Het is nu vr apr 19, 2024 2:21 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Op slot gooien van Topics! 
Auteur Bericht
Flippo
Bericht Op slot gooien van Topics!
Ik ben nog niet zo lang op dit Forum, maar het valt mij op dat hier vaak interessante Topics op slot gegooid worden alvorens er uitgediscussieerd is.

In andere, ook internationale, Fora gebeurt dat ook wel, maar degenen die er aan hebben bijgedragen dat een Topic gesloten moet worden krijgen een serieuze "Waarschuwing". Bij het aan de laars lappen van de waarschuwingen wordt de betreffende "Gebruiker" verwijderd of geblokkeerd.

Dit consequente optreden van de Admins en Mods zorgt op termijn voor een betere sfeer.

Ik weet niet hoe jullie er over denken, maar dit viel mij in het STIWOT-Forum op.


zo maart 19, 2006 8:50 am
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Wij treden pas op als die interessante discussies uitmonden in heen-en-weer-geroep tussen de verschillende partijen die geprikkeld reageren op mekaars bijdragen die ze eigenlijk niet of nauwelijks lezen, waardoor die interessante topics nog nauwelijks over het feitelijke onderwerp gaan. Van uitdiscussiëren is dan meestal geen sprake meer, maar gaat het meer om het laatste woord willen hebben. Dan wordt zo'n topic gesloten. Meestal is daar wel een waarschuwing aan vooraf gegaan.

En dat is de laatste weken helaas een paar maal gebeurd. Het is zeker niet zo dat dat vaak gebeurt. Het aantal topics dat ik op slot heb gegooid sinds ik moderator ben (een jaar of twee, drie), kan ik bijna op één hand tellen.


zo maart 19, 2006 11:21 am
Profiel
IA002
Bericht 
Gerd, ik kan je wel voor een deel begrijpen... maar niet helemaal. Ik ben het met Flippo eens dat topics op slot worden gegooit omdat een andere of meerderen zich niet aan de regels houden.

Is het niet belangrijker om dan gewoon die mensen aan te pakken die over de scheef zijn gegaan. Als ze doorgaan na een waarschuwing dan zet je ze toch een 10 dagen op non-actief...

De mensen die zich wél aan de regels houden - en dat zijn gelukkig de meesten - kunnen dan door toedoen van die paar niet verder discussie voeren. Dat is toch te gek voor woorden.... Ik denk echt dat STIWOT eens moet kijken voor een andere oplossing dan de huidige.


zo maart 19, 2006 11:36 am
steunwieler
Bericht 
Idd Pietje, zo'n 10 dagen non-actief lijkt me wel heel goed !!


zo maart 19, 2006 11:57 am
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Naar aanleiding van het sluiten van enkele interessante topics zijn we achter de schermen al enkele dagen bezig met het uitwerken van een betere oplossing. Want het is idd niet logisch dat wanneer sommigen een interessant topic verknoeien ook de andere mee worden "gestraft" door het sluiten van het topic.


zo maart 19, 2006 12:06 pm
Profiel
steunwieler
Bericht 
Amen Gerd...amen !

Steuner


zo maart 19, 2006 12:08 pm
Harro
Bericht 
Gerd schreef:
die ze eigenlijk niet of nauwelijks lezen

Leg daar nu eens de nadruk op bij het zoeken naar oorzaken en oplossingen voor het ontsporen van topics.


zo maart 19, 2006 12:33 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Iemand bannen, zelfs al is het voor 10 dagen, is natuurlijk wel een vrij zware maatregel. Bovendien moet iemand daarvoor duidelijk de regels overtreden hebben, want anders komt er al snel het verwijt dat er aan vriendjespolitiek gedaan wordt. Een slotje op een topic is vervelend, maar is het niet vervelender als iemand een ban krijgt terwijl je het daar helemaal niet mee eens bent? Een slotje is zo weer van een topic gehaald, maar een ban kan veel meer schade toebrengen aan een forum.

