Het is nu di apr 23, 2024 9:04 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Duitse militaire (contra)spionagediensten 
Auteur Bericht
Mario
Bericht Duitse militaire (contra)spionagediensten
Eigenlijk weet ik niet of dit hier hoort of onder 'Overige'.

Ik vraag me de laatste tijd af of de Duitse inlichtingendiensten eigenlijk wel doeltreffend waren. Er zijn toch redelijk wat voorbeelden waar ze het volkomen bij het verkeerde eind hadden (Normandië als landingsplaats hadden ze niet verwacht) of waar ze er niet in slaagden om lekken te vinden of überhaupt te weten dat die er waren ('Lucy'). Vandaar mijn vraag. De S-U daarentegen had heel nuttige spionnen, zoals Sorge en 'Lucy', maar waarschijnlijk kon zij wereldwijd ook op meer sympathie rekenen dan nazi-Duitsland.

Schimmige figuren als Schellenberg (een SD-man dacht ik) en Canaris ken ik wel van naam, maar waren ze ook goed in hun vak ? Ik heb het dus eigenlijk niet over de Gestapo en andere organisaties die instonden voor de binnenlandse veiligheid, maar over diensten die de militaire vijand in het oog hielden en trachtten uit te vissen wat diens bedoelingen waren.

Hopelijk is mijn vraag een beetje duidelijk.


di mei 02, 2006 9:36 am
John S.
Bericht 
Tja, waar gehakt wordt vallen spaanders.

Er gaat veel goed, maar er gaan ook zaken verkeerd. Ik denk dat dat inherent is aan het inlichtingenwerk...

Als je kijkt naar bijv. het EnglandSpiel, dan zie je toch dat de Duiste contraspionage ook goede resultaten geboekt heeft...

Een vergelijk te maken tussen de verschillende diensten is toch ook wel erg moeilijk. Een beetje appels met peren vergelijken, omdat ze toch allemaal verschillende werkwijzen hadden..


di mei 02, 2006 9:39 am
Mario
Bericht 
Wat is het Englandspiel (ik ben een complete leek op dat vlak) ?

De Duitsers hadden ook totaal niet door dat de Engelsen hun onbreekbaar geachte code ontcijferd hadden (de naam ontsnapt me nu even).


di mei 02, 2006 9:53 am
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Mario schreef:
Wat is het Englandspiel (ik ben een complete leek op dat vlak) ?

De Duitsers hadden ook totaal niet door dat de Engelsen hun onbreekbaar geachte code ontcijferd hadden (de naam ontsnapt me nu even).


http://www.englandspiel.nl/Nederlands/nederlands.html

Het Englandspiel is echt een hoofdstuk apart in de Tweede Wereldoorlog. En, ik ben niet bij machte om dat in een paar woorden uit te leggen...

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di mei 02, 2006 10:05 am
Profiel
John S.
Bericht 
Het Englandspiel is een zowel boeiend als triest item uit WO2..

Het is een uitgebreid verhaal.

Het heeft vele (Nederlandse) geheimagenten het leven gekost (waarvan de meesten in Mauthausen vermoord zijn).

Kijk ook even naar deze links:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Englandspiel

http://www.englandspiel.nl/

http://home.hetnet.nl/~bkolster/englandspiel/


di mei 02, 2006 10:21 am
Onyx
Bericht 
Jumpmaster schreef:
Als je kijkt naar bijv. het EnglandSpiel, dan zie je toch dat de Duiste contraspionage ook goede resultaten geboekt heeft...


Als je kijkt onderaan de Wikipedia-pagina dan zie je dat dat in twijfel wordt getrokken. 1 van de Englandvaarders (Pieter Hans Hoets) heeft daar ook een boek over geschreven waarin hij 'bewijst', ahv een zelfde situatie in Frankrijk, dat hier sprake is van een 'Deutschland-spiel'.

Zelf denk ik dat de Engelsen het pas heel laat doorhadden en het toen in stand probeerden te houden in hun voordeel.


di mei 02, 2006 10:40 am
John S.
Bericht 
Onyx schreef:

Citaat:
Jumpmaster schreef:

Als je kijkt naar bijv. het EnglandSpiel, dan zie je toch dat de Duiste contraspionage ook goede resultaten geboekt heeft...



