr jan 18, 2008 4:04 pm
Jochen S.
Bericht 
Opmerkelijk is dat bij de overgave - op 10 Mei 1945 rond 09.00uur - officieren van het SS Pz.Rgt.1 hun pistool mochten houden. Idd. werden ze d.m.v. bordjes naar een groot open terrein bij Mauerkirchen gestuurd.
opvallend is hierbij de opmerking van een voormalig SS Oberschärführer over het gedrag van de Oosterijkers: "Die Österreicher waren plötzlich keine Deutsche mehr!"


vr jan 18, 2008 4:20 pm
wo2-freak
Bericht 
Was er wel een SS-divisie die: 18. SS-Freiwilligen-Panzergrenadier-Division Horst Wessel : heette?

Volgens mij heetten de vrijwilligers die de Waffen-SS in gingen gewoon Waffen-SS Wiking Division

??


vr jan 18, 2008 6:31 pm
wo2-freak
Bericht 
Jochen S. schreef:
Opmerkelijk is dat bij de overgave - op 10 Mei 1945 rond 09.00uur - officieren van het SS Pz.Rgt.1 hun pistool mochten houden. Idd. werden ze d.m.v. bordjes naar een groot open terrein bij Mauerkirchen gestuurd.
opvallend is hierbij de opmerking van een voormalig SS Oberschärführer over het gedrag van de Oosterijkers: "Die Österreicher waren plötzlich keine Deutsche mehr!"


De Oostenrijkers die volgenden dus blijkbaar alleen maar ''de sterkste'', ook in 1938, ze verzetten zich amper (alleen kleine verzetsgroepen) toen ze wisten dat ze goed behandeld zouden worden, en dat Hitler Oostenrijker was gaven ze zich gewoon '''gewonnen'', ze werden ingeleifd.

En die uitspraak: De Oostenrijkers waren plotseling geen Duitsers meer

Dan denk ik tog wel een beetje: De Oostenrijkers zijn erger dan de Duitsers zelf, de Duitsers erkenden het tenminste (na de oorlog) dat ze slecht bezig waren, maar van de Oostenrijkse kant zie ik niet echt zo veel terug.

Er is enkel informatie bekend dat de Oostenrijkers ook gewoon vreiwillig met de holocaust meededen en ook in de SS divisies zaten, en hebben hun dat erkend? De Oostenrijkers?

Ik wil er graag meer informatie weten erover!


vr jan 18, 2008 6:35 pm
Harro
Bericht 
wo2-freak schreef:
Was er wel een SS-divisie die: 18. SS-Freiwilligen-Panzergrenadier-Division Horst Wessel : heette?

Volgens mij heetten de vrijwilligers die de Waffen-SS in gingen gewoon Waffen-SS Wiking Division

??

In elke SS divisie dienden vrijwilligers. In het geval van de Wiking vooral Scandinaviërs en de eerste Nederlandse vrijwilligers. Al moet je voor de SS het begrip "vrijwilliger" naarmate de oorlog duurde steeds ruimer nemen.


vr jan 18, 2008 7:21 pm
Harro
Bericht 
wo2-freak schreef:
De Oostenrijkers die volgenden dus blijkbaar alleen maar ''de sterkste'', ook in 1938, ze verzetten zich amper (alleen kleine verzetsgroepen) toen ze wisten dat ze goed behandeld zouden worden, en dat Hitler Oostenrijker was gaven ze zich gewoon '''gewonnen'', ze werden ingeleifd.

Euhm, wil je alsjeblieft de geschiedenis van de inlijving van Oostenrijk nog eens goed lezen voordat je dit soort berichten plaatst?
wo2-freak schreef:
En die uitspraak: De Oostenrijkers waren plotseling geen Duitsers meer

Dan denk ik tog wel een beetje: De Oostenrijkers zijn erger dan de Duitsers zelf, de Duitsers erkenden het tenminste (na de oorlog) dat ze slecht bezig waren, maar van de Oostenrijkse kant zie ik niet echt zo veel terug.

