|
|
Het is nu di apr 23, 2024 7:45 pm
|
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Auteur |
Bericht |
Harro
Harro
|
Of heeft het Bundesarchiv-Militärarchiv tegenwoordig ook een koopzondag?
|
zo nov 18, 2007 3:03 pm |
|
|
Rudi
Rudi
|
Neh intertoys.
|
zo nov 18, 2007 3:03 pm |
|
|
Frank M
Frank M
Geregistreerd: vr dec 23, 2005 9:43 pm Berichten: 1168 Woonplaats: Ommen
|
Wie heeft het Bundesarchiv-Militärarchiv nodig als je ook naar de Free Record shop toe kunt?
_________________ "..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler
Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.
|
zo nov 18, 2007 5:30 pm |
|
|
Leo
Leo
|
Volgens mij hebben de GI's alleen op Sicilië gevechtscontact gehad met de Italianen. En naar aanleiding daarvan een oordeel vellen over een tegenstander is niet relevant.
Er zullen zeker ook GI's gehuild hebben als snotterende baby's toen het hen niet meezat.
|
do nov 29, 2007 3:48 am |
|
|
zoon van piet
zoon van piet
|
Rein schreef: Italië heeft ook meegevochten in de Spaanse burgeroorlog. Hoe is het hen daar vergaan? En waarom trokken ze geen lering uit deze strijd?
De Italianen speelden een behoorlijke rol in Spanje. En ze trokken zeker lering uit die strijd. Al worden hun conclusies achteraf als verkeerd gezien. Voorbeeldje: de Fiat CR.32 voldeed zo goed in Spanje, dat Italië vasthield aan de doctrine van de wendbare tweedekker in de rol van jager en ten tijde van WOII grote aantallen CR.42 in dienst had. Dat viel natuurlijk tegen toen die parmantige toestellen tegenover hurricanes, P40''s en spitfires kwamen te staan..
Maar het is makkelijk om achteraf te zeggen dat dit een verkeerde conclusie was. Schrijver Bill gunston merkte op dat Fiat met de CR.42 - hoe achterhaald ook- wel grote orders binnenhaalde uit binnen- en buitenland ( België, Hongarije, Zweden). kennelijk was de nu als achterhaald beschouwde doctrine destijds toch heel algemeen verbreid..
|
di dec 04, 2007 9:23 pm |
|
|
Frank M
Frank M
Geregistreerd: vr dec 23, 2005 9:43 pm Berichten: 1168 Woonplaats: Ommen
|
Citaat: Schrijver Bill gunston merkte op dat Fiat met de CR.42 - hoe achterhaald ook- wel grote orders binnenhaalde uit binnen- en buitenland ( België, Hongarije, Zweden). kennelijk was de nu als achterhaald beschouwde doctrine destijds toch heel algemeen verbreid..
Werd er bij deze beslissingen ook niet een beetje met de portomonnee gedacht? D.w.z. dat de aankopen meer waren gebaseerd op de inhoud van de schatkist of de bereidwilligheid om daar iets uit te halen, dan op puur militaire inzichten? Geen idee hoor, maar dat schoot me zo te binnen..
_________________ "..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler
Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.
|
di dec 04, 2007 10:24 pm |
|
|
ik ben Michiel
ik ben Michiel
|
EDIT bericht waar 2 maal het zelfde in stond.
sorry voor de vergissing.
|
wo dec 05, 2007 5:53 am |
|
|
ik ben Michiel
ik ben Michiel
|
Rein schreef: Het was trouwens niet alleen Spanje waar de Italianen hadden gevochten maar ook Abessinië en Albanië. ervaring dus genoeg maar men bleef bij werken met verouderde doctrines. Alleen is de vraag of Italië wel een tactiek á la blitzkrieg had uit kunnen voeren? Hier is in de eerste plaats immers een gemechaniseerd leger voor nodig, terwijl Itaië vooral over infanterie divisies beschikte. Dat de luchtmacht zo weinig sucessen heeft behaald begrijp ik niet echt. Volgens Paul Kennedy beschikte de Regia Aeronautica over vele snelheidsrecords, en was ze volgens sommige waarnemers de beste in de wereld tijdens het interbellum. De marine was de 4de grootste in de wereld (op USA, GB en Japan na). Je zou kunnen zeggen dat het nadeel hier in lag, dat Italië niet over vliegkampschepen beschikte, maar dit voordeel werd teniet gedaan door de nauwe zee-engte in de Middelandse zee. De onderzeebootvloot was bij het uitbreken van de oorlog, met 123 stuks, de tweede grootste in de wereld (op Rusland na), en groter dan die van Duitsland. Ik begrijp dan ook niet echt dat bijvoorbeeld in de slag bij Cape Matapan er 2 destroyers en 3 zware kruisers tot zinken worden gebracht, en een slagschip zwaar wordt beschadigd (totaal meer dan 2300 doden) en de Engelsen nagenoeg onbeschadigd uit de strijd komen (3 doden) zoon van piet schreef: Dat viel natuurlijk tegen toen die parmantige toestellen tegenover hurricanes, P40''s en spitfires kwamen te staan..
In de begindagen van de oorlog moesten ze het vooral opnemen tegen de Gloster Gladiator(ook een tweedekker). Spitfires en Hurricanes werden gebruikt om het thuisfront te verdedigen.
De Britten hadden ook nog de beschikking over de Bristol Blenheim, enkele watervliegtuigen, de Fairy Fulmar, Fairy Swordfish, voor operatie Judgment enkele Glen Martins en de Skua.
