Het is nu wo apr 24, 2024 9:09 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
landing in normandie 
Auteur Bericht
paddestoel
Bericht landing in normandie
goeiedag iedereen
voor het school moet ik een eindwerk schrijven van 25 paginas over de landing in normandie, dus mijn vraag aan jullie is of iemand mij nog handige weetjes erover kan geven of goeie sites weet met informatie of boeken die ik zou kunnen gebruiken.
als iemand toevallig al zoiets heeft liggen zou het ook handig zijn als ik dit even kon inkijken, want ik geraak er niet uit waar ik zou moeten beginnen.(tips?)

mvg


ma feb 23, 2009 2:13 pm
dirk
Bericht 
Google even op "D-day 1944", dan kun je een eindwerk van 25000 pagina's schrijven................

En kijk ook even rond op stiwot.nl.


:shock:


ma feb 23, 2009 3:03 pm
lars40/45
Bericht 
Ik heb voor de klas een voordracht gegeven met als onderwerp D - Day 6 juni 1944, de landing in Normandie.

Ik zou als rode draad de volgende zaken uitwerken :

1. Waarom een tweede front.

Even de situatie schetsen waarbij de Sovjet Unie steeds meer aandringt op de opening van een tweede front (ze waren in hevig gevecht met de Duitsers) en welke lesen er geleerd waren van eerdere landingen (Dieppe, een grote mislukking, waarom en welke lessen geleerd).

2. Combined operations.

Het intensief laten samenwerken van verschillende krijgsmachtdelen in 1 operatie
(marine transport/beschietingen, mijnenvegen, luchtmacht para's/gliders,
landmacht infanterie/tanks/genie eenheden.

3. Waarom Normandie en de opzet van de misleidingsoperaties.

Het minst verwacht, de Duitsers verwachten een landing bij de korte oversteek in het nauw van Calais. Misleiding dmv opblaasbare tanks/nep landingsvaartuigen
en fake radioverkeer.
Hobarts funnies, de ontwikkeling van aanpassingen aan tanks en pantservoertuigen om ze hindernissen te laten nemen, mijnen op te laten ruimen etc.

4. De verkenning van het gebied en de rol van het verzet.

De rol van luchtfotografie, landing bij nacht van kleine eenheden voor verkenning, het nemen van grondmonsters. De rol van het verzet bij het verzamelen van inlichtingen etc.

5. De belangrijke rol van het weer/getijden/maanstanden.

De voorsprong van de Geallieerden op het gebied van weersvoorspelling door meldingen vanaf de Atlantische Oceaan, betere voorspelling dan de Duitsers.
Hoog/laag water en belang bij landingen. De Duitsers verwachten geen landing door het slechte weer, ze wisten niets van een korte opklaring.

6. De landingsstranden benoemen en de rol van de luchtlandingen op de flanken verklaren (Utah-Omaha-Gold-Juno-Sword).
Ik zou kiezen voor het uitwerken van bloody Omaha, waarom waren er juist hier zoveel verliezen, wat ging er fout.
Denk hierbij aan de aanvankelijke weigering om speciale pantservoeruigen in te zetten en de tanks die toch nog werden toegevoegd zijn gedeeltelijk gezonken door dat ze te vroeg werden uitgezet.
Het Luchtmachtbombardement viel te ver landinwaarts, het marine bombardement had last van waarnemingsproblemen door stof/rook en viel te kort. Ze waren bang eigen troepen te raken.
En de Duitsers waren onverwacht sterk in het landingsgebied vanwege een laatste wijziging die niet bekend was bij de inlichtingendienst, enz.

7.De rol van de logistiek .

De rol van de Mulberry havens (prefab havendelen laten afzinken)
PLUTO pipeline under the ocean (aanvoer brandstof)
Keep them rolling (Red Ball express, aanvoer op gang houden)

8. Afronding.

Geslaagde landing maar moeizame opmars doordat het gebied goede dekking gaf aan de Duitsers door heggen en wallen/diepliggende wegen etc.
Het begin van de bevrijding van West-Europa, opmars uiteindelijk gestuit in Zuid Nederland onder de grote rivieren met als gevolg het plan Market Garden.
Verder de naoorlogse beeldvorming : boeken en natuurlijk de film The Longest Day.

Succes !!


ma feb 23, 2009 6:33 pm
Mia
Bericht 
En de Slag om Antwerpen en de Schelde :shock:


ma feb 23, 2009 8:01 pm
lars40/45
Bericht 
Ik heb nooit de intentie gehad volledig te willen zijn.
Het gaat een beetje om een rode draad en niet om een volledig historisch verantwoorde weergave (daar hebben we de STIWOT sites voor).

Natuurlijk is er nog veel meer toe te voegen en de keuzes zijn idicatief zonder andere zaken van minder belang te achten.

Het hangt ook helemaal af van iemand zijn persoonlijke voorkeur of zelfs woonomgeving, ik ken de vragensteller verder niet, dus als eerste zet leek me dit best wel iets om mee aan de slag te gaan.
IK hoop natuurlijk wel dat dit het begin is van meer onderzoek/verdieping en wie
weet komt er ooit nog een nieuwe stiwotter uit ? :wink:


ma feb 23, 2009 10:04 pm
Mia
Bericht 
Dat zou leuk zijn een nieuwe stiwotter, er is in ieder geval dan een zijtak van de rode draad om zich in te verdiepen :). Natuurlijk heb je gelijk, het ging in principe om de landing in Normandie.


ma feb 23, 2009 10:23 pm
paddestoel
Bericht 
bedankt voor de snelle antwoorden, en lars40/45, bedankt voor het overzichtje dat je hebt gegeven. Als het klaar is kan ik het hier misschien eens posten, dan kunnen andere mensen het ook gebruiken.
mvg


di feb 24, 2009 4:42 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group