Een feitelijk onderbouwing bij je veronderstellingen zou niet gek zijn.
wo2-freak schreef:
Er is enkel informatie bekend dat de Oostenrijkers ook gewoon vreiwillig met de holocaust meededen en ook in de SS divisies zaten, en hebben hun dat erkend? De Oostenrijkers?

De Oostenrijkers deden enkel vrijwillig mee? Is dat zo? En hoe zat dat dan met de Nederlanders, Belgen, Fransen, Italianen, Polen, Hongaren, Grieken, Joegoslaven, Esten, Letten, Litouwers, Russen en al die anderen niet meededen aan de Holocaust - werden die dan gedwongen ofzo?


vr jan 18, 2008 7:25 pm
John S.
Bericht 
Ja, inderdaad. Hoewel er natuurlijk veel Oostenrijkers blij waren met de Anschluss, waren er ook veel tegenstanders. Eigenlijk vergelijkbaar met andere landen die door de Duitsers waren bezet.
Oostenrijkers hadden wel meer kans op carriere. Dat had natuurlijk te maken met het feit dat zij volgens Hitler ook echt bij het Reich hoorden. De nazi-beweging was ook verder ontwikkeld dan die in andere landen.


vr jan 18, 2008 7:42 pm
wo2-freak
Bericht 
Harro schreef:
wo2-freak schreef:
De Oostenrijkers die volgenden dus blijkbaar alleen maar ''de sterkste'', ook in 1938, ze verzetten zich amper (alleen kleine verzetsgroepen) toen ze wisten dat ze goed behandeld zouden worden, en dat Hitler Oostenrijker was gaven ze zich gewoon '''gewonnen'', ze werden ingeleifd.

Euhm, wil je alsjeblieft de geschiedenis van de inlijving van Oostenrijk nog eens goed lezen voordat je dit soort berichten plaatst?
wo2-freak schreef:
En die uitspraak: De Oostenrijkers waren plotseling geen Duitsers meer

Dan denk ik tog wel een beetje: De Oostenrijkers zijn erger dan de Duitsers zelf, de Duitsers erkenden het tenminste (na de oorlog) dat ze slecht bezig waren, maar van de Oostenrijkse kant zie ik niet echt zo veel terug.

Een feitelijk onderbouwing bij je veronderstellingen zou niet gek zijn.
wo2-freak schreef:
Er is enkel informatie bekend dat de Oostenrijkers ook gewoon vreiwillig met de holocaust meededen en ook in de SS divisies zaten, en hebben hun dat erkend? De Oostenrijkers?

De Oostenrijkers deden enkel vrijwillig mee? Is dat zo? En hoe zat dat dan met de Nederlanders, Belgen, Fransen, Italianen, Polen, Hongaren, Grieken, Joegoslaven, Esten, Letten, Litouwers, Russen en al die anderen niet meededen aan de Holocaust - werden die dan gedwongen ofzo?


Ik heb het hier niet over Nederlanders, Belgen, Fransen, Italianen, Polen, Hongaren, Grieken etc.etc.

Ik heb over de Oostenrijkers.

De berichten van uw zijn best wel bij de hand, je weet wat er bedoeld wordt maar om een discussie te openen die hellemaal geen ekele nut heeft en eigenlijk overeenkomt met het geen wat bedoelt en meestal wat gezegd word, zijn die discussies onnodig.

Ik zeg er is Enkel weinig informatie. Niet dat alleen de Oostenrijkers vreiwillig meededen.

En wilt uw aub voortaan iets duidelijker zijn? Iedereen er op wijzen dat ze ''de geschiedenis eens beter moeten bekijken'', dan help je een ander niet echt mee. De inleiving ja, maar wat precies. Wil je er bij zeggen wat niet klopt, dat is handiger dat ik een heel stuk opnieuw ga lezen, bekijken etc.etc. Als het om een enkel dingetje gaat.

Als je met de bovenstaande uitspraken niet eens bent, houd het voor uw zelf ik heb geen zin hier een discussie over te voeren.

Mvg, wo2-freak


vr jan 18, 2008 10:38 pm
John S.
Bericht 
WO2-freak:

Citaat:
Als je met de bovenstaande uitspraken niet eens bent, houd het voor uw zelf ik heb geen zin hier een discussie over te voeren.



