Het is nu do apr 18, 2024 11:08 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Egelstelling 
Auteur Bericht
Mario
Bericht Egelstelling
Ik ben nu een boek aan het lezen over operatie Goodwood, vlakbij Caen in juli 1944.

Toen vielen de Britten massaal met tanks aan, maar de infanterie volgde niet, wat mee tot het mislukken van de operatie leidde.

De auteur stelt dat de Duitsers uit de opgedane ervaring in het Oosten wisten dat de Britten nooit konden slagen toen ze merkten dat de vijandelijke infanterie achterbleef, want de Duitsers beschikten over egelstellingen die zonder infanterie niet konden worden verslagen.

Weet iemand wat dat eigenlijk inhoudt een egelstelling, want ik kan er mij eigenlijk niet zoveel bij voorstellen (de Duitsers beschikten daar blijkbaar vooral over infanterie, gemotoriseerd geschut en een aantal 88mm-kanonnen.


vr jan 04, 2008 3:21 pm
Pieter F
Bericht 
De militaire term egelstellingen ken ik wel uit de Middeleeuwen (kring, iedereen de speer naar voren, zodat aan alle kanten de speren uitsteken net als de stekels van een egel), maar ik denk niet dat je dat bedoeld, kan me namelijk niet voorstellen dat ze dat toen nog toepasten.


vr jan 04, 2008 5:57 pm
Joey
Bericht 
Pieter F schreef:
De militaire term egelstellingen ken ik wel uit de Middeleeuwen (kring, iedereen de speer naar voren, zodat aan alle kanten de speren uitsteken net als de stekels van een egel), maar ik denk niet dat je dat bedoeld, kan me namelijk niet voorstellen dat ze dat toen nog toepasten.


Waarom niet? Als je bijvoorbeeld een stad moet verdedigen kan het nog steeds vrij nuttig zijn, alleen ipv speren een stel kanonnen ;)


vr jan 04, 2008 6:15 pm
Pieter F
Bericht 
In dat geval zou het kunnen, maar ik bedoelde meer een egelstelling van soldaten, net als in de middeleeuwen, ik denk niet dat dit nog voor zou zijn gekomen, maar zoals jij het zegt kan natuurlijk wel.


vr jan 04, 2008 6:31 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Hedgehog_defence legt het ongeveer zo uit als Joey.

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


vr jan 04, 2008 6:55 pm
Profiel WWW
Mario
Bericht 
Dank u, mensen ! :D


vr jan 04, 2008 10:56 pm
Pieter F
Bericht 
Jeroen schreef:
ongeveer zo uit als Joey.

Had hij het toch goed gezien.. :wink:


za jan 05, 2008 12:17 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group