Het is nu za apr 20, 2024 6:07 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
[Aanvullingen] Codenamen op Go2War2.nl 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
11 tot 13 februari 1942 klopt, zo wordt het ook vermeld op http://www.scharnhorst-class.dk/ .


za aug 27, 2005 12:30 pm
Profiel
Erik K.
Bericht 
Operatie Seydlitz:
van 2 t/m 21 juli 1942-Duitse operatie ter vernietiging van het Russische 39ste leger, enkele kavalerie divisies en partisanen in de rug van het Duitse 9de leger tussen Rshew en Beloy. Volledig gelukt.

Operatie Hanover:
Van maart t/m 23 juli 1942- Duitse operatie ter vernietiging van Russische para's, partisanen en diverse regimenten tussen het Duitse 4de leger en het 9de leger in de driehoek Wjasma, Smolensk en Spass-Demjensk.


za aug 27, 2005 10:45 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
martijn schreef:
Gerd schreef:
Operatie Cerberus is vermeld, maar de datum niet: 17 feb 1942

Ik heb ook even gekeken en andere bronnen vermelden 11/13-02-42, waaronder de volgende... http://www.german-navy.de/kriegsmarine/ ... 42/m5.html en http://www.historylearningsite.co.uk/op ... rberus.htm

Als je zou willen vermelden hoe je aan die datum komt. Het lijkt me dat 11/13-02-42 licht in het voordeel is :wink: .
In ieder geval bedankt voor je posts.


Ik weet niet meer waar ik het gehaald heb,(zal eens kijken of ik het nog vind), maar blijkbaar vermelden meerdere bronnen 11/13-02-42. Ik zou het dan ook op die datum houden, want waarschijnlijk heb ik me dan vergist. Moest ik terugvinden waar ik die datum gevonden heb, laat ik nog iets weten.

Gerd


zo aug 28, 2005 10:01 am
Profiel
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Gerd schreef:
Operation Alligator hide: de geallieerde aanval op Keulen over de Rur.


De operatie heet eigenlijk gewoon "Alligator" en vond plaats op 23 februari 1945
http://www.faem.com/mywar/chronicl.htm

Gerd


zo aug 28, 2005 10:07 am
Profiel
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Wat operatie Cerberus betreft, ik heb me gewoon mistypt. Ik had me op deze site gebaseerd, omdat ik hiervan foto's mag gebruiken voor de TW-portal. Er staat 12 februari 1942 vermeld en dat blijkt wel overeen te stemmen met de andere bronnen. Foutje van mijn kant dus.

http://www.fortunecity.com/meltingpot/j ... /Naval.htm

Gerd


zo aug 28, 2005 10:34 am
Profiel
martijn
Bericht 
Geeft niet, ik controleer het meestal zelf ook nog een keer.


ma aug 29, 2005 11:00 am
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
- Operatie Manna: Voedseldroppings boven Nederland door de RAF 29 april - 8 mei 1945
- Operatie Chowhound: Voedseldroppings boven Nederland door de USAAF 1 mei - 8 mei 1945


do dec 29, 2005 2:48 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Operatie Ramrod 934 was de codenaam voor de luchtraid op kasteel Ter Linden (Sint-Michiels bij Brugge), dat omgebouwd was tot Duitse marinebasis en radiopeilstation voor de scheepvaart op het Kanaal en de Noordzee. De geallieerde luchtaanval vond plaats op pinksterzondag 28 mei 1944 en een tweehonderdtal vliegtuigen nam eraan deel.


ma jan 16, 2006 3:14 pm
Profiel
Nicodemus
Bericht 
Als je nog wat namen van Duitse operaties wil, Gerd, dan wil ik je er wel een paar sturen :wink: .


ma jan 16, 2006 5:00 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Plaats die gerust hier op het forum, Nicodemus. Geef er wel telkens wat uitleg bij. Martijn, die verantwoordelijk is voor de afdeling codenamen, zal die dan opnemen in de lijst van codenamen op go2war2. Kijk dus wel even op http://www.go2war2.nl/nld_codenaam.asp of de operaties die je doorgeeft nog niet zijn opgenomen in die lijst.


ma jan 16, 2006 9:11 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Uit onze WOII-quiz:

Nicodemus schreef:
On 30 July, a Russian mechanized brigade reached the Gulf of Riga, thus cutting-off Heeresgruppe Nord from Mitte. Immediately, the Oberkommando des Heeres (OKH) made plans to link both Heeresgruppen again. Several Panzer Divisionen were ordered to assemble in Kurland, to attack in the direction of Mitau, 16. Armee.

