Het is nu di apr 16, 2024 2:24 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
datum grootverlof = datum vrijlating? 
Auteur Bericht
Sybe
Bericht datum grootverlof = datum vrijlating?
Goedendag,

op de staat van dienst van mijn grootvader staat dat hij 10 juni 1940 met groot verlof ging. Is dit dezelfde datum dat hij uit krijgsgevangenschap werd vrijgelaten? Of is het een administratieve datum?

Dacht altijd dat krijgsgevangenen in Nederland al veel eerder de vrijheid hadden gekregen. Vind 10 juni wat laat.

En is er ook een lijst met op welke datum waar de Nederlandse krijgsgevangenen werden vrijgelaten?

Met vriendelijke groet


za jun 25, 2011 9:10 pm
Janz
Bericht 
Interessant, ik heb ook dezelfde vraag.

Ik heb ook de staat van dienst van mijn grootvader opgevraagd, en daarop staat als groot verlof 27 mei 1940.

Volgens mij liet Hitler op 1 juni 1940 als een goed gebaar de Nederlandse krijgsgevangenen vrij.

Iemand die meer informatie heeft?


za jun 25, 2011 9:20 pm
Sybe
Bericht 
Ja er is verrekte weinig bekend over Nederlanders in krijgsgevangenschap in Nederland. Alle info is welkom.

Mijn grootvader zat bij het stafkwartier van de VIII divisie. Volgens mij zaten die vast in of nabij Monfoort.

Iemand daar ook enig idee over?


za jun 25, 2011 9:27 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De datum kan met de vrijlating te maken hebben, maar hoeft niet per definitie. Rond die tijd zijn velen met groote verlof gezonden. Ik heb data gezien van 25 mei 1940, 1 juni 1940 en 30 juni 1940.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za jun 25, 2011 9:29 pm
Profiel WWW
Sybe
Bericht 
Dag Wilco,

weet u een beetje hoe dat in zijn werk ging dan met die vrijlatingen. Werd elke krijgsgevangene in Nederland door de Duitsers geregistreerd. Is daar bij Duitse instanties nog papierwerk van? Of Nationaal archief?


za jun 25, 2011 9:33 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Misschien is hier wat te vinden? Registratie Nederlandse KRijgsgevangenen
http://www.oorlogsgetroffenen.nl/archie ... uNedKrijgs
Ik heb me er zelf nooit zover in vediept.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za jun 25, 2011 9:38 pm
Profiel WWW
Sybe
Bericht 
Dat is volgens mij alleen van de krijgsgevangenen die naar Duitsland zijn afgevoerd. Niet van diegene die in Nederland zijn vastgehouden.


za jun 25, 2011 9:48 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik heb een reactie binnen via Stichting Kennispunt mei 1940:

De (late) datum van vrijlating werd door een aantal zaken bepaald:

- Als men beroepsmilitair was (dan moest men eerst een verklaring van pacificatie tekenen).
- Als men niet direct was ingeschakeld om stellingen te slechten en mijnenvelden te ruimen (pioniers).
- Als men economisch essentieel of belangrijk werk had en dat kon aantonen kreeg men voorrang.
- Als men gewond was geraakt (gewonden werden niet eerder met groot verlof gestuurd dan wanneer ze ontslagen waren uit ziekenhuis).
- Als men door de eigen leiding werd gedemobiliseerd (menig onderdeel vond het nodig nog van alles te regelen met zijn dienstplichtigen).
- Als men uit krijgsgevangenschap in Duitsland was teruggekeerd (dat ging met groepen tegelijk, van diverse locaties).
- Als men in de Arbeidsdienst terecht kwam, maar onderwijl een betaalde baan vond.

In principe werd vrijwel iedereen die niet tot de Arbeidsdienst toetrad of de pacificatieverklaring niet weigerde te ondertekenen voor 30 juni 1940 gedemobiliseerd (met groot verlof gezonden).

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za jun 25, 2011 10:55 pm
Profiel WWW
Sybe
Bericht 
Ja in deze Duitse brief van A. Hitler staat dan ook dat ze allemaal op 1 juli 1940 zijn vrijgelaten

http://www.scribd.com/doc/14429084/1-JUNI-1940


zo jun 26, 2011 3:03 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Citaat:
In principe werd vrijwel iedereen die niet tot de Arbeidsdienst toetrad of de pacificatieverklaring niet weigerde te ondertekenen voor 30 juni 1940 gedemobiliseerd (met groot verlof gezonden).


Overigens attendeerde het Kennispunt mei 1940 mij dat de datum van 30 juni 15 juli moet zijn.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jun 28, 2011 1:05 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group