Het is nu do maart 28, 2024 8:09 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 
Bevrijding van Friesland 
Auteur Bericht
Pieter F
Bericht Bevrijding van Friesland
Ik heb mij de afgelopen weken wat verdiept in de bevrijding van Wunseradiel (met name het gebied Bolsward, Tjerkwerd, Exmorra) en Westellingwerf (het gebied Wolvega, Steggerda, Noordwolde en Oldeholtpade). De informatie hierover is in veel gevallen nogal algemeen. Bijvoorbeeld wat betreft de bevrijdingseenheden. Vaak wordt hier gewoon 'de Canadezen' vermeld.

Nu ben ik zelf aan het speuren geslagen. Kunnen anderen dit misschien bevestigen? En aanvullen met interessante informatie, publicaties of documenten?


zo nov 28, 2010 6:28 pm
Pieter F
Bericht 
Het gebied Wolvega, Steggerda, Noordwolde en Oldeholtpade
Bevrijd in de periode 12-13 april 1945.
Geallieerde eenheden: 3 en 4 SAS (operatie Amherst 7 april), The Royal Canadian Dragoons, gevolgd door de 7th Canadian Infantry Brigade (The Royal Winnipeg Rifles, The Regina Rifle Regiment en een bataljon van de The Canadian Scottish Regiment (Princess Mary's)).

Dodelijke slachtoffers: (nog niet in alle gevallen bevestigd)
3 en 4 SAS: ?
Royal Canadian Dragoons: 1
Royal Winnipeg Rifles: -
The Regina Rifle Regiment: -
The Canadian Scottish Regiment (Princess Mary's): 1


zo nov 28, 2010 6:32 pm
Pieter F
Bericht 
Het gebied Bolsward, Tjerkwerd, Exmorra
Bevrijd in de periode 15 en 16 april (Bolsward op 16 april door eenheden van de The Queen's Own Rifles of Canada)
Geallieerde eenheden: 8th Canadian Infantry Brigade (The Queen's Own Rifles of Canada, Le Régiment de la Chaudière en The North Shore (New Brunswick) Regiment).

Dodelijke slachtoffers: (nog niet in alle gevallen bevestigd)
The Queen's Own Rifles of Canada: 5
Le Régiment de la Chaudière: 1
The North Shore (New Brunswick) Regiment: -


zo nov 28, 2010 6:32 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Dit boekje: http://www.go2war2.nl/nld_boek.asp?bookid=884 beschrijft de slag bij Sneek, door A Co. The Queen's Own Rifles of Canada op 16 april waar in ieder geval 6 dodelijke slachtoffers vielen (en een gewonde, de schrijver zelf).

Nou heb ik niet zo gek veel (nog) over Canadezen in NL, maar ik zal even verder graven. Amherst is denk ik wel genoeg over te vinden of niet?

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo nov 28, 2010 6:40 pm
Profiel WWW
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Had je Stacey trouwens al doorgekeken?

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo nov 28, 2010 6:52 pm
Profiel WWW
Pieter F
Bericht 
Dat zal ik nog doen, al vraag ik me af of deze dorpen specifiek genoemd zullen worden. Maar wie weet.. Bedankt in ieder geval voor je reacties!


zo nov 28, 2010 8:37 pm
Pieter F
Bericht 
Een van de slachtoffers van de bevrijding van het gebied Wolvega, Steggerda, Noordwolde en Oldeholtpade was Trooper Wilfred Ribart George Berry, 1st Armored Car Regiment, The Royal Canadian Dragoons.

Afbeelding
Bron foto

Trooper Berry bestuurde de voorste pantserwagen van een colone van de Royal Canadian Dragoons die via Noordwolde Westellingwerf binnenkwam. Wolvega werd vanwege verwachte Duitse tegenstand vermeden. Op de Hoofdweg in Oldeholtpade wordt de pantserwagen van Berry door twee Duitsers uitgeschakeld met een granaat. Hierbij vond William Berry de dood. Hij ligt begraven op de Canadese begraafplaats in Holten.


zo nov 28, 2010 8:43 pm
PoppyBooks
Bericht 
Jeroen schreef:
Dit boekje: http://www.go2war2.nl/nld_boek.asp?bookid=884 beschrijft de slag bij Sneek, door A Co. The Queen's Own Rifles of Canada op 16 april waar in ieder geval 6 dodelijke slachtoffers vielen (en een gewonde, de schrijver zelf).


De namen van de 6 slachtoffers staan geloof ik vermeld in het boek "Strijders, Onderdrukkers en Bevrijders" van Jack Kooistra.
Kan morgen wel de namen opzoeken als je interesse hebt.


ma nov 29, 2010 12:40 am
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Ow, die staan ook in dat boekje hoor :wink: Zal ze vanavond wel ff opzoeken

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


ma nov 29, 2010 9:22 am
Profiel WWW
Pieter F
Bericht 
In januari hoop ik de War Diary van het 1st Armored Car Regiment (The Royal Canadian Dragoons) in handen te krijgen. Met behulp van deze bron hoop ik de gevolgde route in Westellingwerf nauwkeuriger te kunnen achterhalen.


di nov 30, 2010 12:09 pm
wrekaneU111
Bericht 
Weet niet of je dit boek al in je bezit hebt : "De regio tijdens de Tweede Wereldoorlog"

Het is geschreven door W.H. De Vries uit Wolvega.

Zelf heb ik een paar jaar geleden contact met de Heer de Vries gehad en die kan je mischien verder helpen met zn archief :wink:

Maar ik weet niet of hij nog in leven is aangezien hij toen al aardig op leeftijd was, je zou dan even contact moeten opnemen met de stichting "Stichting Stellingwarver Schrieversronte". Zij hebben mij toen ook geholpen met zn gegevens :mrgreen:


di nov 30, 2010 1:18 pm
Pieter F
Bericht 
Bedankt voor de tip! Ik heb het boek niet in mijn bezit.


di nov 30, 2010 5:13 pm
Pieter F
Bericht 
De War Diary van de Regina Rifles laat zien dat het regiment zich op 12 en 13 april nog in Steenwijk bevond. Het dodelijke slachtoffer is dan ook niet omgekomen in het gebied Wolvega, Steggerda, Noordwolde en Oldeholtpade.


di nov 30, 2010 9:16 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group