Het is nu vr maart 29, 2024 5:31 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
bevrijding van zuid-limburg 
Auteur Bericht
Dennis
Bericht bevrijding van zuid-limburg
hallo, kan iemand mij toevallig helpen aan info over de bevrijding van zuid-limburg, liefst de regio rondom heerlen/landgraaf.
waarom wil ik dat graag weten, de vader van me schoonvader is omgekomen in het plaatsje waubach, daar lagen Amerikanen in het bos in die streek. Nu zou ik graag willen weten welke eenheden daar hebben gevochten en dat gebied hebben bevrijd.
Ik hoop dat iemand mij hiermee verder kan helpen.
Alvast bedankt

Dennis


zo maart 04, 2007 12:38 am
John S.
Bericht 
Dennis, ik heb een goede tip voor je:

Probeer het boek: D-Day Voor Ubach over Worms van H.Goosens te bemachtigen.

Het gaat over de strijd en bevrijding in Waubach eo.
Het is uitgegeven door drukkerij Eijdems-Lochtman in Eygelshoven-Kerkrade, in 1994.
Ik heb het in mijn bezit.


30ste infanteriedivisie Old Hickory
119de regiment heeft Schaesberg, Nieuwenhagen en Waubach bevrijd.
117de en 120 regiment in de flanken.
Waubach werd bevrijd in de avond-nacht van de 18de op 19de september.
Rimburg (onderdeel van Ubach over Worms, waar Waunbach ook een deel van is, bleef nog 14 dagen erna niemandsland. De Amerikanen konden pas na zeer zware gevechten (men verloor in de strijd om Rimburg ruim 300 man waarvan alleen al 93 man bij de oversteek van de Worm !!!!) de 9 bunkers rondom kasteel Rimburg veroveren. Het was toen 2 oktober 1944.


zo maart 04, 2007 11:35 am
Dennis
Bericht 
Hoi Jumpmaster

bedankt voor je tip, ik zal zeker ernaar opzoek gaan.
ook je info is boeiend, ga weer eens verder neuzen op het net.

bedankt

Dennis


zo maart 04, 2007 3:18 pm
Dennis
Bericht 
Dennis schreef:
Hoi Jumpmaster

bedankt voor je tip, ik zal zeker ernaar opzoek gaan.
ook je info is boeiend, ga weer eens verder neuzen op het net.

bedankt

Dennis
De 30ste divisie, bijgenaamd Old Hickory, vormde de spits van het XIXde Legerkorps van generaal-majoor Charles Corlett. De Amerikaanse generaal moest het opnemen tegen drie zwaar aangeslagen Duitse Divisies, die ook hun blik hadden gericht op het smalle riviertje, met de bedoeling daar een nieuw front in te richten. De Amerikanen waren hen uiteindelijk te snel af. Op woensdag 13 september bereikten de eerste Amerikanen Maastricht. Omdat alle bruggen door de terugtrekkende Duitsers waren opgeblazen, moesten de Amerikanen in boten de Maas oversteken. Dat remde hun opmars echter niet af: Old Hickory gunde de vijand geen rust en de volgende dag al staken de eerste infanteristen vlakbij Gulpen de Geul over. Bij Valkenburg stokte de opmars tijdelijk. Rond het stadje werd een moordend artillerieduel uitgevochten. Corlett besloot te wachten tot hij ook zijn tankdivisie kon inzetten.
Het eerste deel van die divisie, bijgenaamd Hell on Wheels, arriveerde de 15de. De volgende dag kon ook bij Valkenburg de opmars worden hervat. Opnieuw gunden de Amerikanen hun tegenstander geen rust en de Duitse divisies werden langzaam maar zeker teruggedrongen in noordoostelijke richting. Op maandag 18 september werden Geleen, Sittard, Hoensbreek en Heerlen bereikt. Een dag later schoof het front nog een paar kilometer op en was het grootste deel van Zuid-Limburg bevrijd. De Amerikaanse opmars kwam daarna tijdelijk tot stilstand.
Deze tekst vond ik op de volgende site:
http://www.scholieren.com/werkstukken/2547
De volgende site is ook boeiend:
http://www.rijckheyt.nl/oorlogomnooitte ... /index.htm


di maart 06, 2007 8:23 pm
John S.
Bericht 
Dennis, mocht je meer info willen over de strijd rondom Rimburg, dan zijn er legio boeken waarin de strijd (de ene keer iets uitgebreider dan de andere keer) vaak onder de noemer 'strijd om de Siegfriedlinie' beschreven staat. Mocht je een keer in Aken komen, loop dan eens de grote boekhandel (Mayrische) binnen. Wil je echt nog meer keuze hebben dan raad ik De Krijger in Erpe-Meere aan (is wel prijzig geworden de laatste tijd).


