Het is nu wo apr 24, 2024 9:15 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Duitse vrouwelijke soldaten aan het front 
Auteur Bericht
marloes
Bericht 
ja flak helferinnen waren er ook en die hebben ook veel meegemaakt maar ze waren over het algemeen niet echt betrokken bij straatgevechten, direct vechten met de geallieerden, etc.


ma jan 08, 2007 10:34 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Hier gaan we verder over vrouwelijke Sovjetsoldaten.


zo feb 04, 2007 9:25 pm
Profiel
Mr_Flibble
Bericht 
De Amerikanen van de 2nd Armored Division zeggen dat er onder de Duitse slachtoffers van de gevechten rond St.Denis-le-Gast in Normandië vrouwen waren. Maar ik geloof dat het hier om radio-operators en verpleegsters ging die zich in de terugtrekkende colonnes bevonden en niet om vrouwen in een frontlinie/soldaten rol.

bron: "Breakout at Normandy - Hell on Wheels in the Land of the Dead" van Mark Bando


ma feb 05, 2007 9:33 am
Firefly
Bericht 
Na de verovering van de verkeersbrug over de Waal bij Nijmegen door kleine groepen militairen van H- en I-Compagnie van het 504de Regiment van de 82ste Airborne Divisie vertelde Sergeant Shields het volgende:
Citaat:
"Duitsers schoten op ons vanuit de liggers boven in de brug. Ik schoot terug met mijn BAR en wist één van hen te raken. Toen die Duitser naar beneden tuimelde, viel de helm van zijn hoofd en zag ik lang, golvend haar. Tot mijn verassing was ik onder vuur genomen door een vrouw".
Dat was de enige keer dat ik hoorde dat er met de Duitsers vrouwen meevochten.

Citaat uit het boek "De weg naar Berlijn" van James Megellas.


zo maart 11, 2007 9:08 pm
wijers
Bericht 
Veel vrouwen die aan het front werden ingezet werden bij de Flak ingezet, Flakhelferinnen, etc. Ik heb een foto van Alfred Regeniter uit zijn verzameling waar een van zijn vrienden op staat met rechts een vrouw. Ik denk dat ze het unfirm voor de foto heefgt aangetrokken, maar dit was wel direkt aan het front, dus andere vraag zou zijn wat doet ze daar zo dicht aan het ront? Was wel West-Pruissen, dus misschien één van de vrouwen daar uit een van de dorpjes?
Afbeelding


zo maart 11, 2007 10:39 pm
wijers
Bericht 
Alfred Regeniter was trouwens Ridderkruisdrager in de 3./ Sturmgeschütz-Brigade 276.


zo maart 11, 2007 10:41 pm
wijers
Bericht 
sorry voor mijn typefoutjes, ik heb me flink met de hamer op de vingers geslagen, dus zit er een dikke pleister + verband omheen, en gaat er wel eens een toest mee of niet!!


zo maart 11, 2007 10:42 pm
Firefly
Bericht 
Ik kwam zojuist het volgende tegen op het Axis History Forum:

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=66200

Er zijn talloze foto's te vinden met zeer interessante informatie.


zo maart 11, 2007 11:00 pm
Heeresgruppe Kurland
Bericht 
Voor zover ik weet was de algehele overtuiging in Duitsland en het Duitse leger (i.t.t. bijv. de Sowjets) dat vrouwen niet op het slagveld (als vechtende soldaat) thuishoorden. Ook niet in de eindfase van de strijd.
Wel waren vrouwen aktief in al dan niet administratieve legerfuncties; verpleegsters etc. Maar niet met een wapen in de hand aan het front en actief deelnemend aan gevechten.

Natuurlijk valt niet uit te sluiten dat een Duitse dame, onder bepaalde omstandigheden, een wapen opgepakt heeft en op geallieerden heeft geschoten. Maar dat zullen, naar mijn mening, dan slechts incidenten zijn.

