Het is nu do maart 28, 2024 3:08 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Iwo Jima 
Auteur Bericht
Hans
Bericht Iwo Jima
PTO-Mat,

Bij een ander onderwerp op ons forum deel jij mede dat bij de gevechten om het eiland Iwo Jima er 5.931 Amerikaanse mariniers waren gesneuveld. Nu heb ik in mijn artikel op onze go2war2-site, http://www.go2war2.nl/artikel/590, het volgende vermeld : 'Na 36 dagen van hevige en bloedige gevechten kon uiteindelijk de trieste balans worden opgemaakt. Aan Amerikaanse zijde vielen er 25.851 slachtoffers te betreuren, waarvan er 6.825 waren gesneuveld'. Nu zit er tussen deze cijfers best wel een aanzienlijk verschil. Heb ik mijn onderzoek niet goed verricht, of..... ?

In mijn artikel komt ook duidelijk naar voren dat de verovering van dit kleine eiland en de bijbehorende slachtoffers noodzakelijk was om de oorlog in de Pacific voortijdig te beëindigen, en dat de verovering van dit eiland ook menige bemanning van bommenwerpers heeft gered. Delen jullie deze mening ? Ik weet dat elke dode er een teveel is, maar is de verovering van Iwo Jima dit allemaal waard geweest ?


do jul 15, 2004 7:18 am
martijn
Bericht 
http://www.iwojima.com/battle/battled.htm
Hans, op deze link staat ook dat er 6.825 gesneuvelden te betreuren waren.


do jul 15, 2004 12:45 pm
PTO-Mat
Bericht 
Ik heb het aantal KIA even snel op internet opgezocht, wist dat dit rond de 6000 lag maar wilde een exacter getal. Het zou kunnen dat ik fout zit hoewel ik dit getal op 2 sites gevonden heb. Heb zojuist het boek van James Bradley ingekeken, hij bericht dat er bijna 6800 graven achtergelaten werden op het strijdtoneel. Al met al denk ik dat jouw getal de werkelijkheid beter benaderd, je hoeft dus geen moeite te doen je onderzoek te herzien.

Wat punt 2 betreft, ik ben van mening dat de verovering van het eiland gerechtvaardigd is daar er vele aircrews mee gered zijn. De eerste B29's gebruikten Iwo reeds als uitvalbasis toen er nog gevochten werdt. Zonder de inname van Iwo zou de Enola Gay geen veilige doortocht naar Japan gehad hebben gezien dit eiland gebruikt werdt als basis voor jachtvliegtuigen.

Mocht je geinteresseerd zijn in kostbare en uiteindelijk nutteloze bloedbaden raad ik je aan het boek van E.B.Sledge genaamd 'With the old breed' te lezen, raadpleeg dan de passages over de slag om Peleliu.


do jul 15, 2004 10:44 pm
Hans
Bericht 
Ik ben het overigens ook met je eens dat de verovering van dit relatief kleine eiland noodzakelijk was, hoe gek dit misschien ook mag klinken. De verovering heeft veel slachtoffers geëist, maar aan de andere kant ook weer véél meer levens bespaard. Zeker voor de bommenwerpers was dit een ideale tussenstop en mede hierdoor denk ik, hoewel je dit natuurlijk nooit kunt bewijzen, dat de oorlog in de Pacific eerder is beëindigd.


Laatst bijgewerkt door Hans op vr jul 16, 2004 5:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



vr jul 16, 2004 6:51 am
PTO-Mat
Bericht 
Het was bovendien een noodzakelijke stap richting de invasie van Japan zelf, als men Iwo Jima zou hebben overgeslagen en bijvoorbeeld meteen met de inname van Okinawa begonnen was, zou de flank van deze operatie ernstig in gevaar zijn gekomen door de dreiging die van Iwo Jima uitging. Het vanuit de lucht neutraliseren van deze basis zou weliswaar de vliegtuigen hebben kunnen vernietigen, de AA die op dit eiland aanwezig was zou nog altijd een probleem vormen voor de bommenwerpers aangezien installaties op Iwo enorm goed verborgen werden, zo goed dat zelfs de enorme granaten van het pre-invasie bombardement geen enkel effect hadden.


vr jul 16, 2004 3:22 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group