wo maart 07, 2007 5:50 pm
Dennis
Bericht 
maar hoe zit het dan met de Duitse eenheden die gestationeerd zaten in het zuidelijk limburg?
de reden wwarom ik daarom vraag, dit las ik op het internet:
Reeds in de Eerste Wereldoorlog probeerde Duitsland het von Schlieffenplan uit te voeren. Dit plan behelsde een omtrekkende beweging door België om een aanval op Frankrijk uit te voeren. In de Eerste Wereldoorlog mislukte dit plan door verschillende oorzaken. Hierover bestaat onder militaire historici verschil van mening. Sommigen achtten het plan te ambitieus, anderen meenden dat het Duitse leger in de Eerste Wereldoorlog te weinig mobiel was voor een dergelijk plan. Hitler meende dat ook de beperkte doorgang door België een knelpunt was. Hij besloot daarom dat ook het gebied van Nederlands Zuid-Limburg noodzakelijk bij de aanval betrokken moest worden.
Alleen als ik dan verder ga zoeken op het net, vind ik vrij weinig van, weet iemand hier meer over.
De info heb ik trouwens van de volgende site afgehaald:
http://z.nu.nl/wikipedia/tabid/54/looku ... fault.aspx


za maart 10, 2007 8:04 pm
Dennis
Bericht 
Aanvulling op het verhaal van me schoonvader.

Ik ben gerda de vrouw van dennis en zal het verhaal van mijn vader vetellen.

Mijn vader vertelde dat in de buurt van waubach medics waren en die hebben mijn opa nog geprobeert te redden en hebben hem ook nog naar het ziekenhuis in heerlen gebracht,
Helaas heeft dit niet meer mogen baten want mijn opa is enkele dagen erna toch overleden.
Is er mischien iets bekend over medics die daar in de buurt hebben gezeten?

Gerda en Dennis


zo jan 04, 2009 2:50 am
John S.
Bericht 
Dag Gerda en Dennis,

In Waubach zijn de volgende burgers omgekomen:

Hendrik Allon
Peter Crijns
Johanna Hajduczek
Joep Hermans
Tjibbe van der Hoop
Gerard Jeurissen
Stefanie Michorius-Eggen
Maria Mulders-Engels
Leo Reinartz
Christian Ringens
Gerard Smeets
Matjeu Velreads
Albert Velreads
Paulientje Velreads
Jozef Vijgen
Pietje Wetzels
Anna Maria Winteraeken
Jan Pieter Renier Winteraeken
Karolina Winteraeken-Benders
Marliese Winteraeken
Maria Catharina Winteraeken-Welters

Ik heb info over de bovenstaande personen. Staat jullie opa daarbij?

Het huidige Landgraaf werd dus bevrijd door de 30ste Old Hickory divisie. Het 119de regiment zat in Waubach.
In Landgraaf was in ieder geval ook de 84 division (The Rail-Splitters) aanwezig (begin oktober).
Ik zal eens uit gaan zoeken welke medics er zaten.

Mocht je er niet uitkomen dan heb ik de volgende tip voor jullie:

Kijk eens op:

http://www.heemkundelandgraaf.nl

Zij kunnen veel vragen voor je oplossen.


zo jan 04, 2009 11:03 am
Dennis
Bericht 
Onze opa staat erbij, Gerard Smeets.

Ben benieuwd naar de info.

Gerda


zo jan 04, 2009 11:10 am
John S.
Bericht 
PM verstuurd


zo jan 04, 2009 11:17 am
John S.
Bericht 
Hier wat kaarten:

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding


zo jan 04, 2009 11:33 am
John S.
Bericht 
Nog een kaart:

Afbeelding
Afbeelding


ma jan 05, 2009 4:59 pm
John S.
Bericht 
Het monument in Rimburg-Landgraaf met daarop de naam van de opa van Gerda en Dennis: Gerard Smeets (geen familie):

Afbeelding
Afbeelding


ma jan 05, 2009 5:11 pm
-Spitfire-
Bericht 
Weet iemand overigens welke eenheid Munstergeleen bevrijd heeft? Is dat de US 30th Infantry Division?


ma jan 05, 2009 5:36 pm
John S.
Bericht 
Sebastiaan, volgens mij is dat de 2nd Armored.


ma jan 05, 2009 5:40 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group