Het is nu do maart 28, 2024 8:45 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Mein Copyright 
Auteur Bericht
kronieker
Bericht Mein Copyright
De deelstaat Beieren is eigenaar van Mein Kampf en laat simpelweg geen herdruk toe. Het copyright dat Beieren bezit loopt echter af in 2015. Is dat erg? Nee, dus...
http://www.geschiedenisnieuws.nl/?p=337


vr feb 05, 2010 3:46 pm
Ries
Bericht 
Hier in Nederland wordt al langer de hand gelicht met het copyright op Mein Kamp/Mijn Kamp. Zo is in 'De Jeugd van Adolf Hitler' van de Belg Marc Vermeeren het complete eerste hoofdstuk te lezen. In 'Adolf Hitler. Zwerver, soldaat, politicus', van dezelfde man, is het tweede hoofdstuk onverkort te lezen. Let wel: er is geen sprake van citaten, maar van het rechtstreeks overnemen van flinke lellen uit Hitlers eerste boek. Iets waarvan ik dacht dat het ten strengste verboden is.


vr feb 05, 2010 3:52 pm
George S. Patton
Bericht 
Ries schreef:
Hier in Nederland wordt al langer de hand gelicht met het copyright op Mein Kamp/Mijn Kamp. Zo is in 'De Jeugd van Adolf Hitler' van de Belg Marc Vermeeren het complete eerste hoofdstuk te lezen. In 'Adolf Hitler. Zwerver, soldaat, politicus', van dezelfde man, is het tweede hoofdstuk onverkort te lezen. Let wel: er is geen sprake van citaten, maar van het rechtstreeks overnemen van flinke lellen uit Hitlers eerste boek. Iets waarvan ik dacht dat het ten strengste verboden is.
En waarom doet hier dan niemand iets aan???


vr feb 05, 2010 4:20 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Copyright ontduiking kan alleen vervolgd worden op verzoek van de copyright eigenaar. Het OM vervolgd niet eigenmachtig in deze, het gaat immers niet om eigendommen van de Nederlandse Staat. Dus als niemand die het auteursrecht bezit naar de rechter stapt, wordt het niet verboden.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr feb 05, 2010 5:18 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Dus als niemand die het auteursrecht bezit naar de rechter stapt, wordt het niet verboden.


Andermans geestelijk eigendom stelen hoeft niet verboden te worden, het is verboden. En wedden dat als bijvoorbeeld een of andere joodse organisatie of een kamerlid klaagt, het OM niet weet hoe snel het in actie moet komen?

Het OM vervolgt volgens jou alleen maar als het eigendommen van de Nederlandse staat betreft? Overigens claimt de Nederlandse Staat de rechten / het eigendom van Mijn Kamp...


vr feb 05, 2010 5:26 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Heb ik dan gesteld dat het niet verboden is Ries? Let toch op je hart :?
Als er niemand klaagt wordt niet vervolgd, dus zal er hiernog wel niemand geklaagd hebben. Er is een verschil tussen claimen en hebben.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr feb 05, 2010 5:47 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Leg eens nader uit, dat verschil tussen claimen en hebben. Wat bedoel je daar mee? Wil je beweren dat de Nederlandse staat het copyright niet heeft?


vr feb 05, 2010 6:06 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Als je het auteursrecht claimed heb je het nog niet automatisch.
In 1974 heeft iemand getracht Mijn Kamp uit te geven en dit heeft de Staat toen verboden omdat zij meent de auteursrechten te bezitten. In 1997 heeft D66 kamervragen gesteld.

Citaat Wikipedia over deze zaak:
Willem Huberts stelde in een analyse op de opiniepagina in NRC Handelsblad dat niet de Nederlandse Staat het auteursrecht bezit, maar de erfgenamen van het echtpaar Kettmann, dat de uitgeverij De Amsterdamsche Keurkamer bezat, waaraan vertaler Steven Barends op 16 november 1943 zijn auteursrechten afstond. De door Huberts verdedigde stelling is echter tegengesproken door prof. mr. H. Cohen Jehoram (hoogleraar Recht van de intellectuele eigendom, media- en informatierecht aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam) en mr. A.IJ.A. Looijen (jurist te 's-Gravenhage). De Nederlandse regering deelde in 1997, in antwoord op de gestelde kamervragen mee, dat het ten verkoop aanbieden van Mein Kampf verboden is en dat slechts een wetenschappelijk verantwoorde heruitgave niet strafbaar zou kunnen zijn. De minister van Justitie beriep zich daarbij op een oordeel van de Hoge Raad van 12 mei 1987. In deze benadering is het niet relevant waar de auteursrechten berusten, maar wordt de strafbaarheid van de handeling getoetst.

Juridisch is echter nimmer vastgesteld wie nu werkelijk de auteursrechten zou bezitten en beide opinies zijn nooit door een rechter getoetst.

Overigens wordt het hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Mein_Kampf aardig verwoord voor de diverse landen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr feb 05, 2010 6:44 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik las ook dat de Beierse regering alsnog de uitgave wil proberen te verbieden als het er op aankomt. Ben benieuwd welke grond ze daarvoor gaan aanvoeren.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr feb 05, 2010 7:27 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Hoe dan ook, Marc Vermeeren laat zien dat er geen haan naar kraait als je hele hoofdstukken opnieuw uitgeeft. Het verbaast me overigens dat een uitgever dit toestaat.


vr feb 05, 2010 7:47 pm
wo2-freak
Bericht 
Eigenlijk moeten ze dat boek gewoon toestaan, niemand die het leest. De mensen die het proberen, zullen het héél erg snel opgeven. Slechtste, saaiste boek ooit.. De enige die dat boek zullen lezen met echte interesse zullen neo-nazi's zijn of historici. Alleen die zullen dat boek al lang hebben gelezen. Het boek zal in het begin misschien goed verkopen, maar dat zal alleen zo zijn omdat mensen van hét boek van dé Adolf Hitler gehoord hebben en het wel in bezit willen hebben. Zo denk IK er over.


vr feb 05, 2010 7:57 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De originelen zijn ook gewoon toegestaan, je mag het alleen niet heruitgeven. En wees toch eerlijk, het boek is werkelijk een (gewrocht) gedrocht qua taaltechniek en is oersaai om te lezen. Dan is een historisch exemplaar puur als verzamelitem toch veel mooier?

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr feb 05, 2010 8:26 pm
Profiel WWW
IA006
Bericht 
....


vr feb 05, 2010 8:28 pm
George S. Patton
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
De originelen zijn ook gewoon toegestaan, je mag het alleen niet heruitgeven. En wees toch eerlijk, het boek is werkelijk een gewrocht qua taaltechniek en is oersaai om te lezen. Dan is een historisch exemplaar puur als verzamelitem toch veel mooier?
Hier ben ik het helemaal mee eens!!!Ik heb de Duitse en Nederlandse versie staan in de kast en ik geprobeerd aantal regels te lezen en weer keurig in de boekenkast gezet


vr feb 05, 2010 8:44 pm
wo2-freak
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
De originelen zijn ook gewoon toegestaan, je mag het alleen niet heruitgeven. En wees toch eerlijk, het boek is werkelijk een gewrocht qua taaltechniek en is oersaai om te lezen. Dan is een historisch exemplaar puur als verzamelitem toch veel mooier?


Dat is wat ik bedoel inderdaad :)


vr feb 05, 2010 9:07 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group