Het is nu di apr 16, 2024 11:58 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Militaire blunders (mei'40-apr.45) 
Auteur Bericht
Harro
Bericht 
Ging dat ze dan zo moeilijk af? Bovendien was het voor de Britten vrij eenvoudig de troepenmacht in Egypte uit te breiden.


zo feb 20, 2005 8:22 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Waar zouden die dan vandaan moeten komen? Groot-Brittannië? Dan moesten ze nog een heeeeel eind varen... Het lijkt mij niet niet zo makkeljik om zo ver afgelegen 'even' een leger uit de grond te stampen...

Ironclad


zo feb 20, 2005 8:26 pm
Profiel
Harro
Bericht 
:? Is het je überhaupt bekend dat het Empire destijds ietsje groter was dan enkel Groot-Brittanië? Even wat troepen uit Zuid-Afrika, India of een ander gemenebest land door het Suez kanaal varen was geen probleem.


zo feb 20, 2005 8:29 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
En de Britten beschikten daar wel over troepen die ze wel konden missen, en die wel even een leger konden vormen om Duitsland vanuit Griekenland binnen te vallen?

Ironclad


zo feb 20, 2005 8:48 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Wie heeft het over Duitsland binnenvallen?


zo feb 20, 2005 8:59 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Gustav schreef:
De Duitsers waren bij een offensief naar het oosten bang voor een aanval in de flank vanuit Griekenland door een Brits expeditieleger uit Egypte.

Tja. Je kunt hieruit verschillende dingen afleiden. ik neem aan dat de Britten gewoon zo ver mogelijk wilden oprukken?

Ironclad


zo feb 20, 2005 9:08 pm
Profiel
Harro
Bericht 
De Britten wilden waarschijnlijk helemaal niets. Ken jij een daadwerkelijk plan van de Britten om vanuit Griekenland op te rukken?


zo feb 20, 2005 9:10 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Nee. Maar de Duitsers zagen dit wel als een serieuse optie en waren er dus wel bang voor?

Ironclad


zo feb 20, 2005 9:17 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Precies zoals ik schreef...
Gustav schreef:
De Duitsers waren bij een offensief naar het oosten bang voor een aanval in de flank vanuit Griekenland door een Brits expeditieleger uit Egypte. Vanwege die angst was het strategisch belangrijk de Balkan te veroveren voor de Sovjet-Unie werd aangevallen. Hitler kon de Balkan dus niet zomaar spreekwoordelijk links (geografisch rechts) laten liggen.

Het ging dus om wat de Britten in de ogen van de Duitsers konden doen. Elke offensieve actie in de Duitse flank zou de Duitse aanval op de Sovjet-Unie verzwakken en daardoor bemoeilijken. Of de Britten dit werkelijk wilden doen en wat dan hun aanvalsdoelen zouden kunnen zijn is onbelangrijk, feit is dat de Britse overheid diplomatieke druk op de Grieken uitoefenden om een expeditieleger toe te staan (iets waarin de Grieken overigens pas toestemden toen de Duitsers Joegoslavië binnenrolden). Om die reden, een mogelijke Britse dreiging op de Balkan, wilde de Duitsers al ver voor Mussolini in de penarie kwam in Noord-Afrika en de Balkan, door diplomatieke druk de situatie naar hun hand zetten. Door de Italiaanse puinhoop werd de dreiging echter nog urgenter en dreigender. Hadden de Britten de Italianen uit Noord-Afrika geschopt dan hadden de Britten hun aandacht volledig op de Balkan kunnen richten. Snel handelen werd een noodzaak. Zoals ik hierboven al schreef kregen ze de Joegoslavische regent en regering zover een pact te sluiten met Italië en Duitsland. Daarmee hadden ze een uitstekende uitvalsbasis gekregen om Griekenland snel te nemen. Daarmee zouden ze de Britten in de tang hebben: de Engelse bondgenoten op de Balkan buiten spel en de Britse aanvalsbases in Noord-Afrika onder druk door de aanwezigheid van Rommel.

Juist toen de Duitsers deze klus snel dachten te klaren en daarmee het tijdsschema van Barbarossa niet in gevaar dachten te brengen, ging dus Peter II dwarsliggen. In plaats van een vrije doortocht naar de zuidelijke grens van Joegoslavië moesten de Duitsers zich plotseling een weg naar de zuidelijke Balkan vechten en dat had enorm tijdverlies tot gevolg. De Joegoslavische kroonprins is onbewust de bepalende factor is geweest die de start van Barbarossa deed vertragen en daarmee een "valse start" gaf.

Uit mijn hoofd dus niet onmiddelijk een bron voorhanden.


zo feb 20, 2005 9:38 pm
Harro
Bericht 
Ter aanvulling: hoe snel de Britten via Suez hun troepen konden versterken moge duidelijk zijn als je kijkt naar de troepenopbouw in Egypte om Rommel te stoppen en terug te slaan.


zo feb 20, 2005 9:43 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Ja, je hebt gelijk... Ach, je bent nooit te oud om te leren. Toch wel grappig dat die actie van Peter II onbewust zo'n grote gevolgen zou hebben...

Ironclad


zo feb 20, 2005 10:04 pm
Profiel
Ton Heerschop
Bericht 
Ahhhh Gustav heeft het bij het rechte einde, ik heb nog eens een en ander nagezocht van mijn studie materiaal voor ik zelf naar Bosnie vertrok en het verhaal van Peter II klopt 100%. Maar daarom was Barbarossa een nog grotere blunder, als Duitsland gewoon sneller had gehandeld hadden de troepen al aan de grens van Griekenland gestaan zonder 1 slag of stoot!!! Slechte timming een klein blundertje om maar on topic te blijven.


zo feb 20, 2005 10:15 pm
Harro
Bericht 
Fjewwww, bedankt voor de bevestiging Ton! Uit mijn hoofd dit soort complexe zaken beschrijven blijft lastig. Ik was vrij zeker van mijn zaak maar een foutje zit in een klein hoekje 8)


zo feb 20, 2005 10:24 pm
Harro
Bericht 
Ton Heerschop schreef:
Maar daarom was Barbarossa een nog grotere blunder, als Duitsland gewoon sneller had gehandeld hadden de troepen al aan de grens van Griekenland gestaan zonder 1 slag of stoot!!! Slechte timming een klein blundertje om maar on topic te blijven.

Dat is moeilijk. Twee factoren blijven dan van belang: de regering van Paul I moest instemmen met het Duits/Italiaanse voorstel want anders was er nog geen sprake van een soepele doortocht. Daarnaast was er de weersfactor. Uit je eigen ervaringen op de Balkan zul je zeker weten dat 's winters optrekken door de Joegoslavische en Griekse bergpassen geen sinicure is.


zo feb 20, 2005 10:38 pm
Ton Heerschop
Bericht 
Gustav ik weet 1 ding van Balkan winters die zijn KOUD!!!! Maar als, ja ik weet het wederom het woordje als, Duitsland toestemming had gehad voor een ongehinderde doortocht had men toch door het redelijk vlakke oosten van Joegoslavie over redelijke infrastructuur via Belgrado naar de grens ,et Griekenland kunnen trekken niet dan?


zo feb 20, 2005 10:52 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group