Het is nu do maart 28, 2024 9:55 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
normandie 
Auteur Bericht
dude
Bericht normandie
ik wil graag een keer naar normandie naar de stranden en musea kijken weet je wel.
maar weten jullie precies waar en welke musea ik MOET zien en waar te over nachten etc.

alvast bedankt


zo apr 30, 2006 7:43 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Tadaaa...

http://www.oorlogsmusea.nl/map.asp?id=4

Tevens een schopje naar subforum 'Musea'.


zo apr 30, 2006 7:52 pm
Profiel
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
En uiteraard:
http://www.oorlogsmusea.nl/travel_normandie.asp

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo apr 30, 2006 8:18 pm
Profiel WWW
ik ben Michiel
Bericht 
Ga zeker de resten van Mulberry Havens eens bekijken. De beste nog te bekijken haven is die van Arromanches. Voor de rest denk ik dat het Omaha Beach was dat ze nog orgineel hadden geladen en de pontons 60 jaar gewoon hebben liggen roesten. Zeker de moeite :D


zo apr 30, 2006 8:35 pm
dude
Bericht 
ok bedankt!


ma mei 01, 2006 2:33 pm
John S.
Bericht 
Er is dusdanig veel te zien dat je OF een paar weken de tijd nodig hebt, OF een goede duidelijke planning moet maken met een aantal vooraf bepaalde bezienswaardigheden.

Ik vond bijv. het museum bij Mont Ormel erg boeiend (Falaise Pocket), maar dat ligt wel een stukje het binnenland in..


ma mei 01, 2006 2:40 pm
woazigejohan
Bericht 
Citaat:
Ga zeker de resten van Mulberry Havens eens bekijken. De beste nog te bekijken haven is die van Arromanches. Voor de rest denk ik dat het Omaha Beach was dat ze nog orgineel hadden geladen en de pontons 60 jaar gewoon hebben liggen roesten. Zeker de moeite


Om de pontons van de Mullberry havens te zien hoef je niet perse naar Frankrijk te gaan. :wink:

"Het Museum Watersnood 1953 in Ouwerkerk is gevestigd in een van de vier caissons die gebruikt werden om het laatste dijkgat in het rampgebied te dichten. Deze Phoenixcaissons werden uit Engeland overgevaren. Tijdens WO II zouden deze drijvende bunkers gebruikt worden op D-day. Betonnen gevaartes, welke gevuld met zand en keien, zwaar genoeg zijn om de kracht van de zee tegen te houden."
http://www.museumserver.nl/museumkrant/ ... 3?pagina=3


ma mei 01, 2006 7:33 pm
maximus-belarus
Bericht 
Waar te overnachten plan je best vooraf.
VB:een huis huuren:er zijn veel websites waarnaar je kan surfen.

Hier zijn de officiele ww2 museas in Normandie:

[img=http://img329.imageshack.us/img329/1769/museasinnormandie2qa9.th.jpg]


zo dec 10, 2006 12:49 pm
blokstok

Geregistreerd:
zo mei 28, 2006 4:59 pm
Berichten: 59
Woonplaats: Leersum
Bericht 
Ik ben in 2003 met het Airbornemuseum Hartenstein te Oosterbeek op battlefield tour geweest naar Normandië, ga je alle belangrijke plaatsen bezoeken.
kijk op www.airbornemuseum.org


zo dec 10, 2006 11:09 pm
Profiel
John S.
Bericht 
Belarus:
Citaat:
Waar te overnachten plan je best vooraf.
VB:een huis huuren:er zijn veel websites waarnaar je kan surfen.



Ik zou kiezen voor een centrraal in Cotinten gelegen Gite of B&B. Zoa heb ik het ook altijd gedaan.
Ik heb ooit eeb aardige Gite gehad in Grandcamp-Maisy. Maar het mooiet vond ik toch een B&B in Bayeux (keuze genoeg!). Bayeux ligt redelijk centraal als je ook de Engelse stranden wil bezoeken en het voordeel is dat je er s'avonds een ruime keuze hebt uit restaurants ed. Ik denk dat we in 2007 daar ook weer zullen uitkomen.


