Het is nu vr apr 19, 2024 12:19 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 
Moerdijk - Dordrecht - Rotterdam 
Auteur Bericht
IA002
Bericht Moerdijk - Dordrecht - Rotterdam
Ik ben op zoek naar foto's van fallschirmjägers genomen in mei 40 in het gebied Moerdijk - Dordrecht - Rotterdam. Wie kan mij helpen? Wel bij plaatsen van foto's even de bronvermelding er bij zetten!!!


vr jun 25, 2004 11:06 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Waar heb je de foto's voor nodig?
Er zijn op internet zeer vele foto's te vinden. Van Fallschirmjager zelf overigens minder dan wel eens gedacht wordt. Vele Duitse foto's waren nl bij trainingen genomen en niet bij de landingen in Holland zelf. Wel izjn er veel beelden van Duitse transportvliegtuigen.
Probeer overigens ook Google hierbij. Trefwoorden als mei 1940, May 1940, mai 1940, Fall Gelb, Case Yellow enz. leveren veel succes op.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


zo jun 27, 2004 11:26 am
Profiel WWW
IA002
Bericht 
Dat heb ik natuurlijk allemaal al gedaan alvorens de vraag hier te stellen. Ik ben gewoon benieuwd wat voor foto's er verschijnen die ik nog niet kan :mrgreen: .


ma jun 28, 2004 10:03 pm
Rick
Bericht 
Ik heb even wat boeken door gekeken en ik ben een foto tegen gekomen van een Duitse FJ die staat op de Zwijndrechtse brug (brug tussen Dordrecht en Zwijndrecht).
De foto staat in het boek de bange meidagen van 1940 van de lekturama serie.

Rick


wo jun 30, 2004 11:45 am
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Pietje, ik heb ook even in mijn documentatie gekeken, en heb enkele foto's gevonden.

Eventueel kan ik ze wel voor je inscannen. Zeg het maar......


wo jun 30, 2004 2:16 pm
Profiel
IA002
Bericht 
Ik hou me aanbevolen voor foto's/scans. Rick, van die van die Duitser op de Dordtse brug, die heb ik al, maar bedankt.
Barry, uit welke boeken komen die afbeeldingen, mogelijk heb ik ze al.


vr jul 02, 2004 10:23 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Pietje schreef:
Barry, uit welke boeken komen die afbeeldingen, mogelijk heb ik ze al.


De meeste komen uit "German Paratroopers, The illustrated history of Fallschirmjager in World War II" van Chris McNab.

Laat maar even weten of je dit boek kent.


za jul 03, 2004 12:36 am
Profiel
marloes
Bericht 
ik ben ook wel nieuwschierig naar deze fotos, kunnen ze in dit forum gezet worden?


za jul 03, 2004 3:06 am
Rick
Bericht 
Ik heb nog wel een tekening waar FJ de nederlanders beschieten die is gemaakt door een burger bij de slag om de brug over de Noord (de vergeten brug).
De tekening staat samen met vele foto's van dit dorp in het boekje Herinneringen Hendrik Ido Ambacht 1940-1945 en in het boekje de crash van de padvinder.

Rick


za jul 03, 2004 7:55 am
Jesper
Bericht 
Ik ken iemand die in het bezit is van een originele foto van een FJ die dood op de grond ligt nabij Rotterdam (stiekem genomen toentertijd). Wat is daar de waarde van, hoe origineel is zoiets?

Groeten Jesper


ma jul 05, 2004 12:12 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Jesper, de waarde is wat er voor wordt gegeven. Standaard geld bij handel een foto heeft een waarde van 1 Euro, niet gekeken naar de afbeelding. Een dergelijke afbeelding kan snel oplopen.
Of het origineel is kan ik zo niet beoordelen. Dan zou je de foto moeten kunnen zien. Met zekerheid is alleen een negatief origineel.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


Laatst bijgewerkt door Wilco_Vermeer op ma jul 05, 2004 4:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



ma jul 05, 2004 1:22 pm
Profiel WWW
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Zoals beloofd heb ik wat foto's ingescand. De onderschriften zijn afgeleid uit het boek, ik heb echter geen idee hoe betrouwbaar het boek is (hint!). De meesten zijn overigens algemeen bekend.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Duitse parachutisten bestormen de Moerdijkbrug tijdens de initiele aanval op 10 Mei.

Afbeelding
Ju-52 op de grote weg tussen Den Haag en Rotterdam.

Afbeelding
Een dropzone in Nederland.

Afbeelding
Parachutesprong boven Nederland.

Afbeelding
Drie Duitse parachutisten met machinegeweer in Nederland.

Afbeelding
Duitse parachutisten met MG34 op een rendez-vous punt in Nederland.

Afbeelding
Duitse parachutisten op de Moerdijkbrug.

Afbeelding
Stormaanval over de Moerdijkbrug.

Afbeelding
Goring met Oberst Brauer, Hauptmann Prager, Oberstleutnant Kershin en Oberst Kreysing die zich bewezen hebben bij de aanval op de Moerdijkbrug en Rotterdam.

Afbeelding
Nederlandse soldaten worden weggevoerd na de verovering van de Moerdijkbrug door Duitse Parachutisten.


ma jul 05, 2004 4:04 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De foto's Moerdijk 7 en Moerdijk 8 zijn op zeker niet in Nederland genomen. Ze zijn tijdens de trainingen voorafgaand in scene gezet. Foto Moerdijk 10 is in scene gezet na de bezetting ergens eind mei.
Ontdekt na uitgebreid onderzoek voor het Fall Gelb artikel dat op Go2War2 zal verschijnen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma jul 05, 2004 4:51 pm
Profiel WWW
IA002
Bericht 
Bedankt Barry! Kan iemand zeggen waar foto 5 is genomen (luchtfoto van droppingszone).

Zijn er overigens nog meer mensen die foto's hebben in boeken van de luchtlandingen bij Moerdijk, Rotterdam en Dordrecht?


ma jul 05, 2004 8:31 pm
Monty
Bericht 
IA002 schreef:
Bedankt Barry! Kan iemand zeggen waar foto 5 is genomen (luchtfoto van droppingszone).

Zijn er overigens nog meer mensen die foto's hebben in boeken van de luchtlandingen bij Moerdijk, Rotterdam en Dordrecht?


ja die zijn er wel, maar dan moet je nog even geduld hebben. :wink:


bij mijn moeder staat nog een boekenkast vol (van mijn vader)
en hij had ook een 3-delige serie over de meidagen.
een groot gedeelte gaat ook over Moerdijk-Rotterdam en de gevechten in Dordrecht.

die kan ik wel een keer meenemen.


za jan 06, 2007 11:44 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group