Het is nu do maart 28, 2024 10:28 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Spanje en Hitler 
Auteur Bericht
leandro
Bericht Spanje en Hitler
Denken jullie dat de oorlog anders is gelopen als Hitler Spanje overtuigd had mee te doen in de Tweede Wereldoorlog


za jan 15, 2005 9:24 pm
Warfare7
Bericht 
Ja, Gibraltar zou nog moeilijk te houden zijn voor de Britten en de bevoorrading van de As-troepen in Noord-Afrika zou ook een stuk eenvoudiger geweest zijn.

Bovendien zou Frankrijk van in juni 1940 helemaal kunnen bezet worden.


za jan 15, 2005 9:28 pm
leandro
Bericht 
Maar denk je dat Spanje na de burgeroorlog een goede strijdpartner was voor hitler


za jan 15, 2005 9:37 pm
geert
Bericht 
inderdaad, opvallend het onbekende karakter van Spanje ten tijde van WOII, hadden ze een vloot die van enig belang was? Ik vermoed van wel als je hun zeevaartsgeschiedenis erop na slaat. De havens werden wel (verdoken) gebruikt ,naar ik me herinner, door duitse U-boten?


zo jan 16, 2005 2:17 am
Balex
Bericht 
Weet wel dat Spanje 1 of meerde slagschepen had... Vind het inderdaad aardig onderwerp om over na te denken...

'hoe zou de oorlog verlopen zijn met Gibraltar in Spaan/Duitse handen'

bevoorrading in de Middellandse zee zou practisch onmogelijk zijn voor geallieerden (alleen via Suez)
Onderzeeboot bases NIET in de buurt van Groot Brittanie (alleen binnen bereik van lange afstands-bommenwerpers)
X aantal spaanse divisies aan het Russische front erbij

Arghh... Valt me toch wel weer meer van die Franco :)

Nadeel is wel dat er nog eens 1000 kilometer aan Atlantikwall bij was gekomen....


ma jan 17, 2005 9:20 pm
druidebaron
Bericht 
Denk dat het nauwelijks invloed zou hebben gehad. Het land lag na de burgeroorlog helemaal plat en de Spaanse soldaten zouden weinig meer bijgedragen hebben dan hun Italiaanse kameraden.
Citaat:
Bovendien zou Frankrijk van in juni 1940 helemaal kunnen bezet worden.
Hierbij speelde Spanje natuurlijk helemaal geen rol. Het Vichy regime was om de bezettingsmacht te verkleinen en zo troepen vrij te maken voor andere fronten.

Het verlies van Gibraltar had een gevoelige klap geweest voor Engeland, maar het probleem is dat Hitler eigenlijk geen interesse had voor Afrika. Ook zonder Gibraltar en met wat extra troepen had het Afrika korps het Suezkanaal wel kunnen bereiken.

Over Spanje heeft Hitler overigens gezegd dat het een land was dat hij nooit zou bezoeken. Franco vond hij maar een boer.


ma jan 17, 2005 10:04 pm
geert
Bericht 
dan kunnen we concluderen dat Spanje meer een blok aan het been van Hitler zou geweest zijn


ma jan 17, 2005 11:15 pm
Leo
Bericht 
Indien Spaans Marokko bezet was door de Axis, zou operatie "Torch" dan geslaagd zijn ?

...-


di jan 18, 2005 12:20 am
WorldWideBlue
Bericht 
Er is op Canvas (het 2e net van de openbare tv in België) een documentaire over Franco geweest. Blijkt dat Hitler en Franco hadden afgesproken om in een bergdorpje in de Pyreneën te onderhandelen over Spaans-Duitse samenwerking. De trein van Hitler was op tijd, die van Franco niet omdat er stenen op de rails onderweg waren gevallen.

Franco maakte zich zo boos dat hij zelf uit de trein stapte om de stenen van de rails te gooien. Tegen de tijd dat hij met grote vertraging het dorpje bereikte was hij nog steeds razend kwaad en trok zo de onderhandelingen in.

Hitler schijnt achteraf gezegd te hebben dat hij nog liever twee tanden liet trekken dan nog met Franco te moeten onderhandelen....