Ik denk niet dat de Italiaanse lucht macht in Albanie en Abessinië veel tegenstand heeft gehad. Een van de problemen waar de Italiaanse marine nog voor stond was een ernstig te kort aan brandstof. Bij Kaap Matapan kregen de Italianen de beloofde luchtsteun van de Duitsers niet waardoor de Britse torpedovliegtuigen vrij spel hadden.
|
wo dec 05, 2007 5:57 am |
|
|
Lieutenant Gruber
Lieutenant Gruber
|
Rein schreef: ... Dat de luchtmacht zo weinig sucessen heeft behaald begrijp ik niet echt. Volgens Paul Kennedy beschikte de Regia Aeronautica over vele snelheidsrecords, en was ze volgens sommige waarnemers de beste in de wereld tijdens het interbellum.
De marine was de 4de grootste in de wereld (op USA, GB en Japan na). Je zou kunnen zeggen dat het nadeel hier in lag, dat Italië niet over vliegkampschepen beschikte, maar dit voordeel werd teniet gedaan door de nauwe zee-engte in de Middelandse zee. De onderzeebootvloot was bij het uitbreken van de oorlog, met 123 stuks, de tweede grootste in de wereld (op Rusland na), en groter dan die van Duitsland. Ik begrijp dan ook niet echt dat bijvoorbeeld in de slag bij Cape Matapan er 2 destroyers en 3 zware kruisers tot zinken worden gebracht, en een slagschip zwaar wordt beschadigd (totaal meer dan 2300 doden) en de Engelsen nagenoeg onbeschadigd uit de strijd komen (3 doden)
Misschien heeft dat wel met een bepaalde fighting-spirit te maken, de bereidheid tot vechten en verliezen te nemen. Volgens mij is dat de Italianen volledig vreemd (althans, in het heden; als we denken aan de Romeinse legioenen die de halve wereld veroverden, moet je veronderstellen dat het er ooit wel in heeft gezeten...)
|
wo dec 05, 2007 5:58 am |
|
|
zoon van piet
zoon van piet
|
Rein schreef: Het was trouwens niet alleen Spanje waar de Italianen hadden gevochten maar ook Abessinië en Albanië. ervaring dus genoeg maar men bleef bij werken met verouderde doctrines. Alleen is de vraag of Italië wel een tactiek á la blitzkrieg had uit kunnen voeren? Hier is in de eerste plaats immers een gemechaniseerd leger voor nodig, terwijl Itaië vooral over infanterie divisies beschikte. Dat de luchtmacht zo weinig sucessen heeft behaald begrijp ik niet echt. Volgens Paul Kennedy beschikte de Regia Aeronautica over vele snelheidsrecords, en was ze volgens sommige waarnemers de beste in de wereld tijdens het interbellum. zoon van piet schreef: Dat viel natuurlijk tegen toen die parmantige toestellen tegenover hurricanes, P40''s en spitfires kwamen te staan..
In de begindagen van de oorlog moesten ze het vooral opnemen tegen de Gloster Gladiator(ook een tweedekker). Spitfires en Hurricanes werden gebruikt om het thuisfront te verdedigen.
Italië was zeker niet klaar voor een moderne oorlog. De productiecapaciteit van de Italiaanse industrie was te klein en verdeeld over teveel bedrijven. De doctrines waren gebaseerd op infanterie-aanvallen, waarschijnlijk bepaald door de koloniale oorlogen - waarbij ene heel ander soort tegenstander bevochten werd.
De Regia Aeronautica was eind jaren twintig, begin jaren dertig absoluut vooruitstrevend. De vliegtuigtypes behoorden tot de modernste ter wereld en had met Douhet een internationaal aansprekende strategische denker. hetzelfde geldt misschioen voor de USSR. Beide landen bleken in de praktijk van WOII achterhaalde ideeën aan te hangen. Misschien de wet van de remmende voorsprong?
|
wo dec 05, 2007 9:13 pm |
|
|
zoon van piet
zoon van piet
|
Frank M schreef: Citaat: Schrijver Bill gunston merkte op dat Fiat met de CR.42 - hoe achterhaald ook- wel grote orders binnenhaalde uit binnen- en buitenland ( België, Hongarije, Zweden). kennelijk was de nu als achterhaald beschouwde doctrine destijds toch heel algemeen verbreid.. Werd er bij deze beslissingen ook niet een beetje met de portomonnee gedacht? D.w.z. dat de aankopen meer waren gebaseerd op de inhoud van de schatkist of de bereidwilligheid om daar iets uit te halen, dan op puur militaire inzichten? Geen idee hoor, maar dat schoot me zo te binnen..
Natuurlijk werd er economisch gedacht. Dat kon ( en kan) niet anders. Misschien is het voor ons te gemakkelijk om achteraf te zeggen dat het achterhaalde minitaire inzichten waren. maar dat moest toen nog in de praktijk bewezen worden. Zo waren heel veel landen eind jaren dertig bezig met het ontwikkelen van tweemotorige escortejagers - die in 1940 allemaal een mislukking bleken.
Het cucuracha squadron deed het uitstekend in Spanje uitstekend met haar fiats, er was nauwelijks reden om aan te nemen dat wendbare dubbeldekkers even later niet meer zouden voldoen. En die gedachte vond een deglijke economische bodem, getuige de orders.
|
wo dec 05, 2007 9:19 pm |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
|
|
|