Het is nu di apr 23, 2024 10:04 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Prins Bernhard 
Auteur Bericht
Hans
Bericht Prins Bernhard
Hoewel mijn artikel over Prins Bernhard eigenlijk al af is, ben ik hier nog niet helemaal tevreden over. Mede met Wilco heb ik besloten om iets meer zijn, toch niet onbelangrijke, rol tijdens WO-2 toe te lichten.

Wie heeft er daarom voor mij meer informatie, tips of websites over Prins Bernhard waarin zijn rol tijdens de oorlog beschreven wordt ?


di jul 06, 2004 8:26 am
Ronald Stassen
Bericht 
Hans,

Ik ben ergens het één en ander tegen gekomen maar zou even moeten zoeken wat dat ook alweer was.
Ik kom erop terug.

Groet

Ronald


di jul 06, 2004 9:23 am
Hans
Bericht 
Is goed Ronald, alvast enorm bedankt en ik hoor het wel van je.


di jul 06, 2004 10:21 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Hans,

Misschien ken je het boek De prins in Londen 1940-1945 van J.G. Kikkert? Dit boek is dit jaar uitgebracht en gaat helemaal over het leven van Bernhard gedurende de oorlogsjaren.

En misschien bevat de open brief die Bernhard onlangs schreef wat interessante invalshoeken? De volgende tekst komt uit deze brief en gaat over de twee geruchten rond WOII die er zijn rond prins Bernhard:

Citaat:
Als een van de meest bizarre aantijgingen geldt voor mij een tweetal aangelegenheden die verband houden met de periode 1940-1945, namelijk een veronderstelde betrokkenheid bij verraad van de Slag om Arnhem en de zogenaamde Stadhoudersbrief.

Voor wat betreft het eerste onderwerp wil ik een bijzonder interessant nieuw document niemand onthouden. Het gaat om een beëdigde verklaring van een hoge officier die zelf aan Duitse zijde een belangrijke rol speelde bij de Slag om Arnhem. Ik verwijs daarvoor naar het beschikbare rapport en de daarbij behorende documenten.

Bij de zogenaamde Stadhoudersbrief gaat het om een vermeende brief van 1942, die door mij en volgens sommigen zelfs door mijn vrouw ondertekend zou zijn en waarin ik Hitler (volgens anderen Himmler) zou hebben aangeboden Nederland namens de bezetter te besturen.

Met deze onzin geconfronteerd tijdens zijn wekelijkse persconferentie op 8 december 1978 verwees toenmalig minister-president Van Agt het verhaal naar de prullenbak. Ook het NIOD blijft eenzelfde mening toegedaan. Zo schreef het NIOD begin 2003 dat 'er niets aan het licht gekomen (is) dat maar enigszins wijst in de richting van de aanwezigheid van deze brief in de NIOD-archieven.'

Na het verschijnen van het boek van Aalders over Leonie Pütz handhaaft het NIOD zijn mening dat er geen feiten of aanwijzingen aan het licht zijn gebracht die het bestaan van zo'n brief waarschijnlijk maken. Ten overvloede kan worden opgemerkt dat ook buiten de NIOD-archieven de bewuste brief of een kopie daarvan nooit is gevonden.

Nog geheel los van mijn integriteit en persoonlijke loyaliteit ten opzichte van Nederland en de geallieerden, behoeft het nauwelijks betoog hoe absurd óók deze aantijging weer is. In april 1942 - dat wil zeggen op het moment dat het in de 'geallieerde wereld' duidelijk is dat de oorlog zal eindigen met een Duitse nederlaag - zou ik mij hebben aangeboden landvoogd te worden over Nederland als verlengstuk van dit Duitse regiem? Onzin!

Bron: NOVA


En mocht je tijd over hebben :D dan kun je het Koninklijk Huisarchief een bezoekje brengen.

In ieder geval succes met je artikel!


di jul 06, 2004 10:28 am
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Kevin, dat boek ken ik helaas niet, maar staat volgens mij wel boordevol informatie die ik nog net mis voor het artikel. Eens kijken of ik dit boek ergens kan lenen, want om steeds voor elk artikel een boek te gaan kopen is ook wat overdreven. Op de site staat die je vermeldt staat eigenlijk niet meer informatie dan wat ik al reeds verwerkt heb in het artikel. Kevin, in ieder geval bedankt.


di jul 06, 2004 10:32 am
Hans
Bericht 
Ik heb overigens contact gehad met de uitgever van het boek dat Kevin heeft aangegeven en hen om een recensie-exemplaar gevraagd. Netjes een mailtje terug ontvangen met de boodschap dat ze deze niet meer op voorraad hadden. Wel het boek zelf, maar om voor elk artikel dat je gaat schrijven een boek aan te schaffen gaat mij iets te ver.


wo jul 07, 2004 1:52 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Hans, wellicht even een bibliotheek bezoeken? :lol:

In de Jongh's Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog, is overigens ook heel veel opgenomen over Bernhard.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo jul 07, 2004 4:06 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
http://www.deloodsboot.nl/oranjenassau/ ... erland.htm
Hier staat wellicht nog iets bij, ook in het boek HEt Vliegerkruis van Meijer en Vis wordt het 1 en ander over Bernhard gesproken.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo jul 07, 2004 4:12 pm
Profiel WWW
Philip,ABRG
Bericht 
Hangt ervan af hoe veel tijd je nog hebt tot publicatie maar ga anders eens naar de site van het PRO, misschien dat daar nog iets te vinden is.


do jul 08, 2004 7:08 pm
Peter
Bericht 
Heren,

Betreffende Prins Bernhard, met name zijn rol bij / in Market Garden en het "verraad" heb ik voor mijn scriptie uitvoerig onderzoek gedaan bij het toenmalige RIOD. Ik mocht niks meeemen / copieren / publiceren. Ik heb dus een hoop niet vermeld,... maar inmiddels is er door anderen veel onderzoek gedaan en gepubliceerd.
Vooral in de verhoorverslagen van de parlementaire enquete commissie staan interessante dingen. Met name over de verhoren die Lindemans zijn afgenomen door zijn ondervragers.

Ik heb een aantal boeken in mijn bezit over deze kwestie o.a:

Het boek van G. Aalders "de affaire Sanders" , P. Droge "Het geheime leven van prins Bernhard" , F Dekkers "King Kong" & B. de Graaff "Spion in de tuin".

Mijn eigen conclusie is dat PB of zijn hoofdkwartier, al dan niet bewust, informatie hebben "losgelaten" c.q. onvoorzichtig zijn omgesprongen met informatie die ze tot hun beschikking hadden. (in de roes van de overwinning ??) Dat de Abwehr kennis had van Market Garden (lees de verklaringen in de verslagen van de parlementaire enquete commissie,.. getuigenissen van Giskes en Schreieder) is wel duidelijk,.. dat de Duitse legerleiding hier niet veel mee heeft gedaan is 'n 2e verhaal.

Al met al,.. blijft het een intrigerend onderwerp,..

Peter


do jul 15, 2004 2:42 am
Hans
Bericht 
Peter, aangezien jij onderzoek heb gedaan naar Prins Bernhard's rol tijdens WO-2, zou jij mij dan eventueel verder kunnen en willen helpen ?


do jul 15, 2004 7:03 am
Peter
Bericht 
Hoi Hans,

Uiteraard,.. graag zelfs,.. altijd leuk om hierover eens info uit te wisselen.
Heb je m'n mail van gisteren ontvangen ?? We moeten maar eens afspreken ,.. vind je niet ?

Greetz,
Peter


vr jul 16, 2004 12:15 am
Hans
Bericht 
Peter, ik heb inderdaad je mail ontvangen en je informatie over Prins Bernhard is overigens mer dan welkom. We zulllen binnenkort eens afspreken en dit alles eens doornemen.

Alvast bedankt voor je spontane reactie.

Hans


vr jul 16, 2004 6:53 am
Philip,ABRG
Bericht 
Hans
Heb jij Bernard zelf ook al benaderd?, lijkt mij iemand die hier misschien wel op in wil gaan.


vr jul 16, 2004 9:36 pm
Hans
Bericht 
Philip,

Prins Bernhard heb ik zelf niet benaderd, en ik denk ook niet dat ik veel succes daarbij zal hebben. :| Ik denk dat hij, mede gezien zijn hoge leeftijd en zijn matige gezondheid, zoveel mogelijk met rust gelaten wil worden.


za jul 17, 2004 9:32 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group