Zoals het de laatste tijd gaat, bevalt mij echter ook niet. We moeten terugkeren naar de kern van dit forum: discussiëren en informatie uitwisselen over de Tweede Wereldoorlog. De meeste topics die uit de hand lopen hebben met deze opzet vrij weinig meer van doen. Uitstekend dus dat dit topic geopend is.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo maart 19, 2006 12:46 pm
Profiel WWW
Flippo
Bericht 
Kevin schreef:
Citaat:
Uitstekend dus dat dit topic geopend is.

Graag gedaan! :)
Prima toch, dat jullie voor opbouwende kritiek openstaan?!


zo maart 19, 2006 12:58 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Harro schreef:
Gerd schreef:
die ze eigenlijk niet of nauwelijks lezen

Leg daar nu eens de nadruk op bij het zoeken naar oorzaken en oplossingen voor het ontsporen van topics.


Als moderatoren zijn we daarin natuurlijk beperkt: veel meer dan het belang van het goed lezen van bijdragen benadrukken, kunnen we niet doen. De verantwoordelijkheid op dat vlak ligt bij de leden. En het is daar dat het geregeld fout loopt. De oorzaak van het sluiten van topics kunnen we bezwaarlijk het gevolg noemen van moderatoren die met plezier slotjes op topics zetten.

Het (niet) goed lezen van bijdragen is vaak de oorzaak van het ontsporen van topics, maar hoe kun je dit tot een minimum beperken? Iemand suggesties?


zo maart 19, 2006 1:55 pm
Profiel
IA002
Bericht 
Citaat:
Iemand bannen, zelfs al is het voor 10 dagen, is natuurlijk wel een vrij zware maatregel


Zwaar ? Er even van uit gaan dat als iemand ontspoort een moderator de persoon eerst er op wijst en duidelijk maakt datals hij dat niet doet een sanctie kan volgen. 10 dagen niet op STIWOT kunnen komen is geen zware straf, alleen lastig als je verlaaft bent aan het forum...

Kevin is dus kennelijk voorstander om een slotje ergens op te zetten als één iemand het verziekt en moet de rest daar tevreden mee zijn....

Citaat:
Een slotje op een topic is vervelend, maar is het niet vervelender als iemand een ban krijgt terwijl je het daar helemaal niet mee eens bent?


Das dan jammer voor de persoon in kwestie en kan hij dat off-line aan jullie vragen. Hij is daar immers vooraf al voor gewaarschuwd... Er van uit gegaan dat jullie zo een persoon eerst benaderen en bij herhaling een sanctie geven van bv enkele dagen. Dan heeft deze persoon gelijk even de tijd om rustig na te denken... En de rest kan gewoon doorgaan....

Citaat:
Een slotje is zo weer van een topic gehaald,

Dat is natuurlijk zo, maar als ik een topic volg en het gaat op slot dan ga ik na een week of zo niet kijken of dat het al weer open is... Immers dan de persoon waardoor het in eerste instantie door was afgesloten weer vrolijk verder gaan op dezelfde weg....


zo maart 19, 2006 1:56 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Pietje, ik ben geen voorstander van slotjes op topics en ook geen voorstander van bans. Beide middelen moeten zo min mogelijk toegepast worden.

Alleen wanneer iemand expliciet de forumregels overtreed heb ik geen moeite met een ban. Bij gespam, gescheld of het ontkennen van de holocaust is het tenslotte overduidelijk dat iemand de regels overtreed. In de discussies die nu problemen opleverden, was daarvan geen sprake. Het waren verhitte discussies die veroorzaakt werden door grote meningsverschillen en het slecht lezen van elkaars berichten. Juist dan is het enorm moeilijk de schuldige aan te wijzen. De persoon of personen die ik de schuld geef, zijn misschien niet dezelfde als die jij de schuld geeft.

Ik ben het volledig met je eens dat het enorm jammer is dat topics gesloten worden, maar ik zie in het bannen van mensen gewoon geen constructieve oplossing. We zijn allemaal volwassen mensen, dan moeten er toch andere oplossingen zijn?

