Het is nu ma sep 23, 2019 6:08 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Huis-aan-huis gevechten 
Auteur Bericht
David

Bericht 
Het meest bekende huis aan huis gevecht toch wel Stalingrad denk ik.

vr jan 18, 2008 12:29 pm
Profiel
Forumlid v/h jaar '10
Harro

Bericht 
Stalingrad was geen "huis-aan-huis gevecht" maar bestond uit honderden, zo niet duizenden huis-aan-huis gevechten.

vr jan 18, 2008 12:33 pm
Profiel
ChrisZ

Bericht 
Harro schreef:
Stalingrad was geen "huis-aan-huis gevecht" maar bestond uit honderden, zo niet duizenden huis-aan-huis gevechten.

Tja...zoals in de meeste steden dan denk ik. Zo overzichtelijk zijn de meeste huis aan huis gevechten niet.

vr jan 18, 2008 12:36 pm
Profiel
Rein

Bericht 
NIGHTWALKER schreef:
Tsja...dat bedoel ik dus met ' gezuiverd worden'. Voor mij is de definitie van huis aan huis gevechten dat de verdediger het wil behouden en de aanvaller het wil innemen. Caen...Okay.

Maar vanuit die redenering vonden er in iedere stad/dorp huis aan huis gevechten plaats. Immers Hitler had de order gegeven "stand houden tot de laatste man" en werd iedere vorm van defaitisme streng gestraft?

Over Stalingrad staat in Waarom de geallieerden wonnen van Richard Overy het volgende:
Citaat:
Onder Chuikovs bevel ontwikkelde het Rode leger een heel scala aan tactische vernieuwingen om de vijand te weerstaan. De meeste naoorlogse beschouwingen over de strijd aan het Oostfront luiden ongunstig over de tactische prestaties van de Sovjets, maar het valt moeilijk te ontkennen dat de nieuwe tactieken een sleutelrol speelden bij het overleven van het 62e leger, van augustus tot november. Tsoeikov observeerde zorgvuldig de Duitse wijze van oorlog voeren. Hij zag hoe de Duitsers massale lucht – en tankaanvallen uitvoerden om de opmars van de infanterie voor te bereiden., en hoe ongaarne de Duitse soldaat zich in gevechten van man tegen man begaf, zonder de bescherming van tanks. Om het effect van de Duitse vuurkracht te beperken, drong hij er steeds op aan dat de twee linies nooit verder dan op ‘handgranaatworp’afstand van elkaar waren. Zodoende maakte hij het voor de Duitse bommenwerpers moeilijk om aan te vallen zonder kans de eigen troepen te raken. Hij verliet zich meer dan de vijand op nachtelijke acties, man-tegen-man gevechten met dolken en bajonetten, een kolfje naar de hand van de geharde Siberiërs, Tartaren en Kozakken in zijn leger, die het niet hadden begrepen op de oorlog met tanks en artillerie. (p. 92)

vr jan 18, 2008 1:23 pm
Profiel
wo2-freak

Bericht 
Egbert schreef:
Huis-aan-huis gevechten in de Bocage? http://en.wikipedia.org/wiki/Bocage :wink:

Ik weet de naam precies niet meer, wel in die richting vandaar die ''?'' vraagteken achter bocage

vr jan 18, 2008 4:15 pm
Profiel
Technische Dienst
Egbert

Bericht 
wo2-freak, het was slechts een grapje van mijn kant. De "Bocage" kun je ook vertalen als die landerijen in Normandië en daar staan niet bepaald veel huizen. De reactie van Rein op mijn opmerking geeft denk ik het door jouw beoogde gebied aan? Het Schiereiland Cherbourg.

vr jan 18, 2008 4:48 pm
Profiel
wo2-freak

Bericht 
Egbert schreef:
wo2-freak, het was slechts een grapje van mijn kant. De "Bocage" kun je ook vertalen als die landerijen in Normandië en daar staan niet bepaald veel huizen. De reactie van Rein op mijn opmerking geeft denk ik het door jouw beoogde gebied aan? Het Schiereiland Cherbourg.

