Het is nu di apr 23, 2024 12:13 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Militaire blunders (mei'40-apr.45) 
Auteur Bericht
Harro
Bericht 
Klopt, maar dan had b.v. Kurt Meyer zijn befaamde tocht over de Klisura pas al in december, januari of februari moeten uitvoeren. Ik geef het ze te doen. In het voorjaar was het al een knap staaltje. Ik wil hiermee zeggen dat de Duitse staf er alle reden toe had om niet voor het voorjaar in de aanval te gaan. Dat ze gewacht hebben was dus geen blunder(tje) maar pure noodzaak. Hadden ze tegen die tijd nog met de regent van Joegoslavië temaken gehad dan hadden ze een week gewonnen en de Grieken kunnen overrompelen voordat de Britten en Australiërs ter ondersteuning aan land waren gebracht. In mijn ogen begingen de Duitsers geen fouten die te voorkomen waren. Hun plan liep diplomatiek in het honderd en daarmee kwam het militair in de problemen met alle gevolgen vandien.


zo feb 20, 2005 10:59 pm
Ton Heerschop
Bericht 
Wat betreft de militaire aspecten Gustav zullen we maar zeggen "no guts no glory"gaat zeker op in de Balkan believe me. Wat betreft het diplomatieke verhaal 100% eens!


zo feb 20, 2005 11:19 pm
Harro
Bericht 
Hmmm, de guts en de glory toonden ze in het voorjaar anders ook in ruime mate :mrgreen:


zo feb 20, 2005 11:20 pm
Ton Heerschop
Bericht 
Ach ja maakt niet uit ik blijf erbij de belangrijkste blunder Barbarossa!!


zo feb 20, 2005 11:29 pm
Mario
Bericht 
Ik vraag me af in hoeverre Barbarossa een blunder was (voor Hitler en co). Voor een "gewoon rationeel denkend" mens misschien wel, maar voor Hitler stond het gewoon in de sterren geschreven dat dit moest gebeuren, het was eenvoudigweg onvermijdelijk.

Bovendien kwam Barbarossa voor de Duitsers op een vrij gunstig moment wegens de reorganisatie die het Rode Leger net achter de rug had en de tijd die de Russen/Stalin nog nodig hadden om alles te regelen.

Enfin, zo lijkt het mij toch.


ma feb 21, 2005 9:05 am
Erik_C
Bericht 
Barbarossa; abslouut de grootste blunder. Dat de Duitsers nog zoveel succes boekten is maar aan één man te danken: Stalin.


ma feb 21, 2005 10:42 am
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Ik blijf er ook bij dat Barbarossa de grootste blunder is. Een tweefronten-oorlog veroorzaken, en ook nog tegen een hele sterke vijand... Het was voor Hitler misschien noodzakelijk om zijn ideologie om te zetten in daden maar het was niet echt verstandig...

Ironclad


ma feb 21, 2005 10:45 am
Profiel
Avatar gebruiker
wingco320

Geregistreerd:
do nov 04, 2004 3:11 am
Berichten: 1367
Woonplaats: Assen
Bericht Blunders
Nog zo'n gigantisce blunder was het bombardement op Monte Cassino.
Het leek er sterk op dat de Duitsers de abdij zouden ontzien maar toen de Amerikanen hem plat gooiden kregen de Duitsers een prachtige en bijna onneembare stelling zo maar in de schoot geworpen.


zo feb 27, 2005 11:36 pm
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Inderdaad een flinke blunder, maar hij valt in het niet bij een hele grote blunder als Operatie 'Barbarossa'...


