Het is nu vr maart 29, 2024 4:28 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Wie heeft nieuwe feiten over verzetsstrijders? 
Auteur Bericht
pauline wesselink
Bericht Wie heeft nieuwe feiten over verzetsstrijders?
Het valt mij op als ik op verschillende sites kijk dat belangrijke verzetsstrijders uit WOII vaak niet genoemd worden. Ik ben zelf door mijn uitgever een beetje verzeild geraakt in CS-6.
Als mensen dit lezen willen ze misschien aanvullingen doen m.b.t. verzetsstrijders die voor CS-6 (Corellistraat 6) hebben gewerkt?

Er is het een en ander geschreven. Wat mij interesseert is om van anderen (betrokkenen, familie etc.) te horen of zij nog nieuwe feiten over een van de verzetslieden van deze groep weten waarover nog niet is geschreven.

Ik noem hier degenen die in het boek Soldaat in verzet - De belofte die Jan Verleun het leven kostte (zie www.conserve.nl
fondsoverzicht - tweedewereldoorlog) voorkomen. Het is onbekend hoeveel CS-6ers er zijn geweest. Er bestaat een schatting van c.a. 70 personen.
Rob van Olm heeft ook een boek over CS-6 geschreven: Recht al barste de wereld. Reina Prinsen Geerligs en de ondergang van de verzetsgroep CS-6. (zie ook www.conserve.nl)

Het zou mooi zijn als we een completer beeld van die groep krijgen. Zij hebben liquidaties gepleegd op o.a. generaal H.A. Seyffardt, commandant van het vrijwilligerslegioen van de Nederlandse SS, H. Reydon gemachtigde voor Volksvoorlichting en Kunsten en F.E. Posthuma, gemachtigde voor Landbouw en Visserij in schaduwkabinet Mussert. Er is ook een aanslag op Mussert zelf beraamd, maar die is mislukt.

In Soldaat in verzet komen de volgende verzetsstrijders voor:
Gideon Boissevain, Jan Karel Boissevain, Nicolaas Celosse, Leo Frijda, Kas de Graaf, Hans Katan, Gerrit Kastein, Geertruida van Lier, Petrus Pooters, Reina Prinsen Geerligs, Jan Verleun, Elisabeth Sluyter, Hans Stuy, Cees Verhoeven, Gre Ponger, Theo Verleun.
En Irma Seelig, die o.a. Jan Verleun heeft verraden. Zij is door de SD misbruikt en heeft voormalige medeverzetslieden aangegeven bij de bezetter.


do jan 12, 2006 11:53 am
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Hoi Pauline,

Ik zelf heb geen informatie over de CS-6, maar weet wel degelijk van hun bestaan. :cry:

Ik weet het niet zeker, maar waren velen uit die groep communistisch, of heb ik dat verkeerd?

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do jan 12, 2006 4:56 pm
Profiel
pauline wesselink
Bericht 
Dag Bigshot,
Bij CS-6 zaten inderdaad communisten zoals Kastein, die is uit de Comm.Partij gestuurd omdat hij Trotskist was. Kastein was tot 19 feb. 43 Chef Staf of legioenscommandant. Daarna volgde Jan Verleun hem op.
Er zaten ook katholieken, remonstranten, nederlands-hervormden en (half)joden bij. Het waren vaak studenten, leraren, werktuigkundigen of artsen.

In de twee hiervoor genoemde boeken staat deze info al, het gaat mij vooral om inside information, wat nog niet is beschreven. Interessant zijn de dames vind ik, zoals Truus van Lier en Nel Hissink-van den Brink. Over Reina Prinsen Geerligs is een boek verschenen, maar over de anderen is vast nog wel ergens informatie te vinden.


do jan 12, 2006 7:23 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Hmm, dan heb ik zelf dacht ik een andere groep voor me. Was de CS-6 ook bij een landelijk organisatie aangesloten? De LKP of RVV o.i.d?

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do jan 12, 2006 8:07 pm
Profiel
pauline wesselink
Bericht 
Misschien bedoelde je deze groep wel, want hij wordt vaak als communistische, radicale groep aangeduid, maar er zaten mensen van allerlei pluimage bij.
Rob van Olm geeft in: Reina Prinsen Geerligs en de ondergang van CS-6 een goed beeld van de groep. (www.conserve.nl - fondsoverzicht - Tweede Wereldoorlog). Het is een mooie website, dus ga gerust je gang...


do jan 12, 2006 8:15 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Okay, ik zal daar eens kijken...

Bigshot schreef:
Was de CS-6 ook bij een landelijk organisatie aangesloten? De LKP of RVV o.i.d?
:wink:

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do jan 12, 2006 8:17 pm
Profiel
Ferdinand
Bericht 
Bigshot schreef:
Okay, ik zal daar eens kijken...

Bigshot schreef:
Was de CS-6 ook bij een landelijk organisatie aangesloten? De LKP of RVV o.i.d?
:wink:
Heb zojuist een tekst verstuurd naar Pauline maar niet hier zien opduiken, hoe werkt dit ?

Kan iemand nme uitleggen hoe ik kan reageren op deze forums. ik begrijp er niets van.
Hoe werkt dit, op welke knoppen moet ik klikken ???

