Het is nu za apr 20, 2024 8:17 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
gevechten rond Staphorst? 
Auteur Bericht
Cossack
Bericht gevechten rond Staphorst?
Weet iemand van jullie of er ook gevochten was in de buurt van Staphorst?
Staphorst was volgens mij op 14 April 1945 bevrijd.


do sep 07, 2006 4:23 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Citaat:
De laatste week voor de bevrijding van Staphorst was nog even angstig en spannend. Op zaterdag 7 april 1945 kwam er een verkenningsgevechtswagen richting Staphorst. Het kwam tot een treffen tussen Duitsers en Canadezen vlakbij het dorp IJhorst. De Duitsers werden verder teruggedrongen.

Het was vrijdag 13 april 1945 een mooie voorjaarsdag. Een dag waarop de boeren hun gedachten bij het werk op het land hadden, maar er niet aan toe kwamen door de angstige dagen en schietpartijen. De hele dag was er spanning in het dorp, want de Canadezen zaten niet ver meer weg. De bevrijding was er nog niet, de Duitsers waren nog de baas.

Maar desondanks speelden de kinderen hun spel. De meisjes met de poppen en de jongens waren aan het springen. Totdat ´s avonds omstreeks 18.00 uur oranje versierde tanks naar Staphorst reden. De vele mensen die dit zagen, dachten dat de bevrijding nu echt was gekomen. In grote getale ging men kijken.

Het tegendeel was waar. In deze tanks zaten toch nog Duitsers en die begonnen hevig te schieten. Iedereen vluchtte naar huis. De mensen waren alle kanten opgevlogen. Iedereen rende om weg te komen van het grote open kruispunt. Fietsen werden bij tientallen opzij gesmeten, iedereen rende voor zijn leven. Het was een oorverdovend lawaai, de hevige schoten van de pantserauto. Moeders doken met hun kinderen de kelder in, terwijl vaders vanaf een afstand een oogje in het zeil hielden. Met groot gevaar voor hun eigen leven.
Op dat moment werden vele huizen in brand geschoten. Kinderen die de hele dag lekker hadden gespeeld, zaten nu met angst en beven in de kelder.

De volgende dag verdwenen de Duitsers richting Noordoost Nederland. En kwam de hoofdmacht van de 3e Canadese divisie door Staphorst rollen; de bevrijding was een feit. Zware tanks, vrachtwagens met wuivende soldaten, zware kanonnen, vlammenwerpers enz. Het was een indrukwekkend gezicht en de blijdschap en de opluchting waren groot.

Bron: http://www.staphorst.nl/index.php?simac ... stukid=498


Of: Herdenken en vieren van 50 jaar bevrijding in de gemeente Staphorst / J. de Wolde, [Rouveen : de Wolde], 1995, [16] bl. ; 30 cm.


vr sep 08, 2006 8:04 pm
Profiel
Cossack
Bericht 
Die tanks kunnen nog wel eens Tigers geweest zijn die zijn hier namelijk wel geweest (zeker weten doe ik het niet). Het enigste dat ik heb kunnen vinden is: Gevechten ondergrondse - duitsers en dat er een B-17 is neegestort hier in de buurt maar dat is geen gevecht. Ik heb mijn opa nog gevraagd of hij nog spullen had maar die had hij allemaal al weggegooid :o


za sep 09, 2006 3:28 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group