Het is nu do maart 28, 2024 3:50 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Bunkertekeningen 
Auteur Bericht
Panky51
Bericht Bunkertekeningen
Mysterieuze 'bunkertekeningen' verdwijnen snel

Gepubliceerd op 23 november 2007, 22:03
Laatst bijgewerkt op 23 november 2007, 22:07

wijk aan zee -
De IJmond staat er vol mee. Bunkertekeningen. Gemaakt door Duitse soldaten in de Tweede Wereldoorlog, achtergebleven na de capitulatie. Door vandalisme en vergankelijkheid blijven er weinig goed bewaard.




Artistieke waarde hebben ze nauwelijks, het zijn vooral creaties van amateurs. De vergeten bunkerafbeeldingen hebben vooral cultureel-historische betekenis. Ze geven een interessant tijdsbeeld weer. Nog wel, want ze vervagen snel en er lijkt niemand die ze kan 'behouden'. Alleen foto's dreigen te resteren.

,,Wij hebben", geeft Ruud Pols van de Stichting WN2000 aan, ,,niet de middelen om de tekeningen te conserveren. Ook de mensen niet. We zouden het graag willen, omdat ze goed in het Bunker Museum in IJmuiden zouden passen, maar voorlopig kunnen we vaak niet meer doen dan de ingangen van de bunkers dichtgooien. Dat doen we uit veiligheidsoverwegingen, maar eveneens om ervoor te zorgen dat ze niet verder beschadigen. Als er mensen zijn die zich graag willen inzetten voor de zorg, willen we ze wel graag daarbij helpen. Wijk aan Zee valt buiten onze mogelijkheden, het is voor ons nu niet te behappen.''

(Noordhollands Dagblad)


za nov 24, 2007 9:18 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Zelf zit ik door de weeks op het internaat in Wijk aan Zee. En jammer genoeg zijn veel bunkers letterlijk onder de grond verdwenen. Vaak ga ik er op uit om deze 'vergeten' bunkers terug te vinden en zo doende weer bloot te leggen. Toevallig ben ik vrijdag weer zo'n complex onder de grond tegen gekomen. Of hier nog bunkertekeningen aanwezig zijn, kan ik nog niet zeggen.

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


za nov 24, 2007 10:58 pm
Profiel
Panky51
Bericht 
Kaj,

Als je nog een exemplaar van Dagblad Kennemerland (NHD) van vandaag kunt krijgen..Staan leuke foto's in !

Gr.

Paul


zo nov 25, 2007 1:00 am
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Heb ik al geregeld met een kennis die daar woont. :wink: Bedankt voor de artikel, Paul.

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


zo nov 25, 2007 3:46 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group