ma feb 28, 2005 7:09 pm
Profiel
leandro
Bericht 
De ardennenoffensief ,verspilling van mankracht en tanks


di maart 01, 2005 8:43 pm
druidebaron
Bericht 
Niet de grootste blunder, wel noemenswaardig was de Britse operatie in Noorwegen in april, mei 1940. Het hele idee achter de operatie was niet slecht, een einde maken aan de uitvoer van ijzererts uit Zweden in de winter via ijsvrije havens in Noorwegen, maar de uitvoering was een opeenstapeling van blunders.
In de eerste plaats kwam de Duitse inval als een complete verrassing. Er was niet verwacht dat de Duitsers met hun nietige marine zo'n invasie zouden uitvoeren. Nog een paar voorbeelden: een van de weinige schepen die Noorwegen intact bereikte, bleek bij het uitladen volgeladen met kantoormeubilair. Pas na drie weken werd het het Engelse leger duidelijk dat er geen Engels werd gesproken in Noorwegen. De woordenboeken die vervolgens gestuurd werden waren Fins-Duits. De bergtroepen hadden geen ski's, winterkledij en bergbeklimmersmateriaal (!). De Engelse marineluchtvaart was geen partij voor de Duitse luchtmacht. De Engelse marine moest zich zonder luchtdekking met zware verliezen terugtrekken en zonder steun vanuit zee volgde het leger eind mei, begin juni.
Het was een slecht begin van de oorlog voor de Britten. Vreemd genoeg werd de architect van deze desatreus verlopen operatie, na het debat hierover in het Britse parlement, premier.


vr maart 18, 2005 7:12 pm
Harro
Bericht 
Wat is een "nietige operatie? Die zin kan ik niet volgen.


vr maart 18, 2005 7:17 pm
druidebaron
Bericht 
Oeps, 'nietige marine' moet er staan. :oops:


vr maart 18, 2005 7:23 pm
Stephan
Bericht 
h.van.winkelhoff schreef:
Yes,

I completely agree on all this! Generalisaties zijn verkeerd. Zo spraken de Amerikanen van die slome Britten. Ze waren natuurlijk echt niet altijd sloom en hebben dappere dingen gedaan. Ik vind het overigens ook briljant hoe de Duitsers snel en adequaat reageerden op Market Garden. Ze bleven maar doorgaan met de moed der wanhoop en hun militair uithoudingsvermogen was ongelooflijk. Ze waren ook echt professionals en wisten precies wat ze moesten doen. Ik verheerlijk de Duitsers echt niet, maar sta te kijken van hun veerkracht en hun niet aflatende Kampfbereitheit. Dit geldt natuurlijk vooral voor SS en parachutisteneenheden (bijv. van von der Heydte). De 9e en 10e SS tankdivisies waren dan ook zeer geduchte eenheden en het 506e Tiger Bataillon was een formidabele eenheid.

Hans van W"ff


Nu heb ik net een boekje gelezen getitled ''ik vocht om Arnhem'''dagboek van een zweefvliegtuig-piloot door Louis E. Hagen uit 1946.
Hierin staan de belevenissen van een piloot die meegevochten heeft in Arnhem en zijn relaas op paier zette toen hij terug was in Engeland.
Hij heeft niet zo'n hoge pet op over de duitsers en hun bereidwilligheid om te vechten.
Ik citeer ''Toen dacht ik weer aan de duitsers,aan hun voortdurend schreeuwen en brullen,onverstaanbaar,onbeschaafd,woest,hun gebrek aan zelfdiscipline,hun verlangen om van alles af te zijn en niet de kastanjes uit het vuur te hoeven halen:'laat hij het doen' of:'doe het zelf'.
Vanaf mijn zolder zag ik zelfs,hoe een duits officier zijn pet op de grond wierp en er in wanhoop en woede op trapte,toen zijn mannen aan hete bakkeleien waren wie op onze positie zou afgaan...einde citaat.
Ik denk dat dit toch ook wel iets zegt over de duitsers.
Stephan


wo apr 13, 2005 1:53 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Stephan schreef:
Ik denk dat dit toch ook wel iets zegt over de duitsers.

Dat denk ik niet. Het is geschreven door een Brit, niet echt objectief dus.

Ironclad


wo apr 13, 2005 2:09 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group