Ik herinner mij overigens zojuist aan een documentaire over het Oostfront die ik jaren geleden een keer heb gezien, waar veel veteranen aan het woord kwamen. Een Duitse veteraan (van welke eenheid hij was kan ik mij helaas niet meer herinneren) vertelde dat zijn eenheid medio 1942 een keer werd aangevallen door circa 150 Russische vrouwen. Allen waren geuniformeerd en tot de tanden bewapend. Zelfs nu merkte je aan deze oude man dat hij daarover nog steeds geshockeerd was. Hij en zijn kamaraden waren, althans dat vertelde deze veteraan, ontzet toen ze in de gaten kregen dat het vrouwen waren en dat ze aan het begin van deze aanval nog onderling discussie hadden of zij het vuur nu wel of niet zouden openen. Aangezien de Russische dames niet al te vriendelijke bedoelingen hadden (vanuit Duits standpunt gezien) hebben ze dat toch gedaan. Nadat zijn eenheid deze aanval had afgeslagen (het was kennelijk een kansloze aanval, aangezien zijn eenheid in een goede versterkte verdedigingsstelling lag) was deze Duitse eenheid met stomheid geslagen en vroegen zij zich af wat de Russen in Godsnaam bezielde om vrouwen naar het front te sturen.
Dat is dus kennelijk iets wat in de ogen van de Duitsers "not done" is.

Ook heb ik nog nooit iets gehoord (gelezen;gezien etc) dat vrouwen als zgn. Flakhelferinnen dienden.


do mei 31, 2007 12:32 am
dirk
Bericht 
Ik meen in het boek Hitler van Ian Kershaw gelezen te hebben dat Hitler vond dat vrouwen thuis hoorden bij het gezin en dat ze maar 1 plicht hadden: kinderen baren en opvoeden (vandaar ook bv. het Mutterkreuz). Vrouwen werden niet of sporadisch ingezet in het leger, en vrouwen mochten ook niet in de fabrieken werken, zoals bv.wel het geval was met vrouwen in de USA of de USSR, waar vrouwen massaal in het productieproces werden ingezet. Gezien het gebrek aan arbeidskrachten in Duitsland aan het eind van de oorlog wordt dit als een blunder van de eerste orde gezien.


do mei 31, 2007 9:58 am
Roel R
Bericht 
Heeresgruppe Kurland schreef:

Ook heb ik nog nooit iets gehoord (gelezen;gezien etc) dat vrouwen als zgn. Flakhelferinnen dienden.


Er waren zeer veel vrouwen in dienst van de Wehrmacht als Helferin. Maar ook in andere organisaties zoals het Deutsche Rote Kreuz.

Helferinen zaten bij de Luftwaffe, Heer, Kriegsmarine etc. Bijv. als Luftnachrichtenhelferinnen (ook wel Blitzmädel genoemd),
http://de.wikipedia.org/wiki/Blitzm%C3%A4del

Hier zeer veel foto's:

http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=122829


do mei 31, 2007 11:00 am
Kazin
Bericht 
Duitse Vrouwelijke soldaten aan het front? Die ook strijd leverden bij b.v de Artellerie? Of die in tanken zaten? Nooit van gehoord, lijkt me wel interresant om te weten..

Als ze bedoelen met ''aan het front'' de concentratiekampen die dicht bij het front gelegen waren dan begrijp ik het wel, daar waren wel vrouwelijke Duitse soldaten.
Interressant topic, ik wil er meer over weten.


za nov 17, 2007 4:00 pm
Marcoo
Bericht 
Ik kwam toevallig een verhaal tegen op internet over een vrouwelijke POW, gevangen genomen door de britten in Wolfheze tijdens de slag om Arnhem. Haar naam is/was Irene Reimann:

http://home.hetnet.nl/~witie/Female%20POW.htm


di jan 22, 2008 7:41 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
In dit geval gaat om een Luftnachrichtenhelferin, een non-combattante.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


di jan 22, 2008 9:13 pm
Profiel WWW
wo2-freak
Bericht 
Maar, de Duitse vrouwen, in de concentratie-kampen dat zijn tog ook gewoon ''soldanten?''

Je kunt zeggen bewakers of zo, maar ja bewakers die vermoorden of dwingen geen mensen ''te gaan douchen'' etc. Dus ze zijn erger dan soldaten. Het zijn gewoon oorlogsmisdadigers!


di jan 22, 2008 11:36 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group