Het is nu do maart 28, 2024 8:53 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Slag om Hürtgenwald 
Auteur Bericht
Lieutenant Gruber
Bericht 
Egbert schreef:
Dus bestond deze divisie in feite niet, toch? Of bestond deze divisie wel, maar toch ook weer niet en bestond deze divisie daarom wel? :wink:


Nu wordt het filosofisch...
Wat heb ik losgemaakt, zeg?!! :lol:


wo dec 05, 2007 9:22 pm
Pieter F
Bericht 
Aangezien het hier om een schijndivisie gaat die alleen op papier bestond en dus niet werkelijk operationeel was, ben ik van mening dat hij niet bestond.. :P

Even off-topic: De First United States Army Group omvatte overigens wel een bijzonder groot aantal Airborne Divisions.


wo dec 05, 2007 10:03 pm
muncio
Bericht 
Citaat van een Hürtgenwald deskundige.
Zie onder.
Ik heb nog nooit een duitse of amerikaanse Veteraan horen reppen over SS eenheden in het Hürtgenwald.
Als ze er al geweest zijn gaat het om erg kleine aantallen.
We moeten echter ook niet vergeten dat duitse Tankers (zoals de 116 Panzer Division) vaak voor SS eenheden werden aangezien vanwege hun zwarte uniformen met doodskoppen.
Die fout wordt vandaag nog altijd gemaakt.

Toevoeging 08-12-2007
Lijkt me misschien strak plan om die deskundige die al 15 jaar gids is in het Hürtgenwald ons wat meer te vertellen over de slag om het Hürtgenwald.
Sommigen kennen hem al maar ik zal hem eens vragen.


za dec 08, 2007 2:52 am
muncio
Bericht 
Hierbij een link met foto s welke ik heb gemaakt aan het bezoek op 19 juli 1008 aan Hürtgenwald.
http://lacfrisia1883c1.nl/HrtgenwaldBat ... dTour2008/


di sep 16, 2008 10:00 pm
sky
Bericht 
Mooie foto's geeft een goed indruk. Jammer dat sommingen wat bewogen zijn. maar toch. indrukwekkend.

Staat nog steeds op mijn lijstje om heen te gaan:)


wo sep 17, 2008 10:42 am
sky
Bericht 
http://www.historynet.com/battle-of-hur ... cheidt.htm

http://www.historynet.com/battle-of-hur ... ldiers.htm

wat xtra info voor de liefhebber


wo sep 17, 2008 1:02 pm
muncio
Bericht 
Dank je, maar joh ik ben al niet een stilstaan in het veld dus ja dan krijg je wel eens verwarde foto's :D


wo sep 17, 2008 2:05 pm
molders
Bericht SS-eenheid in het Hürtgenwald
Ik ben ook heel erg benieuwd welke SS-eenheid in het Hürtgenwald aanwezig is geweest.
Bij mij weten waren er alleen het 3e Fallschirmjager Division, 12e Volks Grenadiers Division, 47ste Volks Grenadiers Division, 89ste Infanterie Division, 116e Panzer Division "Windhund", 272ste Volks Grenadiers Division, 275ste Infanterie Division, 344ste Infanterie Division, 353ste Infanterie Division en de 9e Panzer Division.


vr jun 12, 2009 2:48 pm
John S.
Bericht 
Ik heb van een ingewijde persoon begrepen dat er ook een artillerieeenheid van de Leibstandarte is ingezet in Hürtgenwald.


vr jun 12, 2009 3:15 pm
muncio
Bericht 
Ik heb er niet bijgezet welke US legers vochten tegen welke Duitsers maar je kan onderstaand zien welke Duitse divisies er waren.

Approximate Dates Involved:
November 6 - December 8, 1944

Noted areas of action:
Gut Schwarzenbroich, Weisser Weh Valley,
Grosshau, Hof Hardt, Hürtgen, Kleinhau,
Schevenhütte, Vossenack and Germeter.

Known opposition:
275th ID, 116th PzD, 344th ID and 353rd VGD.

Approximate Dates Involved: November 16 - December 9, 1944

Noted areas of action: Hamich, Gressenich, Laufenburg Castle, Heistern, Langerwehe, Merode, Schevenhütte and Luchem

Known opposition: 12th VGD, 116th PzD, 47th VGD and 3rd FsJD

Approximate Dates Involved: November 19 - December 8, 1944

Noted areas of action: WeisseWehe Valley, Germeter, Hürtgen,
Kleinhau, Tiefenbach, Brandenburg-Bergstein
and Vossenack.

Known opposition: 344th ID, 89th ID and 272nd VGD.