Hoe kan ik een bericht plaatsen zoals Biog shot dat doet als een reactie op een ander bericht. wat ik hier doe werkt kennelijk wel

Ik heb een lange reactie gestuurd door op quick reply te toetsen, maar niets is verschenen
Waar kan ik die moderator spreken ??? hoe gaat dat ??


do jan 12, 2006 9:36 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Hoe je hier een tekst plaatst, of wat bedoel je precies?

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do jan 12, 2006 9:49 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Als je een pm (personal message) verstuurt, verschijnt die niet op het forum. Het is dan ook een persoonlijke boodschap. Als je echter gewoon een reactie (quick reply) typt en op ok drukt, moet die hier zichtbaar zijn.

Deze en andere vragen kun je wel het beste stellen in de FAQ-sectie van het forum, zodat de topics echt bij het onderwerp blijven waarover ze gaan.


do jan 12, 2006 9:52 pm
Profiel
Ferdinand
Bericht Onderwerp: Wie heeft nieuwe feiten over verzetsstrijders?
Pauline : van Hans UK test


do jan 12, 2006 10:27 pm
Ferdinand
Bericht Wie heeft nieuwe feiten over verzetsstrijders?
Pauline,
Ik weet dat Truus van Lier (CS6) in begin 1942 zich al als mol had ingewerkt in de Gestapo in Amersfoort. In datzelfde jaar heeft ze ook contact gezocht met de leiding van het NS Studentenfront Utrecht. Ze was in 1943 zeker ook daar lid van. Hoe hoog ze daar doorgedrongen was en welke inside informatie ze daardoor had is mij niet bekend. Dit is interessant in het kader van de studenten razzia's voor en na de moordaanslg op Seyffardt op 5 februari '43. (en stierf op 6 Februari).
Ze had weinig moeite om in het studentenfront binnen te komen omdat ze daar schoolvrienden had van haar tijd aan het Gymnasium in Zeist (Chr Lyceum) Ze studeerde daar af in '39 of '40. En niet in 't minst door haar positie in Amersfoort kreeg ze zonder enige argwaan en enig antecedenten onderzoek toegang tot het lidmaatschap en genoot ze veel vertrouwen.
Na de moord op de Politie Comm. Kerlen op 3 September '43 in Utrecht werd ze door verraad opgepakt in Haarlem, en toen bleek datz een mol in Amersfoort en utrecht was was er grote paniek bij de nationale Studenten Hoofdkwartier in Leiden. en bij de NSB top : lees Tuchtraad.

Er zou een massa informatie moeten zijn bij de archieven van het toenmalige Nationale Studentenfront te Leiden, Rapenburg 26, lees Dr BJ Saris die de leider daarvan was.
Ook in de archieven van de Tuchtraad van de NSB, we spreken hier rond September-November '43, moet veel corepondentie met deze en gene zijn.
Waar kunnen we die archieven doornemen ??
Wie weet meer ook over haar tijd aan het chr. lyceum in Zeist ?


do jan 12, 2006 10:46 pm
Ferdinand
Bericht Wie heeft nieuwe feiten over verzetsstrijders?
Toevoeging over Truus van Lier :

Zij werkte zich in de organisatie in Amersfoort onder schuilnaam, maar niet in het NS Studentenfront Utrecht omdat ze daar toch bekend was als "Truusje" van Lier bij haar schoolvrienden.

Ze meldde daar dat ze werkte bij de Gestapo en de leiding moet daar toen luchthartig over een anteceenten onderzoek heen zijn gestapt, ze kenden haar immers.
Toch link, wat als iemand dit toch even gecheckt had. Ik begrijp dat niet goed ; er moet een speciale band zijn geweest lijkt het.

Er moet in die archieven van het Studentenfronten/of de NSB Tuchtraad opheldering over moeten zijn.


do jan 12, 2006 11:04 pm
marloes
Bericht 
Ik heb beide boeken hier gelezen en ook direct betrokkenen mogen interviewen voor Discovery Channel.
Erg indrukwekkend.
Ook ben ik in bezit van enkele jurken die ooit van Reina Prinsen Geerligs waren en van haar moeder.


vr dec 22, 2006 4:38 am
A.C.E. van T.
Bericht 
Mensen v/h verzet leerden op een harde manier dat ze over alles moesten zwijgen of niet op moesten vallen om hunzelf of anderen niet te verraden en zelfs dat hielp niet altijd.
Door verraad en bv het Engelandspiel zijn hele groepen opgerold door de duitsers.
Doordat Engelandspiel bleek ineens dat de regering in London niet te vertrouwen was.
En omgekeerd waren die weer bang voor een zgn staatgreep.
Daarom zul je weinig documentatie aantreffen.
Als je iets te weten wil komen zul je het van boekjes van kleine oplage moeten hebben die getuigen na de oorlog zelf hebben geschreven en gepubliceerd.
Soms vind je die wel eens op boekenmarkten.
Tegenwoordig vragen ze echter veel te hoge prijzen ,vind ik.
Maar vaak een schat aan informatie.


vr feb 02, 2007 8:32 pm
marloes
Bericht 
A.C.E. van T. schreef:
Doordat Engelandspiel bleek ineens dat de regering in London niet te vertrouwen was.


Hoe dat zo?


za feb 03, 2007 12:07 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group