Het is nu do maart 28, 2024 9:58 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
STIWOT in de klas. 
Auteur Bericht
lars40/45
Bericht STIWOT in de klas.
Afgelopen donderdag was ik op een basis school voor bijzonder onderwijs S.B.O de Wissel in Oosterhout voor een presentatie over de landing in Normandie D-Day 6 juni 1944.
In 2008 mocht ik daar de spits afbijten en toen was men zo tevreden dat men stond op een vervolg in 2009.

S.B.O de Wissel heeft al enkele weken een thema Wo2 lopen en besteed daarbij ook veel aandacht aan de thema's respect/vrijheid/herdenken.
De kinderen gaan onder begeleiding van ouders en leerkrachten naar Nationaal Monument Kamp Vught en krijgen goede begeleiding met speciale lespaketten die geschikt zijn voor de leeftijdsgroep van 12 jaar.

De kinderen op een S.B.O school hebben wat moeilijkheden met de snelheid van het hedendaags onderwijs en soms spelen er nog sociaal emotionele problemen, ook ADHD kan een reden zijn voor een plaatsing op een S.B.O. school.
Mijn eigen dochter is na dit speciale onderwijs doorgestroomd naar VMBO kaderberoeps gerichte leerweg, hieruit blijkt hoe goed het kan zijn als een kind even wat extra aandacht krijgt.

Ik had een samenvoeging van 2 groepen in de klas want vanwege het speciale onderwijs zijn de groepen niet veel groter dan ongeveer 10 personen.
Als aanvulling op de presentatie uit 2008 had ik een analoge VHS band met daarop een kleuren TV uitzending (nog zonder die reclame) van The Longest Day overgezet op DVD.
Vervolgens heb ik die DVD geindexeerd en heb daar geschikte fragmenten uit geselecteerd .
Een hoop gepiel met 2 afstandsbedieningen en 2 apparaten die ik onderling had verbonden.
Maar het resultaat maakte alle inspanningen goed, door de erg visueel ingestelde interesse van de jeugd had ik iets waardevols in handen om een stukje geschiedenis tot leven te laten komen.

Verder een geschikt verhaal met herkenbare thema's en tot slot nog een foto reportage op DVD, en het uurtje was voorbij voor ik het goed en wel door had. Op naar de tweede groep.

De reacties van leerlingen en onderwijs personeel gaven weer veel voldoening, dus in 2010 zal er wel weer een vervolg in zitten.


za apr 04, 2009 6:50 pm
wesley
Bericht 
Wij kregen op de basis school niets over WWII en in het voortgezet nog steeds niets, wel in de geschiedenis les WWI....
Waarom niet iets meer hierover vraag ik me vaak af en heb het ook voorgesteld.
Antwoord: GEEN TIJD.
Maak er maar tijd voor....

Geweldig dat een basis school dit doet en petje af voor Lars. En als je dan naderhand zulke positieve reacties krijgt, CHAPEAU!!


zo apr 05, 2009 9:02 am
Pieter F
Bericht 
Leuk om te horen dat je zoiets doet Lars en ook zeker goed om te horen dat de leerllingen enthousiast waren.


zo apr 05, 2009 9:53 am
Marloes K
Bericht 
Heel erg leuk om te horen inderdaad!


ma apr 06, 2009 6:14 pm
RainbowRob
Bericht 
Om even in te haken op Wesley. Over 3 weken komt Tom Wingham een Engelse veteraan die in limburg is neergestort in 1944 terug naar limburg. Hij zal hierbij tevens een bezoek brengen aan mijn geschiedenislessen. Daarnaast zal hij aan de klas zijn verhaal vertellen op de plek waar zijn vliegtuig terecht kwam en waar hij ondergedoken zat voor de Duitsers.

Dus wo2 leeft nog wel degelijk in het onderwijs!


di apr 07, 2009 12:50 pm
lars40/45
Bericht 
Heel mooi ! Goed initiatief, een wo2 veteraan blijft natuurlijk top.