Approximate Dates Involved: September 13 - 26, 1944 &
October 6 - 26, 1944 The 47th Infantry Regiment saw action again in November 1944.

Noted areas of action: Zweifall, Vicht, Schevenhütte, Lammersdorf,
Rollesbroich, Todtenbruch, Richelskaul,
Raffelsbrand, Germeter, Merode, Langerwehe,
Roetgen and Paustenbach

Known opposition: 89th ID, 275th ID, 353rd ID and 12th VGD.

Approximate Dates Involved: October 27 - November 20, 1944

Noted areas of action: Kall gorge, Simonskall, Vossenack, Raffelsbrand,
Germeter, Kommerscheidt and Schmidt.

Known opposition: 275th ID, 89th ID and 116th PzD.

Approximate Dates Involved: alongside the 82nd Airborne. December 13 - 16, 1944 (interrupted by the Battle of the Bulge) and January 30 - February 9, 1945

Noted areas of action: Schmidt, Schwammenauel Dam, Kesternich,
Lammersdorf, Rollesbroich, Paustenbach,
Simmerath, Bickerath, Stauch and Steckenborn.

Known opposition: 272nd VGD.

Approximate Dates Involved: 24 November-24 December 1944

Noted areas of action: The month in the Hurtgen Forest was the darkest period in the division's combat history.

Known opposition: 89th and 272nd Inf. Div.

Approximate Dates Involved: December 3 - December 30, 1944

Noted areas of action: Hof Hardt, Gey, Strass, Birgel, Bergheim, Berzbuir, Gurzenich, Rolsdorf, Lendensdorf-Krauthausen.

Known opposition: 212th Volksgrenadier Division
47th Infantry Division
91st Infantry Division
272nd Volksgrenadier Division
353rd Infantry Division

Approximate Dates Involved: February 3-17, 1945

Noted areas of action:

Known opposition: 272nd InfDiv, 6th Fj.Rgt

Approximate Dates Involved: September 16, 1944 - ?

Noted areas of action: Schevenhütte, Hamich, Gressenich

Known opposition: 9th ID and 1st ID


ma jun 15, 2009 1:26 pm
muncio
Bericht 
John S. schreef:
Ik heb van een ingewijde persoon begrepen dat er ook een artillerieeenheid van de Leibstandarte is ingezet in Hürtgenwald.


John hieronder kreeg ik dit door.
Hieronder van een Hürtgenwald deskundige die me dit meldde.
Er schijnt een kleine SS Nebelwerfereenheid in het Hürtgenwald te zijn geweest.
Voor de rest waren er geen SS troepen in het Hürtgenwald
En zeer zeker niet de Leibstandarte.


Ik ben nieuwsgierig of je me kan aantonen wat jij hebt.


ma jun 15, 2009 7:39 pm
Harro
Bericht 
Maar eens een "estimated guess" dan al ken ik John's bron niet. Toen de Leibstandarte zich eind september terugtrok uit Normandië na de slachting bij Falaise zochten kleine groepjes die ontsnapt waren allemaal hun eigen weg terug naar Duitsland. Die kwamen begin september overal verspreid in Duitsland terecht. Dus als een groepje van de artillerie in het Hürtgenwald terecht was gekomen en daar wachtte op orders waar ze naartoe moesten om te hergroeperen met de rest van hun eenheid dan werden die zonder meer ingezet toen de Amerikanen aanvielen. De Duitsers zouden gek zijn als ze dat niet deden. Maar dan is officieel dus geen enkele eenheid van de Leibstandarte daar geweest want officieel was de artillerie op dat moment heel ergens anders.


ma jun 15, 2009 8:37 pm
John S.
Bericht 
Ik zal m'n broertje (de bron) nog maar eens vragen.


di jun 16, 2009 9:02 am
muncio
Bericht 
Oke ik ben benieuwd.
Klinkt aannemelijk Timo.


di jun 16, 2009 9:52 am
John S.
Bericht 
Nov. 1944 - De 2. Batterij Nebelwerfer Abt.1 LAH - bestaande uit 6 Nebelwerfer 41 d(15cm) - reed vanuit 'Raum Rövenich' - naar een gebied ten Oosten van Vossenack. Van daaruit werd er geschoten op doelen als Vossenack en Germeter. Dit gebeurde meerdere keren. De heen - en terugreis gebeurde altijd gedurende de nacht, het schieten overdag. De 6 Nebelwefers vuurden hun salvo's altijd gelijktijdig af. Dit waren alleen 'Unterstüzungsangriffe'. Andere eenheden van de divisie zijn niet ingezet.


di jun 16, 2009 1:59 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group