Wat was de codenaam voor deze succesvolle Duitse operatie die in augustus 1944 het contact herstelde tussen Legergroep Noord en Legergroep Midden?


Operatie Doppelkopf

Nicodemus schreef:
When the Russians are again planning for another attempt to cut of Heeresgruppe Nord, a second attack is planned. Thus one succeeds in cutting off Heeresgruppe Nord for the second time in early September.

Weer werd er een operatie uitgevoerd om het contact te herstellen tussen HG Nord en HG Mitte. Hoe heette deze tweede operatie?


Operatie Caesar


zo feb 12, 2006 2:29 pm
Profiel
Nicodemus
Bericht 
Jazeker, hier is nog wat info:

on 30 July, a Russian mechanized brigade reached the Gulf of Riga, thus cutting-off Heeresgruppe Nord from Mitte. Immediately, the Oberkommando des Heeres (OKH) made plans to link both Heeresgruppen again. Several Panzer Divisionen were ordered to assemble in Kurland, to attack in the direction of Mitau, 16. Armee. Two Panzer Korps, XXXIX and XXXX were selected to carry out this relief attack, as Operation "Doppelkopf". The 7. Panzer Division takes part with XXXX Panzer Korps as southern shoulder, attacking in the direction of Schaulen. On 15 August, the division attacks towards Kelme, the assembling area for the real attack, which starts the next day. The total operation lasts until 27 August, and is successful: the two Heeresgruppen reunite and the Russians are turned back from the sea. The 7. Panzer could only gain some 10-15 km ground, because of heavy resistance from 5th Guards Tank Army and 2nd Guards Army.
The two German corps then return to the defense. When the Russians are again planning for another attempt to cut of Heeresgruppe Nord, a second attack is planned. This time 7. Panzer is part of the main strike, together with 2 other Panzer Divisionen and elements of another 2. This attack, as part of XXXIX Panzer Korps, under Operation "Cäsar" takes place from 16 - 21 September, and aims successfully, on improving the link with 16. Armee and spoiling the Russian preparations.

Het komt van een uitstekende Nederlandse site over de 7.Panzer-Division, een van mijn favoriete divisies.

En van Wikipedia:

By early August, the Soviets were again ready to attempt to cut off Army Group North from Army Group Centre. A massive Soviet assault sliced through the German lines and Army Group North was completely isolated from its neighbour.

Strachwitz was trapped outside the pocket, and Panzerverband von Strachwitz was reformed, this time from elements of the 101.Panzerbrigade of panzer-ace Oberst Meinrad von Lauchert and the newly formed SS-Panzerbrigade Gross under SS-Sturmbannführer Gross. Inside the trapped pocket, the remaining panzers and StuGs of the Hermann von Salza and the last of Jähde's Tigers were formed into another Kampfgruppe to attack from the inside of the trap.

On 19 August, the assault, which had been dubbed Unternehmen Doppelkopf (Operation Doppelkopf) got underway. It was preceded by a bombardment by the Cruiser Prinz Eugen's 380mm guns, which destroyed forty-eight T-34s assembling in the square at Tukkum. Strachwitz and the Nordland remnants meet on the 21st, and contact was restored between the army groups.
The 101.Panzerbrigade was now assigned to Armee-Abt Narwa, bolstering the defenders armour strength.
Disaster had been averted, but the warning was clear. Army Group North was extremely vulnerable to being cut off

Dat van Operatie Dopppelkopf heb ik zelf zojuist ge-edit in het artikel.

Dus als Martijn dit bij de codenamen zou kunnen zetten, is het helemaal goed:

Doppelkopf: Duitse operatie uitgevoerd door XXXIX en XXXX Panzer-Korps om het contact te herstellen tussen Legergroepen Noord en Midden nadat deze waren afgesneden in Letland. De operatie was succesvol en duurde van 16 augustus tot 27 augustus 1944.

Cäsar: Tweede Duitse operatie door XXXIX Panzer-Korps om Legergroepen Noord en Midden opnieuw te herenigen in de Baltische staten. De operatie duurde van 16 september tot 21 september 1944.

Alsjeblieft Gerd (en Martijn) :D


zo feb 12, 2006 3:11 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Bedankt! Weet Martijn weer wat doen... :mrgreen:


zo feb 12, 2006 5:55 pm
Profiel
martijn
Bericht 
Het heeft wat langer geduurd, het invoerprogramma zou iets aangepast worden, maar ze staan er nu tussen.
Bedankt voor de aanvullingen.


wo maart 15, 2006 7:53 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group