Nog een andere opsteker : toen ik afgelopen zaterdag op de vriendendag van
Nationaal Monument Kamp Vught was vertelde ze daar met gepaste trots dat
het programma Kamp Vught in de klas zeer succesvol verloopt en we spreken inmiddels over 1500 groepen, dus vele duizenden kinderen.


di apr 07, 2009 4:41 pm
wesley
Bericht 
RainbowRob schreef:
Om even in te haken op Wesley. Over 3 weken komt Tom Wingham een Engelse veteraan die in limburg is neergestort in 1944 terug naar limburg. Hij zal hierbij tevens een bezoek brengen aan mijn geschiedenislessen. Daarnaast zal hij aan de klas zijn verhaal vertellen op de plek waar zijn vliegtuig terecht kwam en waar hij ondergedoken zat voor de Duitsers.

Dus wo2 leeft nog wel degelijk in het onderwijs!


Dat is alleen maar mooi! Pluim voor jullie school.
Ik zit in België op school (Maaseik) en daar wordt er weinig aan gedaan. Geschiedenis... paar lessen over WWI en dan heb je het wel gehad.
WWI leeft daar meer dan WWII.

Ik zou best wel eens een veteraan uit willen nodigen.


di apr 07, 2009 7:18 pm
RainbowRob
Bericht 
Ik dacht dat er in Belgie de laatste tijd ook meer aandacht was voor wo2 op school. Wij bezoeken met onze school het fort bij Eben Emael en daar vertelde men dat er de laatste tijd veel scholen waren door een programma op de Belgische televisie.


di apr 07, 2009 7:29 pm
wesley
Bericht 
Onze school echt niet, misschien komt dat omdat het een technishe opleiding is...
heb al eens voorgesteld om een bezoek te brengen aan de US Begraafplaats in Margraten, het is er nooit van gekomen.
Maar nu ik dit hier zo lees ga ik onze geschiedenis leraar ook maar weer eens warm draaien voor zo'n excursie, wie weet als ik maar lang genoeg vraag. :wink:


wo apr 08, 2009 7:13 am
Pieter F
Bericht 
Hmm ja, misschien dat het op een technische school iets anders ligt, ik weet het niet. Ik mag over een uurtje echter weer mijn verhaal doen aan twee tweede klassen over de spoorwegstaking-hongerwinter.


wo apr 08, 2009 8:07 am
muncio
Bericht 
Prachtig initiatief.


wo apr 08, 2009 3:11 pm
lars40/45
Bericht 
Prima Pieter,

Wat voor type school betreft het (niveau) ?


wo apr 08, 2009 3:45 pm
Pieter F
Bericht 
LWOO. Het gaat om veel (allochtone) leerlingen met taal-, leer- en gedragsproblemen.


wo apr 08, 2009 9:19 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
In België hebben technische opleidingen maar één lesuur per week geschiedenis. Enkele lesuren aan WOII betekent al gauw een hele maand. Gezien het programma dat moet afgewerkt worden, is dat al niet slecht.

In de algemene richtingen is er twee uur geschiedenis per week en daar wordt er langer stilgestaan bij WOII.

In ieder geval,Pieter en Lars, goed bezig!

Ik heb zelf tijdens de "nacht van de geschiedenis" jl. iets gelijkaardigs mogen doen: ik mocht een lezing geven over Staf de Clercq, leider van de Vlaamse collaboratiepartij. De opkomst was met 130 mensen behoorlijk massaal en ik heb ervan geprofiteerd om ook STIWOT uitgebreid voor te stellen: mijn foldertjes waren snel uitverkocht!


do apr 09, 2009 11:11 am
Profiel
lars40/45
Bericht 
Wat dacht jij Gerd, met die kleine er bij zijn de kosten gestegen, ik ga die GRATIS
STIWOT folders maar verkopen :shock:
Vanwege het geweldige design zullen ze wel aardig wat opbrengen zeker ?
Mhmmm, heb hier nog een doosje of wat staan, laat dat de vrouw maar niet horen.
:wink:


do apr 09, 2009 4:21 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group