Ja die bedoel ik!, Met huis-aan-huis gevechten hier bedoel ik de kleine dorpjes (huisjes) die daar waren, en bij een kerk waar gevochten moest worden en best veel verliezen waren geleden, maar bocage is tog ook gewoon de plek met al die Heggen, die er gezet waren om de landerijen te delen door de boeren?

Want in die huizen werd er ook gevochten de boerderij huizen

vr jan 18, 2008 6:27 pm
Profiel
Rein

Bericht 
wo2-freak schreef:
Ja die bedoel ik!, Met huis-aan-huis gevechten hier bedoel ik de kleine dorpjes (huisjes) die daar waren, en bij een kerk waar gevochten moest worden en best veel verliezen waren geleden, maar bocage is tog ook gewoon de plek met al die Heggen, die er gezet waren om de landerijen te delen door de boeren? Want in die huizen werd er ook gevochten de boerderij huizen

@Wo2freak: Dat heb je helemaal goed :!: :D
Kun je mischien zelf een aantal voorbeelden noemen van 'huis aan huis gevechten' in WO2 op noemen?
en vindt je de acties van Robert G. Cole geloofwaardig?
In het boek biggest brother van Larry Alexander schrijft Dick Winters over Cole: "Cole is een man die zich onoverwinnelijk waaande", wat zou hij daarmee bedoelt hebben?

za jan 19, 2008 12:20 am
Profiel
wo2-freak

Bericht 
Rein schreef:
wo2-freak schreef:
Ja die bedoel ik!, Met huis-aan-huis gevechten hier bedoel ik de kleine dorpjes (huisjes) die daar waren, en bij een kerk waar gevochten moest worden en best veel verliezen waren geleden, maar bocage is tog ook gewoon de plek met al die Heggen, die er gezet waren om de landerijen te delen door de boeren? Want in die huizen werd er ook gevochten de boerderij huizen

@Wo2freak: Dat heb je helemaal goed :!: :D
Kun je mischien zelf een aantal voorbeelden noemen van 'huis aan huis gevechten' in WO2 op noemen?
en vindt je de acties van Robert G. Cole geloofwaardig?
In het boek biggest brother van Larry Alexander schrijft Dick Winters over Cole: "Cole is een man die zich onoverwinnelijk waaande", wat zou hij daarmee bedoelt hebben?

Die van Caen en Carentan zijn mij het bekendst en van St. Meré Eglise

za jan 19, 2008 2:39 am
Profiel
Rein

Bericht 
wo2-freak schreef:
Die van Caen en Carentan zijn mij het bekendst en van St. Meré Eglise

en de andere twee vragen?

za jan 19, 2008 10:59 am
Profiel
wo2-freak

Bericht 
Die kan ik niet beantwoorden, het boek heb ik niet maar dat Dick Winters dat gezegd heeft, het zou best kunnen misschien heeft Larry Alexander mooie overwinningen behaald?

za jan 19, 2008 1:01 pm
Profiel
Hans Dorr

Bericht 
Je kan je bedenkingen hebben dat Caen een huis tot huis gevecht is geweest aangezien deze stad volledig plat is gegooid door de geallieerde vliegtuigen. Je zou meer kunnen spreken van "puin tot puin gevechten".

JW

za jan 19, 2008 3:30 pm
Profiel
John S.

Bericht 
Inderdaad. De stad lag eigenlijk al volledig in puin op het moment dat de geallieerde grondtroepen ter plaatse kwamen.

There was no glory in the victory of war, only honor to those who fought bravely,
and memories of those who sufferd and died in battle. D.R. Burgett

za jan 19, 2008 3:36 pm
Profiel ICQ
Rein

Bericht 
Hans Dorr schreef:
Je kan je bedenkingen hebben dat Caen een huis tot huis gevecht is geweest aangezien deze stad volledig plat is gegooid door de geallieerde vliegtuigen. Je zou meer kunnen spreken van "puin tot puin gevechten".
JW

Dit geldt evenzo voor Stalingrad.

za jan 19, 2008 4:35 pm
Profiel
Rein

Bericht 
wo2-freak schreef:
..... heeft Larry Alexander mooie overwinningen behaald?

een gouden plak op de 100m bij de Olympische spelen van 1936 in Berlijn.

za jan 19, 2008 4:37 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende