Het is nu vr maart 29, 2024 12:21 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Doelstelling Caen 
Auteur Bericht
Mario
Bericht Doelstelling Caen
Ik heb een vraagje die voor mensen die de materie goed kennen mogelijk lichtjes belachelijk zal lijken.

Was het een realistische doelstelling om Caen reeds op 6 juni te willen veroveren ?
Lag het feit dat dit niet gebeurd is aan de te ambitieuze planners of aan de weifelende commandanten te velde ?

Ik verklaar me nader : ik ben gisteren (nogmaals) begonnen met het spel Close Combat 5, dat zich afspeelt op het Cotentin-schiereiland. Wat ik alweer gemerkt heb, is dat je het best behoedzaam te werk gaat om land te veroveren : eerst stranden met mogelijk mijnen of andere hindernissen en daarna vele hagen die het bijzonder moeilijk maken om snel vooruit te komen als je geen grote verliezen wil leiden en je kent de kracht van de vijand of zijn opstelling niet.
Het is natuurlijk maar een spel, maar het geeft toch een klein idee van hoe moeilijk het toen kan geweest zijn.


zo sep 07, 2008 12:42 pm
Pieter F
Bericht Re: Doelstelling Caen
Mario schreef:
Was het een realistische doelstelling om Caen reeds op 6 juni te willen veroveren ?

Ik denk dat het mogelijk zou zijn geweest, maar het uitgevoerde plan was te omzichtig en onrealistisch denk ik.
Caen was voor de Duitse communicatie en de bevelvoering essentieel en werd dan ook veel zwaarden verdedigd dan de geallieerden dachten. Men dacht bijvoorbeeld dat de 21.Panzerdivision verder landinwaarts lag, terwijl deze vlakbij lag. Verder werd het gebied natuurlijk nog verdedigd door de 716. en de 352. Infanteriedivision.
Daarnaast was het nog een behoorlijke afstand naar Caen en was snelheid dus zeer belangrijk. Al tijdens de landingen moest alles volgens plan verlopen, want bij de geringste vertraging zou Caen al te ver blijken om op 6 juni te bereiken. Dit schema liep uiteindelijk al bij de landingen op het strand al volledig in de war. Hier vind ik dat het uitgevoerde plan te omzichtig was. Op Sword bijvoorbeeld, kwamen de brigades een voor een aan land, terwijl het strand breed genoeg was om met twee brigades te landen. Ook de tussenpozen van bijna twee uur passen niet in een strak tijdsschema. Het duurde allemaal te lang waardoor de gepantserde steun voor de opmars naar Caen vast kwam te zitten in opstoppingen.
Wellicht dat de plannenmakers dit hadden onderschat.
Als je kijkt naar de posities van de verst vooruitgeschoven eenheden aan het einde van 6 juni (spoorlijn Caen-Bayeux) kun je jezelf afvragen hoever men had kunnen komen als de landingen soepeler en sneller waren verlopen en men rekening had gehouden met de nabije 21.Panzerdivision. Want nu sloten de Duitse tanks de weg af, terwijl de Britse nog vast zaten op het strand.
Het blijft echter een lastige vraag om te beantwoorden. Mijn antwoord heeft ook een hoog "if-gehalte", het zal bij dit soort vragen altijd suggereren blijven.


zo sep 07, 2008 2:32 pm
Pieter F
Bericht 
Eenheden van de 21.Panzerdivision wisten te voorkomen dat de geallieerden Caen konden bereiken op D-day. Vervolgens hebben de Duitsers zich rond Caen genesteld en heeft het tot juli geduurd voordat de stad in geallieerde handen was.


ma sep 08, 2008 4:54 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Misschien dat hier ergens iets tussen staat:
http://www.ccny.cuny.edu/library/Divisi ... /DDay.html

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma sep 08, 2008 5:28 pm
Profiel WWW
Pieter F
Bericht 
Interessante link Wilco, met al die documenten e.d..


ma sep 08, 2008 5:33 pm
muncio
Bericht 
Ja idd ik zit al te zien.


ma sep 08, 2008 8:32 pm
Dennis N
Bericht 
Heb toevallig van de week een aflevering van de serie 'Battlefield' op Discovery gezien die de slag om Caen behandelde. Vooral het gedeelte over de Hitler Jugend divisie was erg interessant.

Op het internet vond ik ditinteressant artikel.


wo sep 10, 2008 8:26 am
wo2-freak
Bericht 
Ja, inderdaad. Dat is een zeer interessant artikel. Dat de Hitler Jugend Caen zo goed heeft kunnen verdedigen. Maar toen de D-Day invasie begon, waren er toch voor het grootste gedeelte alleen maar jonge soldaten gelegerd in Normandiƫ?
Dus onervaren soldaten? Dan is het eigenlijk nog een wonder dat de Duitsers het zo lang hebben uitgehouden...


vr apr 10, 2009 12:47 pm
Kriegsberichter
Bericht 
Het beste lijkt mij om altijd een doel te stellen dat iets verder ligt dan wat mogelijk is...

Britse troepen hebben volgens mij de gewoonte niet successen uit te buiten, zoals de Duitsers. Stel dat het doel voor D-Day dichter bij de kust zou hebben gelegen en men zou die gemakkelijk halen, dan zou men wel eens thee kunnen gaan drinken i.p.v. verder op te rukken.

Caen was natuurlijk prestige voor D-Day, maar wel een goed punt om op te richten. Een duidelijke taak ! En dat is ook belangrijk.


zo apr 26, 2009 7:50 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group