Het is nu wo apr 24, 2024 4:33 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vergissingsbombardementen 
Auteur Bericht
Vin1
Bericht 
Haarlem, April 1943.

Het doel was de NS werkplaats in Haarlem.
Met een verkeerde(niet recente) meting van de wind(richting)
ging de RAF richting Haarlem. De bommen werden afgeworpen en kwamen c.a. 500 meter verderop in een woonwijk terecht met alle ellende van dien. Veel huizen verwoest en ongeveer 84 slachtoffers.
De werkplaats van de NS stond nog zonder enige schade.

Tja zo ging dat. Foutje....net zo makkelijk. Kun je, je nu toch niet meer voorstellen.


ma okt 12, 2009 2:34 pm
Ries
Bericht 
Vin1 schreef:
Tja zo ging dat. Foutje....net zo makkelijk. Kun je, je nu toch niet meer voorstellen.


Hoezo niet?

Tijdens de Golfoorlog van 1991 werden we overstelpt met beelden van hoe geavanceerde en uiterst slimme bommen via deuren en schoorstenen hun weg vonden in bunkers. In een fors artikel in de Wetenschap & Onderwijsbijlage van NRC Handelsblad, dat op 22 maart 2003 verscheen, probeert Karel Knip aan te tonen dat het met dat slimme van die wapens wel meevalt. Maar liefst 70 procent van de intelligente bommen miste, volgens hem, tijdens de eerste Golfoorlog doel. Bovendien was maar een klein aantal van het totaal aan gebruikte bommen slim, ongeveer zeven procent. Het publiek moest de indruk krijgen dat er uitsluitend met chirurgische precisie, streng geselecteerde doelen werden uitgeschakeld. De waarheid is dat de vijand door massale bombardementen, waarbij een bom die 500 meter van het doel de grond raakte nog als een treffer telde, flinke klappen kreeg. Met de Patriots, de anti-raket raketten, was het volgens Knip nog droeviger gesteld. Waarschijnlijk heeft er niet één doel getroffen. Het feit dat tijdens de Tweede Golfoorlog afzwaaiende Amerikaanse kruisraketten op Turks en Iraans grondgebied explodeerden, doet vermoeden dat de Amerikaanse precisiewapens nog steeds niet zo precies zijn als dat de VS ons wil doen geloven.
Overigens is het de Amerikaanse propagandamachine gelukt veel mensen te laten denken dat de beide oorlogen in Irak, doordat ze met een overmacht aan nauwkeurige wapen en slimme techniek gewonnen werden, relatief 'schoon' waren.

Zie ook: http://www.trouw.nl/krantenarchief/1999 ... grado.html , hoe krijgen ze het voor elkaar...


ma okt 12, 2009 3:03 pm
Vin1
Bericht 
Ik bedoel het meer in de context dat wij in oorlog zijn en dat je in 1 klap je familie kwijt bent door een verkeerd gevallen bommenregen.

Net als dat ik me niet kan voorstellen hoe het geweest moest zijn om een jood te zijn. En dat ze opgehaald werden en afgevoerd etc etc.
En dat voor Joden alles verboden werd.

Dat zijn gewoon van die dingen wat je, je nu niet meer kan voorstellen bijna. En als ik dat wel ga proberen, dan ga ik me beseffen wat een slechte en vreselijke tijd dit geweest moet zijn voor sommige mensen die direct slachtoffer geworden zijn of familie verloren is door gevechten of deportaties.

Mijn oma is 84 en daar vind ik het al zo raar van dat zij in die tijd gewoon leefde. Dit omdat het zo ver weg lijkt van ons huidige Nederlandje.


ma okt 12, 2009 3:57 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group