Het is nu vr apr 19, 2024 5:47 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Gevechten bij het Reichswald 
Auteur Bericht
ChrisZ
Bericht Gevechten bij het Reichswald
Dat klopt Ishirra

De generaal die in plaats van de waalbrug bij nijmegen innemen, zich ging verdedigen tegen troepen die in het reichswald zouden zitten, maar er niet waren...


do jan 31, 2008 4:27 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
ChrisZ schreef:
De generaal die in plaats van de waalbrug bij nijmegen innemen, zich ging verdedigen tegen troepen die in het reichswald zouden zitten, maar er niet waren...

Er is wel degelijk gevochten bij het Reichswald hoor! :shock: Bovendien is Gavin één van de meest gerespecteerde generaals die Amerika ooit heeft voorgebracht. Hij was een generaal die naar de frontlinies toekwam. Er is zelf paratrooper (Robert M. Murphy, A Co. 505th) die bijna op zijn jeep schoot omdat hij vanuit de richting van de Duitse linies kwam.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do jan 31, 2008 5:17 pm
Profiel
ChrisZ
Bericht 
Ik baseer me op:

Robin Neillands
The Battle for The Rhine
ISN 0-3043-6736-2

Waarin wordt beschreven dat Gavin meer waarde hechtte aan het meenemen en inrichten van zijn HQ en het innemen van een positie om een tegenaanval vanuit het Reichswald te pareren dan het innemen van de Waalbrug, waardoor er vanuit Arnhem(!) SS (Panzer) eenheden naar Nijmegen konden gaan om daar de brug te verdedigen, waardoor XXX Corps ernstige vertraging opliep, terwijl ze tot dat moment op schema liepen, ondanks de vertragingen de eerste dag bij Eindhoven.

Verder is het Neilands een raadsel waarom de 82nd niet aan beide kanten van de brug is geland, zoals eigenlijk 'standaard' moet bij het innemen van een brug. Het zelfde geldt natuurlijk voor de Nederrijnbrug bij Arnhem.

Bij de 101st (waar anders :) ) was de strategie en uitvoering de eerste dag veel beter aldus Neilands. Deze hebben eerst hun bruggen ingenomen, en hebben zich daarna geconcentreerd op tegenaanvallen op de Hell's Highway.

Neillands zegt in zijn boek ook dat de eerste dagen van Market Garden nauwelijks troepen in het Reichswald zaten. Later zullen de Duitsers deze positie ongetwijfeld wel hebben gebruikt om een tegenaanval te doen op de kwetsbare frontlinie door het zuiden van Nederland.

Trouwens, ik weet niet of dit de plek is om deze informatie en evt. discussie voor te zetten, maar wat mij betreft is dit interessant genoeg om over door te praten!


do jan 31, 2008 6:33 pm
Ishirra
Bericht 
Ik denk dat ik eens hoogdringend wat meer ga moeten lezen over de slag om Arnhem :shock:


do jan 31, 2008 9:09 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Maar even afgesplitst:

ChrisZ schreef:
Ik baseer me op:

Robin Neillands
The Battle for The Rhine
ISN 0-3043-6736-2

Neillands kun je beter direct in de prullenbak gooien. Dat is tot nu toe het enige boek over de Tweede Wereldoorlog waar ik niet doorheen kon komen. Hij blijft steeds maar zeggen hoe goed de Engelsen waren en hoe slecht de Amerikanen. Echt waar, geloof me, lees zeker 10 tot 15 boeken over de gevechten van de 82nd en je komt tot heel andere conclusies.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do jan 31, 2008 9:26 pm
Profiel
ChrisZ
Bericht 
Haha, die Neillands is inderdaad soms wat gekleurd, maar ik denk dat iedere historicus dat wel is.
Aan de andere kant, hij is wel erg lovend over de 101st bij Eindhoven, en vindt ook de Britten/Polen bij Arnhem fout op fout hebben gemaakt.

Ik moet idd toegeven dat hij ook erg lastig schrijft, maar de grote lijn mbt de brede strategie wordt wel duidelijk. Ik ben nu halverwege, en ik vraag me echt af hoe het in vredesnaam mogelijk is dat de Amerikanen en Engelsen sowieso die Rijn nog over konden steken.

Heb je nog iets om aan te bevelen dan?

Om even terug te komen op de 82nd bij Nijmegen. Het blijft natuurlijk wel raar de ze hun HQ de eerste dag al meenamen en niet meteen die brug van beide kanten bestormden toch?


do jan 31, 2008 10:17 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Als tip kan ik je onder andere geven: http://www.allamerican82nd.com/ . Koop het eerste en laatste boek welke op de mainpage staan. Wat betreft het Reichswald kun je ook veel lezen in Four Stars of Valor over de 505th. In dat boek zijn ook veteranen aan het woord over de gevechten bij het Reichswald!

In dit report ( http://www.american-divisions.com/doc.a ... genumber=1 ) kun je één en ander lezen over de taken die de 82nd krijgt bij Operation Market Garden. Interessant is dat, als je het terrein bekijkt bij het Reichswald, dan hebben daar verschillende hoge punten in het landschap. Het was voor de veiligheid van de para's natuurlijk enorm belangrijk om die punten in bezit te hebben. Als de Duitsers het overzicht hadden over het terrein, dan waren de para's gemakkelijker te bevechten.

En ja, als je bij deze Battlefield Tour aanwezig was geweest, had je informatie gekregen van een gids: http://www.stiwotreizen.nl/trips_groesbeek.asp :wink:

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do jan 31, 2008 10:27 pm
Profiel
Pieter F
Bericht 
Tsja, tegen Egbert hoef je niet over Robin Neillands te beginnen.. :wink:


do jan 31, 2008 10:52 pm
ChrisZ
Bericht 
Haha, ik merk het!
Maar toch, het is mijn eerste boek over de main strategy, en ik vind het enorm interresant, hoewel hij soms wat gekleurd is. Om even inhoudelijk op Egbert in te gaan, heb ik even wat meer blader tijd nodig...komt zo nog wel!


vr feb 01, 2008 12:18 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group