Het is hier overigens wel een discussie-forum, waar actie-reactie plaatsvindt.
Ik vind de statements van Harro derhalve wel gepast. Wanneer u niet wil dat iemand reageert op hetgeen u schrijft dan kunt u mischien beter niets schrijven...


vr jan 18, 2008 10:50 pm
Harro
Bericht 
Ik heb geen zin in dit soort gezeik dus ik ben verder klaar met Wo2-freak hoor.


vr jan 18, 2008 11:02 pm
Gertos45
Bericht 
Harro schreef:
Nee, eerder werd vermeld dat de Leibstandarte zich keurig aan de Amerikanen overgaf en in gevangenschap marcheerde. Dezelfde Amerikanen waaraan ze zich overgaven na een lange terugtocht voor het Rode Leger uit. Het is duidelijk dat de divisie (en meerdere SS-divisies) meer zag in een overgave aan de westelijke geallieerden dan zich over te leveren aan de genade van de Russen. Dat ze tot de capitulatie geloofden in een wonderbaarlijk keren van de kansen voor Duitsland is bijzonder en ik ga de veteranen daar meer over vragen. Dat ze in gevangenschap dachten dat ze opnieuw zouden worden ingezet zegt misschien we iets over de hoek waaruit ze meenden dat de ommekeer zou komen.

Overigens ging ook in Berlijn in april 1945 onder de bevolking het gerucht dat de Amerikanen eerder in de hoofdstad wilden zijn om met de Duitsers tegen het Rode Leger op te trekken. Zie hiervoor de memoires van een familielid van mij elders op dit forum.


Ik denk dit gelezen te hebben, maar psychologisch vind ik het interessant dat mensen die zo lang, zo'n oorlog hebben meegemaakt, ondergaan, uitgevochten...aan de ene kant blij zijn dat de ellende voorbij is en gedellussioneerd de wapens neerleggen, maar aan de andere kant toch nog bereid zouden zijn om samen met de Amerikanen de oorlog tegen Rusland voort te zetten.


za jan 19, 2008 12:59 am
Hans Dorr
Bericht 
Het geloof in de grote vijand uit het oosten zat er behoorlijk en vergeet ook niet dat de harde kern al bijna 5 jaren lang aan het front heeft gezeten. Het geloof in de Führer is ook altijd heel sterk gebleven, voor een aantal maanden terug heb ik een uitgebreid video verslag gezien van een LSSAH veteraan van de AA.1 LSSAH die nagenoeg de hele oorlog heeft gediend. "Toen ik hoorde over de dood van Adolf Hitler, hield voor mij het bestaan op". Deze mensen hebben 5 jaar lang gevochten, in een oorzaak geloofd, hun leven gewaagd, ellende meegemaakt maar de grote vijand uit het oosten bleef een gevaar. Ze hadden zondermeer de wapenen zo weer opgepakt en verder gestreden met de Amerikanen als het had gemoeten. Ze streden voor een vrij Europa (vrij van communisme) en dat was hun heilige doel. Het verhaal m.b.t. de houding van Oostenrijk is mij tijdens een langdurig gesprek met een HJ veteraan ook ter ore gekomen.

JW


za jan 19, 2008 1:49 am
Rednas
Bericht 
Harro schreef:
Ik heb geen zin in dit soort gezeik dus ik ben verder klaar met Wo2-freak hoor.

Geschiedenis schijnt zich te herhalen, dit komt mij ook weer erg bekent voor :)


za jan 19, 2008 2:08 am
wo2-freak
Bericht 
Jumpmaster schreef:
WO2-freak:

Citaat:
Als je met de bovenstaande uitspraken niet eens bent, houd het voor uw zelf ik heb geen zin hier een discussie over te voeren.



Het is hier overigens wel een discussie-forum, waar actie-reactie plaatsvindt.
Ik vind de statements van Harro derhalve wel gepast. Wanneer u niet wil dat iemand reageert op hetgeen u schrijft dan kunt u mischien beter niets schrijven...


Bij de hand zijn vnd ik overigens niet echt gepast.


za jan 19, 2008 2:37 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group