Het is nu do apr 18, 2024 4:43 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Militaire blunders (mei'40-apr.45) 
Auteur Bericht
Mario
Bericht 
Waarom wordt het tot zinken brengen van de Graf Spee tot de blunders gerekend in die lijst ? Dat schip was nauwelijks nog zeewaardig en niet meer in staat een gevecht te leveren.


za feb 19, 2005 9:22 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Hij was zeker nog wel zeewaardig en kon nog gewoon vechten. Hij werd een beetje misleid door de valse informatie van de opkomst van een sterke Britse vloot en toen besloot de commandant het schip tot zinken te brengen. In mijn ogen had hij gewoon het gevecht af moeten maken en nooit Montevideo in moeten varen.

Ironclad


za feb 19, 2005 9:26 pm
Profiel
Mario
Bericht 
Ironclad schreef:
Hij was zeker nog wel zeewaardig en kon nog gewoon vechten. Hij werd een beetje misleid door de valse informatie van de opkomst van een sterke Britse vloot en toen besloot de commandant het schip tot zinken te brengen. In mijn ogen had hij gewoon het gevecht af moeten maken en nooit Montevideo in moeten varen.

Ironclad


Ah, allez, weer wat bijgeleerd :) .


za feb 19, 2005 9:49 pm
Leo
Bericht 
De Graf Spee had reeds een serie slachtoffers gemaakt voordat hij de Rio Plata opvoer om herstellingen te laten uitvoeren.

...-


za feb 19, 2005 9:58 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
NIGHTWALKER schreef:
De Graf Spee had reeds een serie slachtoffers gemaakt voordat hij de Rio Plata opvoer om herstellingen te laten uitvoeren.

Dat klopt, heeft dat iets met de fouten in het gevecht of met militaire blunders te maken???

Ironclad


za feb 19, 2005 10:12 pm
Profiel
Ton Heerschop
Bericht 
In iedere strijd is het eerste wat sneuvelt het plan. Een gevleugelde militaire uitdrukking en een waarheid als een koe. Kortom blunders genoeg tijdens WO II. Wat btreft de bombardementen op Nijmegen, Enschede en Arnhem op 22 feb. 1944. Even als aanvulling de missie is niet afgeblazen maar men was op zoek naar gelegenheidsdoelen en zag per vergissing de betreffende steden aan als Duitse. Binnenkort zal ik op Go2War2 een artikel plaatsen aangaande deze aanval. Voor mij is de aanval op Rusland door Duitsland de belangrijkste militaire blunder ze hebben zich net als Napoleon gewoon doodgelopen in de immense Rusische steppes.


zo feb 20, 2005 5:28 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Barbarossa had kunnen slagen als Hitler niet zo nodig eerst de Balkan wou hebben. Dan had hij eerder de Sovjet-Unie kunnen binnenvallen. En misschien had Japan de Sovjet-Unie in het Oosten aan kunnen vallen om daar troepen vast te houden.
De Slag om Groot-Brittannië was nog niet voorbij dus ontstond er een twee-frontenoorlog. Barbarossa moest slagen, maar dat gebeurde niet. Daarom is het denk ik de grootste Duitse fout en blunder uit de oorlog.

Ironclad


zo feb 20, 2005 6:15 pm
Profiel
Harro
Bericht 
De Duitsers waren bij een offensief naar het oosten bang voor een aanval in de flank vanuit Griekenland door een Brits expeditieleger uit Egypte. Vanwege die angst was het strategisch belangrijk de Balkan te veroveren voor de Sovjet-Unie werd aangevallen. Hitler kon de Balkan dus niet zomaar spreekwoordelijk links (geografisch rechts) laten liggen.


zo feb 20, 2005 7:33 pm
Ton Heerschop
Bericht 
Gustav, was het niet zo dat vriend Mussolini behoorlijk op de broek had gekregen van de Grieken en daarom bij grote broer Duitsland aanklopte? Ik heb altijd begrepen dat dit de uiteindelijke aanleiding was voor de aanval door Joegoslavie op Griekenland. mee eens overigens dat door de aanval op de Balkan Barbarossa uiteindelijk te laat en met te weinig middelen van start ging. Voeg daarbij het steeds weer verschuiven van het strategische doel (Moskou innemen daarna de olievelden achter de Karpaten en toen weer de inname van Stalingrad). Ook het feit dat men zoals Ironclad terrecht aangeeft zich in feite in een twee frontenoorlog stortte speelde behoorlijk mee. Barbarossa heeft alles in zich om inderdaad als de blunder betempeld te worden.


zo feb 20, 2005 7:47 pm
Harro
Bericht 
De Duitsers waren bang voor een dergelijke flankaanval los van en lang voordat Mussolini in de penarie kwam op de Balkan. Om die reden waren de Duitsers diplomatiek al geruime tijd bezig de Joegoslavische steun te winnen en dit lukte goed tot de jonge koning roet in het eten gooide.


zo feb 20, 2005 7:55 pm
Ton Heerschop
Bericht 
Zal het eens nakijken Gustav, je kan overigens zomaar gelijk hebben hoor ik ben niet zo op de hoogte van de politiek die Duitsland voerde in die hoek van Europa.


zo feb 20, 2005 8:05 pm
Harro
Bericht 
Probleem voor de Duitsers in dat opzicht was de opstelling van de jonge koning Peter II. De regent Paul I en zijn regering besloten voor de Duitse politieke druk te zwichten en een pact met Duitsland te tekenen. Dit had de beveiliging van de rechter flank enorm kunnen verbeteren, ware het niet dat Peter op 27 maart 1941 meerderjarig werd en onmiddelijk Paul en zijn regering afzette, het Duitse voorstel afwees en banden aanknoopte met de Britse regering. Zonder de inmenging van Peter II één week voor de start van "Marita" hadden de Duitsers zich geen weg door Joegoslavië hoeven vechten en was de kostbare tijd mogelijk niet verloren gegaan.


zo feb 20, 2005 8:13 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Gustav schreef:
De Duitsers waren bij een offensief naar het oosten bang voor een aanval in de flank vanuit Griekenland door een Brits expeditieleger uit Egypte.


Echt waar? Die troepen moesten toch de Italianen uit Libië tegenhouden? En vormde het Griekse leger dan een bedreiging voor de Duitsers? Dit heb ik nog nooit overwogen, maar ik heb ook net als Ton niet zoveel verstand van de oorlogvoering in deze hoek van Europa...

Ironclad


zo feb 20, 2005 8:14 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Ik zeg nergens dat het Griekse leger een bedreiging vormde. Ik heb het over een Brits expeditieleger. De Duitsers hadden die angst al lang voor 1941.


zo feb 20, 2005 8:18 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Sorry, leesfoutje... Maar de Britten moesten toch Egypte tegen de Italianen verdedigen?

Ironclad


zo feb 20, 2005 8:20 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group