ma dec 11, 2006 9:34 am
marcel
Bericht 
Hoi Dude

Als je een plaats zoekt om te overnachten moet je naar Utah Beach naar Ivy House is B&B de eigenaar is Steve en hij is een Engelsman hij heeft er ook onder een klein museum ingericht .
Ik was hier afgelopen Mei samen met Mark Bando geweest ook heeft hij boven een klein filmzaaltje waar je films kunt bekijken.
Kijk hier maar voor meer info www.ivyhousefrance.com
En als je besluit naar hem toe te gaan kan ik misschien nog zorgen voor 10% korting hoor het wel ik ga in Mei in iedergeval terug.


za dec 16, 2006 2:44 pm
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Een van de musea die indruk op mij heeft gemaakt is het Centre Juno Beach in Courseulles-sur-Mer. Dit museum, dat in 2003 is geopend, verteld niet allen over de landingen van de Canadezen in Normandië, maar is breder dan dat. Het richt zich op Canada in de dertiger jaren (een stukje voorgeschiedenis), vervolgens de inmenging in de oorlog (landing in Normandië en de maanden daaropvolgend tot de bevrijding) en sluit het verhaal af met Canada op dit moment. Het geeft dus als het ware een completer beeld van de inzet van Canada, dan alleen de acties van de militairen in juni ’44 . Daarnaast is het ook het enige museum in Normandië dat in zijn geheel op de Canadese inzet tijdens de landingen richt.

Het museum zelf biedt daarnaast veel verrassende elementen, zoals de introfilm waarin je plaatsneemt in een landingsboot, de multimedia ruimte waar je achter een computer kunt plaatsnemen en je kunt verdiepen in bepaalde aspecten van de Canadese inzet tijdens de oorlog, veel hands-on elementen, maar het grijpt ook terug op de individueel soldaat en de manier waarop hij zo’n oorlog beleefd. Een museum met een erg goed concept en een prima uitwerking daarvan.

Dus als je ook wat verrassends wilt zijn moet je zeker die kant op.

Als laatste nog de link naar hun uitgebreide website, loopt hem eens door zou ik zeggen http://www.junobeach.org/Centre/

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


zo dec 17, 2006 12:54 pm
Profiel WWW
Erich Hartmann
Bericht 
Welke musea's zijn er zo door jullie bezocht in Normandië ?

Zelf ben ik eind mei naar Sainte-Mère-Église geweest. Zat daar in het hotel hotel du 6 juin (http://www.hotel-du-6-juin.com/) en kon vandaar uit de trips maken. Zaten ook een aantal Engelse verzamelaars die met de Willy Jeeps vanuit Engeland naar Sainte-Mère-Église waren gekomen vanwege de fesiviteiten op de 2e juni.

Een goed gidsenboekje (Historische plaatsen van de Slag om Normandië) was prettig om te hebben. Je kon vanuit dit boekje de plaatsten en musea's bezoeken. Alles werd perfect aangegeven, ook langs de wegen in Normandië.

Veel gezien en veel foto's gemaakt. Het was een zeer indrukwekkend bezoek !


ma jun 18, 2007 11:36 am
Erich Hartmann
Bericht Musea's bezocht
Route Overlord - L'Assaut
Ouistreham - Musée du Mur de l'Atlantique
Courseulles-Sur-Mer - Centre Juno Beach
Arromanches - Musée du Débarquement
Longues-Sur-Mer - Batterie de Longues
Bayeux - Mémorial et Cimetière du Commonwealth
Bayeux - Musée Mémorial de La Bataille de Normandie


Route D-Day - Le Choc
Colleville-Sur-Mere - Cimetiére Américain (Omaha Beach)
La Pointe Du Hoc
Grandcamp-Maisy - Musée des Rangers
Saint-Laurent-Sur-Mer - Musée Mémorial d'Omaha Beach
La Cambe - Cimetiére Militaire Allemand


Route Objectif - Un Port
Saint-Côome-du-Mont - Dead Man's Corner Museum
Sainte-Mère-Église – Musée Airborne
Sainte-Marie-Du-Mont - Musée du Débarquement
Azeville - Batterie d'Azeville
Saint-Marcoef de L'isle - Musée de la Batterie de Crisbecq


Route L'Affontement
Caen - Le Mémorial de Caen


Route La Contre-Attaque
Saint-James - Cimetiére Américain


ma jun 18, 2007 12:06 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group