Het is nu do maart 28, 2024 11:28 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Opstand april Texel 1945 
Auteur Bericht
ErnstJan
Bericht Opstand april Texel 1945
ik ga bezig om een artikel te schrijven over de opstand van de Georgiers op Texel tussen 6 en 26 april 1945.

wie kan mij hier infomatie over geven

ik heb zelf het boekje tragedie op texel van van vliet.

de volgende tips heb ik al gekregen:

In "het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog" van Dr L. de Jong staat het 1 en ander, voorts Titel : "Nederland Bevrijd - van Limburg tot de Lauwerszee" van W. Trees en R. van Soeren Uitgave : Kadmos (Utrecht 1985) ISBN : 44 9006 199 4 verteld er iets over,

Ook op Wo2.nl Hun discussie om info staat onder:
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=3481
Van die threads kan je uiteraard ook gebruik maken.


za aug 07, 2004 11:34 am
David
Bericht 
Ik heb hier het boekje van Dick van Reeuwijk liggen. ISBN 90 70202 05 0."Sondermeldung Texel", opstand der georgiërs. Een heel handig boekje waar heel veel instaat over deze opstand, op Texel bekend als "de Russenoorlog".

Veel foto's die gemaakt zijn van de slag en de belangrijkste personen, een mooi gedetailleerd kaartje en veel info. Ook wat er gebeurde met de overlevenden van dit vrij onbekende bloedbad. Als je dit, 72 pagina's tellende, boekje in berzit heb denk ik dat je al een heel eind kom met je artikel.


za aug 07, 2004 12:46 pm
ErnstJan
Bericht 
ik zal kijken of de bieb die heeft(ben bang van niet) volgens mij een vrij nieuw boekje of niet?


za aug 07, 2004 12:49 pm
David
Bericht 
Dit is de tweede herziene druk die in 2003 is uitgegeven. De eerste druk was in 1995.
Ik heb het boekje gekocht van de eigenaar van het luchtmuseum. In dat museum is ook een permanente hoek gewijd aan de opstand.
Je kan gewoon even een mailtje sturen naar deze mensen en ze sturen het boekje naar je op. Het mailadres staat volgens mij wel op oorlogsmusea.nl, en het boekje kostte iets van 15 Euro of zoiets?


za aug 07, 2004 12:56 pm
Siggy
Bericht 
Ik neem aan dat je tragedie op texel van Van der Vlis bedoeld?

Verder heb ik nog een boek van:

Bartels, J.A.C. en Kalkman, W. ; Texel, Nederlands laatste slagveld : de muiterij van de georgiers april 1945. ; 1980 De Walburg Pers, Zutphen.
ISBN: 906011.016.1

De laatste titel bevat een bibliografie, foto's en beslaat bij elkaar 335 pagina's. Vind ik persoonlijk de beste titel over dit onderwerp. Geen idee of het nog in herdruk is.

Sterkte.


za aug 07, 2004 1:04 pm
ErnstJan
Bericht 
ja die bedoelde ik.
zal voor deze title ook eens kijken in de bieb. maar merk wel de komende tijd weer genoeg te lezen heb.
en dat vind ik erg... :mrgreen:


za aug 07, 2004 1:07 pm
David
Bericht 
Nee,
ik bedoel "sondermeldung Texel", Opstand der georgiërs, van Dick van Reeuwijk.
ISBN 90 70202 05 0


za aug 07, 2004 1:07 pm
David
Bericht 
@ ErnstJan

Ik was toch al van plan, om ongeveer eind Augustus, het museum en de begraafplaats te bezoeken. Ik woon er niet ver vanaf maar ben er nog nooit naartoe geweest. Als je wilt kan ik misschien wat info e.d meenemen...


za aug 07, 2004 1:11 pm
ErnstJan
Bericht 
@david ik zit net met mijn pa te overleggen wanneer we een dagje texel gaan doen want ik wil ook foto's maken etc. maar vader is nog niet echt enthousiast :(


za aug 07, 2004 1:15 pm
David
Bericht 
Ik krijg net de tip binnen dat je ook langs het juttersmuseum moet gaan als je in de buurt bent. Veel delen van vliegtuigen die zijn neergeschoten (propellors, bewapening, munitie etc).


za aug 07, 2004 1:21 pm
ErnstJan
Bericht 
@david. dat zullen waarschijnlijk geallieerde vliegtuigen zijn...aangezien ik niet denk (heb het nergens nog gelezen0 dat de duitsers vliegtuigen gebruikt hebben tegen de opstand....


za aug 07, 2004 1:29 pm
IA002
Bericht 
Erg orgineel Ernst Jan! Je eigen idee ? of dat overgenomen van een ander forum...!


za aug 07, 2004 3:05 pm
ErnstJan
Bericht 
ik werd gevraagd. hoezo? kijk komende week op www.go2war2.nl daar staat er al een artikel over geschreven door mij vandaar...
maar mag dit niet ofzo?


za aug 07, 2004 3:08 pm
Harro
Bericht 
ErnstJan schreef:
kijk komende week op www.go2war2.nl daar staat er al een artikel over geschreven door mij vandaar...

...waar dan? Ik zocht op zoekwoorden "Texel" en "Georgië" maar geen spoor van het artikel dat er al over geschreven zou zijn.

Natuurlijk mag je artikelen schrijven waarover je maar wil. Maar het is wat typisch dat je hiertoe opdracht krijgt precies een dag nadat www.wo2.nl hierover ook een artikel gaat schrijven. En als je al weet dat daarover op hun forum een thread bestaat, waarom dan niet gewoon daar gekeken ipv. hier naar info vragen? Medunkt dat er daar al genoeg informatie en boektitels geven zijn.


za aug 07, 2004 3:25 pm
ErnstJan
Bericht 
ten eerste: staat er volgens mij duidelijk KOMENDE week...dus niet vandaag.
ten tweede: meer mensen weten meer dan 1 dus mischien hebben anderen hier nog weer andere info over.
ten derde: ik heb hier al een aantal weken geleden met Wilco en Hans contact overgehad(heb na,lijk een brief en met ooggetuigverslag) en vandaar dat we er op kwamen. verder kom ik nooit op het forum die ik als link heb aangegeven dus wist er ook niks over.


za aug 07, 2004 3:49 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group