Het is nu do maart 28, 2024 10:59 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Op slot gooien van Topics! 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Hoewel het goed is dat er nieuwe criteria worden gesteld, was het nog beter geweest als dit niet nodig was geweest.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


ma maart 20, 2006 10:01 pm
Profiel
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
barry schreef:
Zoals voor sommigen al bekend zijn we momenteel achter de schermen bezig met een post waarin we "De basis van dit Forum" proberen te beschrijven en waarin we ook lessen geleerd uit dit topic meenemen. Deze post zal snel in "Mededelingen" geplaatst worden.


Zie als resultaat: De basis van dit Forum

Reageren mag natuurlijk overigens ook hieronder.


ma maart 20, 2006 11:08 pm
Profiel
Grebbeberg.nl
Bericht 
Vind het een prima verhaal Barry. Alleen vind ik de rigide regels voor WOII actueel contradictoir met het hoofdstuk. Als er vandaag de dag wordt gepost over bv het weghalen van een verzetsherdenkingskruis op (voornamelijke) instigatie van Moslims of het dragen van Oranje pothelmen door Nederlandse voetbalfans dan zit je onwillekeurig op het pad van het heden met hoogstens de wortels in het verleden [WOII]. Dan kun je toch niet al te rigide met de regel schermen dat allen WOII direct als onderwerp mag gelden. Maar ik ga er vanuit dat jullie het ook gewoon praktisch toepassen - zolang de sfeer maar "des heeren" blijft ...


di maart 21, 2006 12:21 am
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Hmm, altijd bronvermelding bij afbeeldingen?

Ik heb enkele honderden foto's in lange tijd verzameld van allerlei fora... Hoe moet ik dan bronvermelding toepassen? Veelal stond er op dat forum ook geen bronvermelding... :|

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di maart 21, 2006 12:52 am
Profiel
Grebbeberg.nl
Bericht 
Tja, Bigshot, maar de facto mag je alleen deze foto's gebruiken voor eigen gebruik. Publicatie is verboden, mits je voldoet aan de regels die hier gesteld zijn. Dat was altijd al zo ...


di maart 21, 2006 11:24 am
IA002
Bericht 
Bigshot schreef:-

Citaat:
Veelal stond er op dat forum ook geen bronvermelding...


Dan is dus dat andere forum jouw bron !


di maart 21, 2006 6:53 pm
tendam
Bericht 
Ik denk niet dat een bronloze vermelding op een ander forum of willekeurig welke andere site een vrijbrief is om een afbeelding te mogen gebruiken.

Stel: ik heb een site. Jij ript foto's van mijn site zonder bronvermelding. Dat mag al niet. Een derde gebruikt de foto's van jouw site, met jouw site als bronvermelding. Lijkt me niet oké.


di maart 21, 2006 7:50 pm
IA002
Bericht 
Ik heb het niet over rippen.... Je moet het wel eerst even vragen... en met toestemming vermeld je de bron van de andere side.


di maart 21, 2006 7:57 pm
tendam
Bericht 
(Zonder hier een heel principiele discussie te willen voeren)

Even analoog aan bovengenoemd voorbeeld:
Als een derde persoon de foto's gebruikt van jouw site, weet deze persoon natuurlijk niet dat de foto's eigenlijk van mijn site afkomstig zijn. Jij kan dan wel toestemming geven om die foto's te gebruiken, maar dat mag jij helemaal niet. Gebruikt die derde persoon ze toch, dan heb je eigenlijk precies het punt waarom het copyright op Internet zo moeilijk ligt en waarom bronvermelding zo belangrijk is.

(hmm, in 15 maanden 100 posts...)


di maart 21, 2006 8:09 pm
IA002
Bericht 
Volgens mij leest u mijn eerdere bericht niet helemaal goed....

tendam, ik schrijf dacht ik vrij duidelijk dat men éérst toestemming dient te vragen... en met toestemming .....van de gene van wie de foto is.... deze dan kan gebruiken mits je dan de bron vermeld (indien degene van wie de foto is dat ook wenst!). Van rippen kan geen spraken zijn.

Overigens voorziet de wet in het feit dat je iets wilt gebruiken van iemand anders en dat je niet weet wie de bron is. (stel dus dat er op de webpage ook geen e-mail adres of post adres staat). Dan mag je de foto toch gebruiken, alleen moet je dan wel de bron noemen (de naam van de webpage) en daarbij vermelden dat de bezitter van het copyricht zich bij jouw kan melden.... Wordt overigens veel gebruikt in WO2 boeken als het om zeer oude foto's gaat waarvan men de herkomst niet weet...

Overigens klopt het niet dat je nóóit stukjes tekst van iemand anders zonder zijn toestemming mag gebruiken zoals elders op dit forum staat geschreven... Zo mag je dus citeren uit andermans werk (mits het is gepubliceerd). Hier zijn wel regels aan verbonden. o.a. het vermelden van de bron en indien mogelijk de naam van de auteur (dus ook dat hoeft niet altijd noodzakelijk te zijn)- maar kan dus zonder toestemming mits men binnen de kaders van de wet blijft...


di maart 21, 2006 9:05 pm
tendam
Bericht 
Pietje schreef:
Bigshot schreef:-

Citaat:
Veelal stond er op dat forum ook geen bronvermelding...


Dan is dus dat andere forum jouw bron !


dit schreef je.

Het lijkt me dan niet correct om het forum als bronvermelding te gebruiken als de oorspronkelijke post zonder bronvermelding is gebeurd.

Vragen om toestemming werkt alleen als de eigenaar of rechthebbende van de foto bekend is.

Maar we zijn het er in ieder geval over eens dat rippen geen optie is. Dat betekent dus dat Bigshot geen gebruik kan maken van foto's die hij van andere fora heeft gekopieerd als daar geen bronvermelding bij staat.


di maart 21, 2006 9:22 pm
IA002
Bericht 
lees mijn vorige bericht nog even want in de tussentijd dat u reageerde heb ik er een stuk tekst bij geplakt...


di maart 21, 2006 9:26 pm
Grebbeberg.nl
Bericht 
Jongens - deze hele discussie is vorige week al gevoerd. Zullen we hem niet herhalen. Zonde van dit topic.


wo maart 22, 2006 12:49 am
IA002
Bericht 
Je heb gelijk Grebbeberg! :D


wo maart 22, 2006 7:00 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group