Het is nu vr maart 29, 2024 2:54 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Wat als Duitsland, Rusland nooit was binnengevallen.... 
Auteur Bericht
Vin1
Bericht Wat als Duitsland, Rusland nooit was binnengevallen....
Ik zit altijd met een boeiend vraagstuk. Wat zou er gebeurd zijn met de afloop van WO2 als Hitler de banden met Stalin goed gehouden had en niet Rusland bruut binnen was gevallen en daar flink huisgehouden had.
In 1939 waren de banden naar mijn weten met Hitler en Stalin vrij goed.
Samen Polen binnengevallen en verdeeld.

Vandaar dan mijn gedachten dan ook altijd is, dat als Hitler, Stalin met respect had behandelt, hij misschien Rusland nooit tegen zich had gekregen. En misschien eerder nog hulp had gekregen tegen Amerika.
Dit omdat Stalin het toch al niet zo had op Amerika.

Ik denk dat de oorlog heel anders had kunnen aflopen. Hitler had zich kunnen blijven concentreren op het westen. Het moraal van het leger zou nog overeind gestaan hebben.

Ik vraag me af of ik het helemaal verkeerd zie of als ik het goed zie, hoe het anders had kunnen lopen.

Misschien een compleet overbodig topic omdat de feiten nu eenmaal anders zijn en dit niet aan de orde is?


ma okt 12, 2009 10:14 am
Pieter F
Bericht 
Je gaat je dan bezighouden met wat in mijn studie 'What if-history' genoemd wordt. Sommige mensen en zelfs historici houden zich hier heel erg mee bezig. Zo heeft John Lukacs hier volgens mij een boek over geschreven en staat mij ook een titel bij met iets van "Wat als..", ook over de Tweede Wereldoorlog.

Bij zulke vragen blijft het altijd gissen en speculeren. Maar dat sommige historici de Duitse aanval op Rusland zien als 'het keerpunt' geeft al aan dat jouw vraag zich voor een 'What if?-discussie' goed leent.


ma okt 12, 2009 12:40 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Tsja, dan was Hitler waarschijnlijk nooit aan de macht gekomen aangezien één van zijn belangrijkste strijdpunten de strijd tegen het Bolsjewisme was, al in de jaren twintig. Ik ben overigens één van de historici die totaal het nut nietinziet van What-if verhalen aangezien deze nu eenmaal historisch niet hebben plaatsgevonden.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma okt 12, 2009 12:48 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Bijzonder interessante what/if- vraag aangezien er wellicht een antwoord is dat niet zo voor de hand lijkt te liggen. Volgens een artikel in Volkskrant is het namelijk op zijn zachtst gezegd niet onaannemelijk dat Stalin dan in de herfst van 1941 Duitsland zou zijn binnengevallen.

http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... n_net_voor


ma okt 12, 2009 2:02 pm
Ries
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Tsja, dan was Hitler waarschijnlijk nooit aan de macht gekomen aangezien één van zijn belangrijkste strijdpunten de strijd tegen het Bolsjewisme was, al in de jaren twintig.


Dat is anders ook een what/if- vraag. :lol:


ma okt 12, 2009 2:05 pm
Vin1
Bericht 
Hmm, Ries, dat is interessante info. Dat wist ik nog niet.
Ik was altijd in de veroonderstelling dat Hitler en Stalin wel op goede voet waren voor de inval. Uit het verhaal blijkt dat een confrontatie niet te voorkomen was. Stalin kennende uit verhalen, is dat inderdaad niet ondenkbaar.

En ja, zo zijn er inderdaad veel meer "What If" vraagstukken.

-Stel Hitler had de atombom eerder af dan de amerikanen.
-Stel de straaljager die ontwikkeld werd, was eerder inzetbaar.
-Stel Hitler had in eigen land rustiger aangedaan vanaf 1933 en langer in het geheim aan de legermacht gewerkt, wat dan.....dus niet zo radicaal de joden uitmoorden etc.

Maar ja, zo kun je nog wel even doorgaan Etc etc.

Maar goed, misschien zinloze discussie zoals al eerder aangegeven. Maar deze stelling heeft mij toch bezig gehouden.


ma okt 12, 2009 2:22 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Citaat:
Wilco_Vermeer schreef:
Tsja, dan was Hitler waarschijnlijk nooit aan de macht gekomen aangezien één van zijn belangrijkste strijdpunten de strijd tegen het Bolsjewisme was, al in de jaren twintig.


Dat is anders ook een what/if- vraag.


Nee was geen vraag :wink:

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma okt 12, 2009 5:55 pm
Profiel WWW
wo2-freak
Bericht 
Je kunt je ook afvragen: - Stel dat Hitler geen zelfmoord heeft gepleegd maar succesvol heeft weten te ontsnappen.

Lijkt mij sterk, maar toch.. ook een veelvoorkomende vraag.


ma okt 12, 2009 5:57 pm
Rednas
Bericht 
Zulke vragen hebben teveel variabelen om nog een zinnig antwoord op te kunnen geven. Over kleine 'wat als...' scenario's kan je nog wel eens interessante discussies voeren, maar hiermee zal je niet echt tot een zinnige conclusie kunnen komen.


ma okt 12, 2009 6:48 pm
wo2-freak
Bericht 
Inderdaad.. maar wat een niet ''wat als..'' vraag is, maar toch een interessante vraag is, is:

Waarom hebben de Geallieerden niets gedaan tegen de concentratiekampen? Ze wisten hier wel van..


ma okt 12, 2009 7:18 pm
ik ben Michiel
Bericht 
wo2-freak schreef:
Inderdaad.. maar wat een niet ''wat als..'' vraag is, maar toch een interessante vraag is, is:

Waarom hebben de Geallieerden niets gedaan tegen de concentratiekampen? Ze wisten hier wel van..


Kun je dat antwoord zelf invullen? Waarom deed het verzet niets tegen de concentratiekampen? Die stonden er toch veel dichter bij dan de geallieerden. Maar ja dat is weer een andere discussie...


ma okt 12, 2009 7:23 pm
wrekaneU111
Bericht 
deze mag verwijderd worden ( dubbele post ) sorry


ma okt 12, 2009 7:54 pm
wrekaneU111
Bericht 
ik ben Michiel schreef:
wo2-freak schreef:
Inderdaad.. maar wat een niet ''wat als..'' vraag is, maar toch een interessante vraag is, is:

Waarom hebben de Geallieerden niets gedaan tegen de concentratiekampen? Ze wisten hier wel van..


Kun je dat antwoord zelf invullen? Waarom deed het verzet niets tegen de concentratiekampen? Die stonden er toch veel dichter bij dan de geallieerden. Maar ja dat is weer een andere discussie...


Nou heel simpel.....OMdat Churchil het behoud van Engeland op dat moment belangrijker vondt dan de Amerikanen in te lichten over het lot van de mensen in de concentratiekampen.

En dan kan ik nog wel meer typen maar hier komt het in kort op neer


ma okt 12, 2009 7:54 pm
Vin1
Bericht 
Op naar de volgende "wat als" :roll:


ma okt 12, 2009 8:01 pm
wo2-freak
Bericht 
Zo simpel is het denk ik niet wrekaneU111. Ze hadden iets kunnen doen (verzetsstrijders of de Geallieerden soldaten) maar waarom hebben ze niets gedaan?


ma okt 12, 2009 8:07 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group