Het is nu vr maart 29, 2024 3:09 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
15th/19th The King's Royal Hussars 
Auteur Bericht
Heideroos
Bericht 15th/19th The King's Royal Hussars
Een kennis van een kennis in the UK had een oom die op 17 september 1944 is gesneuveld. Hij ligt begraven in Valkenswaard.
Zijn naam is Walter Batchelor, hij was 23 toe hij stierf en ingedeeld bij de "C" Sqn. 15th/19th The King's Royal Hussars.

Ik ben te weten gekomen dat zijn tank op een mijn is gelopen of beschoten in de buurt van een gehucht genaamd Hoek. Waarschijnlijk net boven Borkel. Waarschijnlijk, omdat er meer gehuchten zijn/waren met die naam.

Heeft iemand meer informatie waar ik verder mee kan?
Die kennis komt deze zomer het graf van Walter bezoeken. De familie weet niet zo veel over hem en hoe en waar hij is gesneuveld.

Alvast bij voorbaat dank.

Michiel


za jul 18, 2009 1:18 pm
Pieter F
Bericht 
Volgens mij ligt er bij Valkenswaard ook een gehucht dat Hoek heet, maar het lijkt me niet dat hij daar is gesneuveld, want dan zou hij wel in Valkenswaard op de Britse begraafplaats zijn begraven.


za jul 18, 2009 5:18 pm
ron_R
Bericht 
volgens mij ligt hoek bij bergeijk
weet dat daar wel is gevochten
borkel en bergeijk liggen vlakbij valkenswaard
het kerkhof is op de weg lommel/ valkenswaard vlakbij het centerpaks het meerdal


zo jul 19, 2009 10:57 am
Heideroos
Bericht 
Oeps, sorry.. Walter is inderdaad in Valkenswaard begraven.
Gesneuveld in 'een' Hoek.


zo jul 19, 2009 11:50 am
ik ben Michiel
Bericht Re: 15th/19th The King's Royal Hussars
Heideroos schreef:
Een kennis van een kennis in the UK had een oom die op 17 september 1944 is gesneuveld. Hij ligt begraven in Valkenswaard.
Zijn naam is Walter Batchelor, hij was 23 toe hij stierf en ingedeeld bij de "C" Sqn. 15th/19th The King's Royal Hussars.

Ik ben te weten gekomen dat zijn tank op een mijn is gelopen of beschoten in de buurt van een gehucht genaamd Hoek. Waarschijnlijk net boven Borkel. Waarschijnlijk, omdat er meer gehuchten zijn/waren met die naam.

Heeft iemand meer informatie waar ik verder mee kan?
Die kennis komt deze zomer het graf van Walter bezoeken. De familie weet niet zo veel over hem en hoe en waar hij is gesneuveld.

Alvast bij voorbaat dank.

Michiel


Neem is rechtstreeks contact op met die kennis. Uit ervaring weet ik dat Britse legereenheden vaak een rijk archief bijhouden. Van de Royal King Hussars weet ik dat niet maar als er een veteranenorganisatie van zou bestaan neem je daar best contact mee op.


zo jul 19, 2009 9:55 pm
ron_R
Bericht 
heb ooit gelezen dat er op de luikerweg ( weg van valkenswaard naar lommel)
op de kruising met de weg naar bergijk/ luiksgestel zwaar is gevochten
volgens mij zijn er ook toen een paar tanks verloren gegaan
misschien dat ze dat bedoelen met een hoek


ma jul 20, 2009 8:16 am
Oliver P.
Bericht 
Hoi Michiel,

Heeft de begraafplaats niet ook een archief waarin zoiets wordt bijgehouden (als het tenminste een oorlogskerkhof betreft)?

Wellicht is het ook een optie om met de plaatselijke heemkundevereniging contact op te nemen. Die weten vaak heel precies wie waar gesneuveld is, als het in "hun" streek is gebeurd.

Succes!

Oliver.


ma jul 20, 2009 8:54 am
ron_R
Bericht 
Citaat:
Dutch-Belgian Border
The 30-minute artillery barrage that precedes Operation Garden begins. The noise of the 350-gun barrage is felt as much as heard; soldiers on foot and crews in vehicles and tanks can feel the ground shudder. At 1435 hours, the first tanks begin to advance as the artillery barrage begins "walking" ahead of the lead tank. The commander of the lead squad radios that the advance is going well.

The bombing attacks and artillery barrage that precede XXX Corps' advance decimates the first line of German defenses. Major Helmut Kerutt's front line unit is nearly blasted out of existence; all of the antitank guns are hit, the crews dead or wounded. The lead tanks of the Guards Armored Group advance past these blasted positions, and directly in Kerutt's tank ambush. A lieutenant observes,

A large number [of tanks] were knocked out by panzerschrecks, firing from five to ten meters away. For the first time we were able to impose a decisive block because the terrain left and right of the road was not suitable for tanks, being sandy and boggy ... a large number of German soldiers were killed. ... The fighting was extremely bitter. ...

On the British side, voices yell over the radios; oily black smoke smears the blue Dutch sky. In minutes, what's left of Kerutt's force disables or destroys nine tanks; these tanks now block the road to Eindhoven.