De stelling dat Hitler Franco maar een "boer" vond, lijkt dus wel hier bijval te hebben. :D


di jan 18, 2005 1:20 am
geert
Bericht 
Franco was blijkbaar ook genen gemakkelijken, Hitler gaat daar wa zottigheid naar zijnen kop gesmeten gekregen hebben en zal dan maar zijn conclusies getrokken hebben...... :)


di jan 18, 2005 10:44 am
Balex
Bericht 
geert schreef:
dan kunnen we concluderen dat Spanje meer een blok aan het been van Hitler zou geweest zijn


dit slaat volgens mij nergens op...


En als Hitler geen interesse in Afrika had, wat deed Rommel daar dan?
Ja, Mussolini helpen niet al zijn troepen te verliezen.
Maar er bestaat ook nog zoiets als iets wat voor de VIJAND belangrijk is, bezetten... Als Spanje mee had gedaan, okee.. dat had ook niet veel uitgemaakt DENK IK... maar het feit dat daar uit voortvloeit is dat GIBRALTAR in wezen onhoudbaar wordt. hierdoor is de Middellandse zee niet meer bereikbaar via de korte route.

A) Rommel dan wel wat verder zou zijn gekomen dan de Egyptische grens
B) Operaties als Torch, Husky, Avalanche (Noord Afrika, siscilie, Italie) enorm moeilijk uit te voeren zou zijn (later, of andere vorm)

Van die 'vrijgekomen' divisies kom ik dan terug, maar om te stellen dat Spanje een blok aan Duitslands been was? nou, nee (tot ik mijn voordelen weerlegd zie, of andere nadelen te zien krijg)

In weze zie ik het verlies van Gibraltar als het (begin van het ) verlies van de Middellandse zee voor de Britten


di jan 18, 2005 2:03 pm
geert
Bericht 
geert schreef:
dan kunnen we concluderen dat Spanje meer een blok aan het been van Hitler zou geweest zijn
misschien was een vraagteken erachter beter geweest, ik baseerde me op de voorgaande post, MAAR zou Spanje gemakkelijk te verdedigen zijn? Samen met Portugal een gans eind Atlantikwal en de Pyreneeën een moeilijk obstakel om versterkingen aan te voeren bij een eventuele inval van de geallieerden?


di jan 18, 2005 2:29 pm
Balex
Bericht 
Balex schreef:
Nadeel is wel dat er nog eens 1000 kilometer aan Atlantikwall bij was gekomen....



Ja, inderdaad... wordt inderdaad wel lastig (geloof niet dat Spanje veel grondstoffen heeft, denk dat al dat cement dus verspreid zou worden over een extra duizend kilometer... en bezettingstroepen etc.)
maar is dat niet een 'small' price to pay ten opzichte van de voordelen?

maar weet niet of dat opweegt tegen het 'monopolie' op de middellandse zee...


di jan 18, 2005 2:43 pm
Warfare7
Bericht 
Citaat:
In weze zie ik het verlies van Gibraltar als het (begin van het ) verlies van de Middellandse zee voor de Britten


Dat zij de doorvaart langs Gibraltar èn Suez kwijt waren, zou op zich al een ramp voor de Britten betekend hebben.
Toen in 1940 Japan nog niet deelnam aan de oorlog leek dit nog niet het ergste.

In die optiek moet je je even voorstellen dat in 1941, toen Japan aan de oorlog deelnam, Groot-Brittannië al zijn troepen- en voorraadtransporten nodig voor de oorlog in Zuid-Oost Azië, langs Kaap De Goede Hoop (Zuid-Afrika) moest laten gebeuren.

Bovendien kwamen de olievelden in het Midden Oosten (Irak o.a.) gemakkelijker binnen het bereik van de As-mogendheden (zie de eerder besproken topic in dit forum ) :

http://www.tweede-wereldoorlog.nl/forum ... php?t=1816


di jan 18, 2005 3:04 pm
leandro
Bericht 
Citaat:
Er is op Canvas (het 2e net van de openbare tv in België) een documentaire over Franco geweest


Hierbij wil ik nog iets aansluiten.Achteraf werd ook gezegt wat als Hitler nu Spanje wou binnenvallen omwille van Gribraltar.Boeken en historici zeggen dat Hitler het niet had gedurfd omwille van de hardnekkige en fanatieke verdediging van de Spanjaarden.(zie maar Napoleon)


di jan 18, 2005 8:40 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group