Als je kijkt onderaan de Wikipedia-pagina dan zie je dat dat in twijfel wordt getrokken. 1 van de Englandvaarders (Pieter Hans Hoets) heeft daar ook een boek over geschreven waarin hij 'bewijst', ahv een zelfde situatie in Frankrijk, dat hier sprake is van een 'Deutschland-spiel'.

Zelf denk ik dat de Engelsen het pas heel laat doorhadden en het toen in stand probeerden te houden in hun voordeel.





Er zijn verschillende ideeen en vragen over het Englandspiel. Wie was de initiator, wie heeft er profijt van gehad, wie had de regie etc.etc.etc?

De argumenten om te denken dat Engeland (SOE) er profijt van had en weldegelijk wist dat Lauwers in handen was van de Duitsers zijn redelijk overtuigend...


di mei 02, 2006 10:57 am
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht Re: Duitse militaire (contra)spionagediensten
Mario schreef:
Schimmige figuren als Schellenberg (een SD-man dacht ik) en Canaris ken ik wel van naam, maar waren ze ook goed in hun vak ?


Canaris is helemaal een verhaal apart. Sommigen zien hem als een voornaam verzetsstrijder in Duitsland. Dat was hij echter niet. Hij wil zelf buiten schot blijven, maar steunt toch de pogingen van Oster om Hitler ten val te brengen. Als Oster valt, neemt hij Canaris mee in zijn val.

Canaris was een man van tegenstellingen. Hij bewoog zich op een ondoorzichtichte wijze tussen de fronten, was wars van concrete toezeggingen, bereidde veroveringstochten van Hitler voor en beraamde tegelijkertijd plannen voor diens val met verzetstroepen, tegenstanders van het regime.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di mei 02, 2006 12:04 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Ik heb alle 54 namen van slachtoffers van het Englandspiel in een boek staan. Als er interesse is wil ik ze hier wel posten, dan type ik ze gewoon even over.

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di mei 02, 2006 12:08 pm
Profiel
John S.
Bericht 
Meer info over de 'verzetsdaden' van Canaris....

http://www.dhm.de/lemo/html/wk2/widerst ... index.html

http://aia.lackland.af.mil/homepages/pa ... ritage.cfm


di mei 02, 2006 12:11 pm
John S.
Bericht 
Bigshot schreef:

Citaat:
Ik heb alle 54 namen van slachtoffers van het Englandspiel in een boek staan. Als er interesse is wil ik ze hier wel posten, dan type ik ze gewoon even over.



Bespaar je de moeite BS:

http://home.hetnet.nl/~bkolster/englandspiel/

klik op knop: agenten..


di mei 02, 2006 12:13 pm
Mario
Bericht 
Toch al bedankt voor jullie reacties. :)


di mei 02, 2006 12:16 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Jumpmaster schreef:
Bespaar je de moeite BS:

http://home.hetnet.nl/~bkolster/englandspiel/

klik op knop: agenten..

Tjsa... Als ik twee boeken over heb gelezen, dan ga ik niet verder zoeken op het Internet, maar bedankt voor de tip, scheelt me een hoop werk! :P

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di mei 02, 2006 12:58 pm
Profiel
John S.
Bericht 
Citaat:
Tjsa... Als ik twee boeken over heb gelezen, dan ga ik niet verder zoeken op het Internet, maar bedankt voor de tip, scheelt me een hoop werk!


:wink:


di mei 02, 2006 2:45 pm
Erik_C
Bericht Re: Duitse militaire (contra)spionagediensten
Mario schreef:
Ik vraag me de laatste tijd af of de Duitse inlichtingendiensten eigenlijk wel doeltreffend waren.


De Duitse inlichtingendiensten hebben enorm gefaald in WOII. Ze zagen Russische tegenoffensieven niet aankomen, net als dat het ze volledig ontging dat de Geallieerden D-day aan het voorbereiden waren.

Oorzaak was voornamelijk dat de spionage- en inlichtingendiensten niet samenwerkten, sterker nog: elkaar eerder tegenwerkten. Ze opereerden elk onafhankelijk en probeerden elk afzonderlijk bij Hitler in het gevlei te komen.


di mei 02, 2006 3:43 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group