Het is nu di maart 19, 2024 8:00 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Neuengamme en Cap Arcona 
Auteur Bericht
hansekel
Bericht Neuengamme en Cap Arcona
Wie heeft er informatie over het KZ Neuengamme bij Hamburg en over het bombardement op 3 mei 1945 in de Lubeckerbocht?

Hans van Ekelenburg
hansekel@lycos.nl

[EDIT: Egbert]Emailadres aangepast in verband met spam[/EDIT]


vr jul 09, 2004 5:27 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Hans, misschien is het goed om je vraag wat verder te specificeren. Wat algemene informatie:

Het bombardement
Op het einde van de oorlog werden de gevangenen van het ene kamp naar het andere kamp gesleept. Tijdens deze tochten stierven veel gevangenen. Op 3 mei 1945 vond vlak voor de bevrijding nog een afschuwelijke drama plaats. Een drietal Duitse schepen in de Oostzee werd gedurende een klein halfuur bestookt met bommen door de Engelse vliegtuigen. De Engelse piloten wisten niet dat deze schepen vol waren met 9400 overlevenden van de concentratiekampen. Bij dit bombardement kwamen 7300 van de 9400 om het leven.

On May 3, 1945, in a bid to destroy evidence of the concentration camp, the ships Cap Arcona, Thielbek, Athen and Deutschland were loaded with inmates from the camp and left to float defenselessly in the Lübeck bay between Neustadt (Holstein) and Scharbeutz. Allied aircraft sank the ships. Approximately 7,000 to 8,000 passengers drowned or were shot upon reaching the shore by the SS.

Bron:
http://proto.thinkquest.nl/~jrc057/neuengamme.htm
www.wikipedia.org
www.vriendenkringneuengamme.nl


vr jul 09, 2004 9:53 pm
Profiel
freekkilsdonk
Bericht 
Ik weet in ieder geval dat er op Neuengamme veel gewone mannen zaten die moesten werken volgens mij, want uit Venray waar ik woon zijn vele mannen daarheen gegaan waarvan maar enkelen terugkwamen...


di okt 19, 2004 6:57 pm
Theo Broers
Bericht Re: Neuengamme en Cap Arcona
hansekel schreef:
Wie heeft er informatie over het KZ Neuengamme bij Hamburg en over het bombardement op 3 mei 1945 in de Lubeckerbocht?

Hans van Ekelenburg
hansekel@lycos.nl


Beste Hans,
Vanwaar je interesse?

Mijn schoonvader heeft in KZ Neuengamme gezeten en heeft het bombardement op de Cap Arcona meegemaakt. Hij is nu nog een van de weinige overlevenden die nog in leven zijn.

Ik zelf ben lid van de Vriendenkring Neuengamme en medewerker aan een boek over het kamp en de Cap Arcona, dat eind april 2005 gaat verschijnen.

Als je informatie wilt of zelf informatie hebt, neem dan contact met mij op.

Vriendelijke groeten van Theo Broers

[EDIT: Egbert]Emailadres aangepast in verband met spam[/EDIT]


za nov 13, 2004 1:32 am
klaasastrid
Bericht 
hoe kom ik aan die boek


za apr 09, 2005 8:19 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
klaasastrid schreef:
hoe kom ik aan die boek

Misschien is het goed om even aan te geven welk boek precies bedoelt wordt?


zo apr 10, 2005 3:30 pm
Profiel
dvdhoven
Bericht 
Ik denk dat hij dit boek bedoeld:
Theo Broers schreef:
Ik zelf ben lid van de Vriendenkring Neuengamme en medewerker aan een boek over het kamp en de Cap Arcona, dat eind april 2005 gaat verschijnen.


Staat net boven zijn post.


zo apr 10, 2005 3:33 pm
Ulrich
Bericht 
Hallo Theo,
Is het boek over Neuengamme en de Cap Arcona intussen verschenen?
Kan je mij de titel etc. mailen?

Groten van Ulrich


di okt 17, 2006 4:45 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Aangezien de post van Theo al bijna twee jaar oud is en dit zijn enige post op dit Forum is, denk ik dat er geen antwoord komt... (Je kunt hem natuurlijk wel mailen.)


di okt 17, 2006 5:06 pm
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Ik denk dat het gaat om het boek "Nederlanders in Neuengamme" dat in 2005 verschenen is.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di okt 17, 2006 5:20 pm
Profiel WWW
hansekel
Bericht 
Kevin schreef:
Ik denk dat het gaat om het boek "Nederlanders in Neuengamme" dat in 2005 verschenen is.


Hallo Kevin
Klopt dat het gaat om het boek 'Nederlanders in Neuengamme'. Inmiddels is de tweede druk bijna uitverkocht. Indien iemand hiervoor nog belangstelling heeft dat moet je op korte termijn een mailtje sturen aan de secretaris van de stichting 'Vriendenkring Neuengamme'': secretarisneuengamme@wanadoo.nl . Er zijn nog enkele exemplaren beschikbaar. Als deze weg zijn is het over en uit. Het wordt dan een collecters item. Het boek krijgt geen 3e druk meer. Er zijn plannen om een apart boek over de Cap Arcona , en alles wat daaromheen gebeurd is, uit te geven. Wanneer. Vermoedelijk volgend jaar.
Hans

[EDIT: Egbert]Emailadres aangepast in verband met spam[/EDIT]


di okt 17, 2006 6:50 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Bedankt voor de informatie Hans. Ik heb gelukkig al een exemplaar op de boekenplank staan. Het is een erg goed verzorgde publicatie. Wat goed dat er al bijna twee drukken van dit boek verkocht zijn. Hadden jullie verwacht dat er zoveel vraag naar zou zijn?

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di okt 17, 2006 7:27 pm
Profiel WWW
hansekel
Bericht 
Kevin schreef:
Bedankt voor de informatie Hans. Ik heb gelukkig al een exemplaar op de boekenplank staan. Het is een erg goed verzorgde publicatie. Wat goed dat er al bijna twee drukken van dit boek verkocht zijn. Hadden jullie verwacht dat er zoveel vraag naar zou zijn?


Nou, ik denk het niet. Vooral omdat Neuengamme nogal een 'vergeten kamp' is. Het bestuur hoopt hiermee dit imago een beetje weg te werken. Hoewel, deze publicaties zijn hoofdzakelijk in trek bij de directe betrokkene (zoals ik) en liefhebbers. Hopelijk komt er eens flink wat aandacht voor dit kamp. Met z'n bijna 80 buitencommando's één van de grootste kampen van Duitsland. Als je bedenkt dat op einde van de oorlog er zo'n 100.000 gevangen verbleven. Het kamp is ook niet bevrijd maar vanaf 20 mei 1945 ontruimd.


di okt 17, 2006 8:57 pm
Ulrich
Bericht 
Bedankt voor jullie reactie.
Ik ben vooral op zoek naar informatie over de opvang van de KZ-gefangenen naar de ondergang van de Cap Arcona. Ik bezit namelijk een klein herinneringsberichtje van een verplegster uit Neustadt.
Ik heb al 3 boeken die deels over Neuengamme gaan, dus ik denk dat ik maar gaa wachten op het boek over de Cap Arcona.
groeten van Ulrich


wo okt 18, 2006 11:14 am
Roel R
Bericht 
Toevallig ben ik onderzoek aan het doen naar een streekbewoner die een brief vanuit Neuengamme schreef aan zijn familie in Horn, nabij Roermond.

Het boek is een echte aanrader!


wo okt 18, 2006 1:37 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group