Het is nu vr maart 29, 2024 3:35 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Operation Market Garden 
Auteur Bericht
Heideroos
Bericht 
Als men puur naar het aandeel in en rond arnhem kijkt is het moeilijk om van een geslaagde operatie te spreken.
Maar daar zit hem, vind ik de kneep, iedereen kijkt als het om Market Garden gaat alleen nog maar naar Arnhem/Oosterbeek.


do okt 16, 2008 1:08 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Pieter heeft naar mijn idee volkomen gelijk. Market Garden was een mislukte operatie. Een operatie die niet alleen gedoemd was wegens slechte voorbereiding en weerbarstig opperbevel, maar ook nog eens een bekende tactisch-strategisch plan voor de Duitsers. Een copy immers van de Duitse actie in mei 1940 in Nederland.

Doel was een oversteek over de Rijn te veroveren en vast te houden. De rest van de stappen was slechts een opmaat. Dat er Duitse troepen werden gebonden was een feit, maar evenzo werden er geallieerde troepen en middelen gebonden. Dat kun je gewoon tegen elkaar wegstrepen. Te meer daar de geallieerde aanvoerlijnen veel langer waren dan de Duitse en de logistiek op dat moment aan geallieerde zijde bepaald niet florissant verliep.


do okt 16, 2008 2:13 pm
Dennis
Bericht 
Ik heb een vraag, wij hebben een soldaat geadopteerd die op 6 oktober 1944 is omgekomen in de omgeving van Grave, weet iemand wat er na Market Garden in de omgeving van Grave is gebeurd?
Hij zat bij 82abn division 504 pir co F 2nd batalion

Dennis


zo nov 30, 2008 10:03 pm
John S.
Bericht 
Dennis, net zoals bijv. het 101st was ook de 82ste actief op The Island (regio Betuwe).
Het kan zijn dat jouw soldaat óf door artillerie gesneuveld is óf DOW in Grave.


ma dec 01, 2008 10:24 am
-Spitfire-
Bericht 
Volgens WWIIMemorial is hij KIA.


ma dec 01, 2008 4:39 pm
bennie44
Bericht 
De hele operatie is mislukt.
Een operatie lukt of lukt niet.
Verder de verregaande arrogantie van de engelse staf om de inlichtingen over de duitse sterkte opzij te schuiven.
Eerst had antwerpen en zijn toegang genomen moeten worden.Dan was het hele 15e leger uitgeschakeld geweest.
Foute verbindingen.
Troepen op de flanken van het 30e korps die niet mee oprukken.
Het stoppen van de engelsen ,oedere keer weer opnieuw.Het niet doorvechten 's avonds en 's nachts.
Het stoppen in valkenswaard wat de duitsers de tijd geeft om 5 88 mm kanonnen bij eindhoven op te stellen.
Het landen in drie dagen waardoor troepen achter moeten blijven om de landingsterreinen te beveiligen.
Het trage aanbrengen van de bailey brug bij son.Duitse POW's die meebouwen sporen de engelsen aan om op te schieten.
Het weinig risico nemen van de engelsen.Eerst alles plat gooien en dan pas oprukken i.p.v. snel en met verrassing aan te vallen.
Slechte verbinding.
Enfin een hele waslijst.
Gevolg:
Een stuk grondgebied tussen maas en waal wat verschrikkelijk te leiden heeft gehad.Teveel troepen die een onnodig stuk land bezet moeten houden in barre omstandigheden.En dan nog beweren dat de operatie voor 90% is geslaagt?


di dec 09, 2008 6:55 pm
David
Bericht 
Het doel was om de Rijnbrug bij Arnhem in handen te krijgen en te behouden. Van hieruit een aanval richting Duitsland.
Dit doel is dus niet verwezenlijkt. Operatie mislukt!

Misschien dat het ik het allemaal iets te makkelijk neerpen, maar de doelstelling is niet gehaald. Je kunt dan een heel betoog neerzetten met wat er wel is bereikt, maar dat was het doel niet.

Een paar kostbare, natte, koude en nodeloze gevechten om de ontstane corridor waren het gevolg.


di dec 09, 2008 7:04 pm
Kriegsberichter
Bericht 
Misschien een tip voor geïnteresseerden.... MG wel of niet mislukt ? De Jong - ik denk iemand met de nodige nowhow- schrijft daar het een en ander over in deel 10a' Terugblik' ... De Jong spreekt overerigens over een mislukking !


wo jan 07, 2009 9:04 pm
proteus
Bericht 
Mislukt? Geslaagd?

Wat was eigenlijk de doelstelling van Market Garden?

Hou me persoonlijk al geruime tijd met MG bezig en verbaas me nog steeds over de verschillende kwalificaties die in de literatuur over deze slag wordt gegeven. Een engelse historicus heeft als gauw een andere mening dan een amerikaanse.

Wat mij verder bevreemd zijn de wijd uiteenlopende doelstellingen die worden geventileerd m.b.t. MG. Vaak wordt gesproken over een slag "om de oorlog in 1944 te beeindigen", lees je echter bijvoorbeeld Eisenhower (Crusade in Europe) dan is daar een veel beperkter objectief te lezen , bescherming rechterflank en zeker geen offensief vanaf Arnhem,voordat Antwerpen open is tenminste.

Kom ik bij mijn cruciale vraag (die wellicht naief overkomt):
Wat was de doelstelling van Market Garden?
Wat was WERKELIJK de reden voor deze slag en wat was de NOODZAAK voor MG?
Waarom werd deze slag uberhaupt gevoerd?

Dan weet ik dat hier heel veel MENINGEN over zijn, maar wat is de officiele versie?


wo jan 20, 2010 10:24 pm
Pieter F
Bericht 
Even een tweetal dubbelpost verwijderd.


do jan 21, 2010 9:13 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group