Lieutenant Colonel J.O.E. “Joe” Vandeleur, commander of the Irish Guards Armored Group, calls in air support from rocket-firing Typhoon fighter-bombers and orders an armored bulldozer to clear the way. Infantry deploy and move ahead to root out the Germans as the Typhoons unleash their rockets - soon the advance begins to move again.

But the advance is not moving as expected. British intelligence officers are stunned to find that units from the Fifteenth Army, infantry from the 9th and 10th SS Panzer Divisions, and elite parachute units are among the forces between XXX Corps and Arnhem. One officer later said the intelligence staffs were the most unhappy people at the front. Operation Garden was not going against dispirited troops waiting to be swept aside.

General Brian Horrocks estimated his corps would reach Eindhoven, 13 miles beyond the breakout point, in two or three hours. By nightfall on September 17, the XXX Corps lead element, Lt. Col. Joe Vandeleur’s Irish Guards Armored Group, had driven just 7 miles.


dit s wat ik gevonden heb over de strijd op de luikerweg bij valkenswaard


ma jul 20, 2009 10:03 am
Heideroos
Bericht 
ron_R schreef:
heb ooit gelezen dat er op de luikerweg ( weg van valkenswaard naar lommel)
op de kruising met de weg naar bergijk/ luiksgestel zwaar is gevochten
volgens mij zijn er ook toen een paar tanks verloren gegaan
misschien dat ze dat bedoelen met een hoek


Precies, Rechts van dat kruispunt (tegenwoordig een rotonde) was vroeger een gehucht genaamd Hoek.
Die had ik al op het oog. Heb de dorpsraad van Borkel en Schaft al aangeschreven. Wellicht komen we daar iets meer te weten.


ma jul 20, 2009 12:13 pm
ik ben Michiel
Bericht 
Oliver P. schreef:
Hoi Michiel,

Heeft de begraafplaats niet ook een archief waarin zoiets wordt bijgehouden (als het tenminste een oorlogskerkhof betreft)?

Wellicht is het ook een optie om met de plaatselijke heemkundevereniging contact op te nemen. Die weten vaak heel precies wie waar gesneuveld is, als het in "hun" streek is gebeurd.

Succes!

Oliver.


Ja dat zou best wel is kunnen. Je kan het altijd is proberen al denk ik dat je bij de lokale heemkundige kring beter terecht kunt voor vragen. Ik denk dat in het archief van zo een oorlogskerkhof alleen de geboortedatum, plaats en sterftedatum en plaats naast de naam is voorzien. Het is trouwens heel goed mogelijk dat er op die weg is gevochten in Hoek. Ik zal is proberen of ik contact kan opnemen met een tankveteraan die in deze streken gevochten heeft.


di jul 21, 2009 2:40 pm
Heideroos
Bericht 
ik ben Michiel schreef:
Ik zal is proberen of ik contact kan opnemen met een tankveteraan die in deze streken gevochten heeft.


Kijk, dat zijn connecties. Alvast bedankt.


di jul 21, 2009 2:59 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
CWGC is te vinden via http://www.cwgc.org/debt_of_honour.asp?menuid=14

Name: BATCHELOR, WALTER
Initials: W
Nationality: United Kingdom
Rank: Lance Corporal
Regiment/Service: Royal Armoured Corps
Unit Text: "C" Sqn. 15th/19th The King's Royal Hussars
Age: 23
Date of Death: 17/09/1944
Service No: 4915269
Additional information: Son of Walter and Phoebe Batchelor; husband of Gladys Batchelor, of Rushden, Northamptonshire.
Casualty Type: Commonwealth War Dead
Grave/Memorial Reference: II. A. 17.
Cemetery: VALKENSWAARD WAR CEMETERY

Mogelijk kan je via de archieven van de Kings Royal Hussars of de Royal Aromoured Corps met zijn dienstnummer verderkomen.
http://www.lightdragoons.org.uk/regimen ... /index.php
http://www.krh.me.uk/
http://www.winchestermilitarymuseums.co.uk/Hussars.html
http://www.tankmuseum.org/

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jul 21, 2009 4:20 pm
Profiel WWW
ik ben Michiel
Bericht 
Heideroos schreef:
ik ben Michiel schreef:
Ik zal is proberen of ik contact kan opnemen met een tankveteraan die in deze streken gevochten heeft.


Kijk, dat zijn connecties. Alvast bedankt.


Hij kende hem niet. Hij diende trouwens bij de Prince of Wales Company, dat is een andere eenheid, eentje die deel uitmaakte van de Welsh Guards. Ik kreeg wel volgende link van hem door http://www.twgpp.org/information.php?id=1168605


di jul 21, 2009 6:22 pm
ik ben Michiel
Bericht 
Ik heb nog een leuk linkje doorgekregen. http://www.horsepowermuseum.co.uk/ Misschien weten zij meer over hem of over de gevechten in Hoek.

Succes!


do jul 23, 2009 1:10 pm
Heideroos
Bericht 
Ik heb een foto gekregen van Walter
Afbeelding


vr jul 24, 2009 9:17 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group