Het is nu do maart 28, 2024 10:18 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 
Auchinleck 
Auteur Bericht
paul van de weg
Bericht Auchinleck
Een nauwelijks belicht persoon is de Britse generaal Auchinleck.

Naar mijn mening was hij een groot tacticus, strateeg en mens. Aan hem is het te danken, dat de Duitsers niet bij El Alamein konden doorbreken.

Dubieuze rollen werden vervuld door Churchill en Montgomery. Churchill werd door de rechter gedwongen om zijn memoires aan te passen, toen Auchinlecks chef-staf, generaal-majoor Dorman-Smith, aan de hand van zijn oorlogsdagboek kon aantonen, dat Churchill onwaarheid over Auchinleck had geschreven.

Montgomery had denigrerend over Auchinleck geschreven. Daartegen hebben toen in open brieven Alexander en Tedder (de derde persoon is mij ontschoten) stelling betrokken.
Montgomery heeft trouwens heel veel fout gedaan. Minstens twee maal heeft hij bewust een order genegeerd, alleen maar tot meerdere eer en glorie van zichzelf. Als ik iemand verafschuw, is het wel deze kille egoïst.
Ik kan veel meer negatieve punten van M opnoemen, maar misschien zijn er users hier, die een goed woordje voor hem willen doen.
Laat hen dan maar eerst komen.


ma feb 20, 2012 9:50 pm
paul van de weg
Bericht Re: Auchinleck
Voor Montgomery verwijs ik naar twee boeken: Corelli Barnetts "De oorlog in de woestijn" alsmede Richard Lambs "Montgomery in Europe 1943-45, Succes or Failure".

Laat ik heel kort een paar punten noemen.

1. Hoewel Auchinleck nog commandant was, gaf M gewoon bevelen, of hij al het commando had gekregen. Hij beweerde, dat de situatie bij het 8e leger ramzalig of iets dergelijks was. Wat geloochenstraft werd door het dagboek van Gen-Maj. Dorman-Smith.

2. Het slechte benutten van mogelijkheden wordt door vrijwel iedereen genoemd. Improviseren was niet Ms stiel => een slecht tacticus.

3. Na de landing op Sicilië was er een bepaalde berg, die M rechtsom, langs de zee, moest passeren en Patton linksom. M vond, dat het rechtsom een beetje traag ging en stuurde zijn legen toen doodleuk links van de berg. Toen heeft hij bij Alexander een mooi verhaaltje opgehangen, waardoor Patton toen de hele westrand van het eiland moest volgen. Het gevolg was, dat de Duitsers met medeneming van hun materiaal naar de laars ontsnapten.

4. Eenmaal in het zuiden van de laars kreeg hij de opdracht om met de meeste spoed naar Salerno (?) te gaan om de Amerikanen daar te helpen. Wat doet M? Hij laat zijn soldaten bijna stapvoets naar het noorden gaan. Beweert, dat hij op zware tegenstand stuitte. Het legerjournaal spreekt een andere taal.
Correspondenten gingen op de motor naar de Amerikanen. No problem at all. Toen ze weer bij Ms leger kwamen en mededeelden, dat er geen Duitsers waren te zien, werd er nog geen spoed betracht.


M had een hekel aan Auchinleck, onder wie hij gediend had. Dat kan ik mij voorstellen, want A was een mens die wars was van draaien.
M verfoeide de Amerikanen, in het bijzonder Patton. Logisch, want Patton was net zo'n egotripper als M.

Er is nog zoveel te vertellen over Normandië, Antwerpen, Market Garden, de Ardennen. Ik neem aan, dat de feiten daarvan meer bekend zijn.

M heeft gewoon geluk gehad: hij had drie heel belangrijke steunpilaren: Churchill, Alanbrooke en Grigg.
Dat meneer en passent ook loog (overigens tegen Churchill), is ook vastgelegd.


di feb 21, 2012 10:49 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group