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo maart 19, 2006 2:22 pm
Profiel WWW
Grebbeberg.nl
Bericht 
Ik kan me goed voorstellen dat er zo nu en dan een slotje wordt gezet op discussies, zeker als deze OT gaan en persoonlijk worden. Ik vind echter dat als de forumbezoekers zelf volwassen genoeg zijn een discussie weer te doen sporen dit ook gewoon moet kunnen zonder dat er moderators tussendoor wandelen. De aard van dit forum is nu eenmaal zo dat er zeer serieuze en soms wat minder serieuze of wat jeugdige bijdragen de discussies larderen. Dan krijg je wel eens vrij natuurlijke tegenstellingen. Ook wel eens een jong-oud confrontatie, zoals ik wellicht met Bigshot had van de week. Ik trek me dat niet zo aan, en Bigshot en ik kwamen daar tenslotte prima uit. Minder heb ik op met een niet nader te noemen persoon op dit forum die meent mensen te allen tijde persoonlijk te moeten aanvallen en vaak compleet zinloze tergende opmerkingen jegens Jan en alleman te moeten maken. En niet alleen op dit forum. Deze persoon wordt mijns inziens onevenredig door de moderators beschermd. Ik vraag me ook oprecht af wat hij op dit forum doet. Verder vind ik dat ondanks de slotjes zo nu en dan er vaak heel zinvol wordt gewisseld. Sommige echte opinie onderwerpen lijden tot emotionelere discussies of echte tegenstellingen. Ik vind dat als er slotjes worden uitgedeeld er soms iets meer kan worden gelet op de aard van een onderwerp. Daarnaast zou ik het persoonlijk aardig vinden als moderators iets minder narrige teksten zouden plaatsen bij hun ingrijpen. De opmerkingen aan het adres van JM van de week vond ik volkomen buiten de orde en ook nog eens gericht aan de verkeerde persoon. Overigens voeg ik er gelijk aan toe dat moderation een heel lastig onderwerp is. Het roept altijd weerstand op en het is niet altijd eenvoudig om het juiste stuurmoment te kiezen. Al met al kan ik me slotjes op bepaalde strings best goed voorstellen.


zo maart 19, 2006 2:39 pm
IA002
Bericht 
Bedankt Kevin voor je reactie.

Het hoofdprobleem is volgens mij dat mensen niet elkaars menig respecteren !

Een discussie is natuurlijk leuk, mits de deelnemers er van uit gaan dat het niet zo moet zijn dat de discussie pas is beeindigd als iedereen dezelfde mening is toegedaan, of nog sterker - zijn mening - de enige juiste is. Ik denk dat daar de kern van het probleem ligt.

Daarnaast, zoals Harro aangeeft - worden berichten vaak niet goed gelezen of zoals ik zelf wel eens merk - worden ze bij voorbaat negatief geinterpreteerd.

Ik denk dat we zorg moeten dragen dat we

a- elkaars mening respecteren, ook al is dat niet de jouwe
b- open moeten staan voor andere theorieën van anderen
c- goed onderbouwde en op feiten gebaseerde antwoorden geven
d- elkaars berichten goed lezen en er van uit gaan dat iedereen ten goede trouw is
e- Dit gehele forum eigelijk puur fun moet zijn !


zo maart 19, 2006 2:43 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6998
Bericht 
Pietje schreef:
Ik denk dat we zorg moeten dragen dat we

a- elkaars mening respecteren, ook al is dat niet de jouwe
b- open moeten staan voor andere theorieën van anderen
c- goed onderbouwde en op feiten gebaseerde antwoorden geven
d- elkaars berichten goed lezen en er van uit gaan dat iedereen ten goede trouw is
e- Dit gehele forum eigelijk puur fun moet zijn !

Helemaal mee eens Pietje!

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo maart 19, 2006 2:45 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group