Het is nu do maart 28, 2024 3:28 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 
info gezocht voor mijn boek 
Auteur Bericht
tricie1
Bericht info gezocht voor mijn boek
Hallo allemaal ,

ben hartstikke nieuw hier, en hier terechtgekomen omdat ik een boek wil schrijven over wat er in mijn familie zich heeft afgespeeld.
ik heb alleen hulp nodig om de verhalen uit elkaar te pluizen en er een kloppend stuk van te maken.

Als eerst ben ik op zoek naar mensen die mij kunnen vertellen over het neerschieten van de CCD ambtenaar Hogenkamp door j kruyf en mr sikkel.
ik heb al 1 ding kunnen vinden nml:
http://resourcessgd.kb.nl/SGD/19781979/ ... 005249.pdf

maar ik snap niet heel erg veel van dit hele verhaal alleen dat mr kruyf verantwoordelijk is voor het neerschieten van mijn oudoom en later zelf is gedood tijdens zijn detentie.
maar was mr sikkel nu wel of niet betrokken hierbij.
volgens mij speelde dit af in de regio halfweg of de haarlemmermeer.
wat in mijn familie bekend is is dat mijn oom weliswaar ccd ambtenaar was maar vele spullen die hij in beslag nam liet hij ook weer verdwijnen naar families met onderduikers.
ik heb even uitleg nodig in lekentaal.

ten 2de mijn overgrootmoeder en vader Hillegonde en Gerbrand eijk hebben destijds onderduikers in huis gehad en verspreidde de verzetskrant in de haarlemmermeer. zij zijn toen verraden en toen mijn opa en oma op hun tocht waren om eten te verzamelen bij boeren in de buurt zijn de onderduikers opgepakt.
mijn opa is toen nog naar amsterdam geweest op de fiets en heeft een duitser omgekocht om er voor te zorgen dat 1 jongen met de achternaam cohen om de wc zou worden gezet ten tijde van de deportatie.
dat zou ook zijn gebeurt omdat de duitser had toegestemd , dit is fout gelopen omdat die duitser toen geen dienst had . het jongetje is nooit meer terug gekomen. mijn opa is daarna nog werkzaam geweest bij een centrum in halfweg waar na de oorlog opgepakte NSb ers naar toe zijn gebracht . hier heeft hij ook zijn rijbewijs gehaald om vervolgens nooit te gaan rijden. ik heb al van iemand de laatste uitgave van deze krant gekregen waarin zij werden bedankt voor hun werkzaamheden.
mijn oma is er nooit overheen gekomen dat zij het jongetje nooit heeft kunnen redden.

wie owie kan mij enigzins meer vertellen of mij in contact brengen met mensen die dit wellicht weten.

alvast heel erg bedankt!


vr mei 06, 2011 8:28 am
tricie1
Bericht 
is er niemand die mij verder kan helpen met 1 van de zaken.
Ik zou graag mijn boek compleet willen maken met juiste feiten.

BVD


do mei 12, 2011 6:12 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Heel het verhaal heeft raakpunten met de Velser affaire, ik vermoed dat je deze materie doorspit er wel iets naar boven komt.
Uw vraag kan volgens mij enkel beantwoord worden door de rechtstreekse betrokkenen, wat in deze tijd niet zo vanzelfsprekend is.
Dat het rapport van deTweede Kamer der Staten-Generaal de naam van uw oudoom vermeldt is al een gegeven, waarschijnlijk zal je een stoffig staatsarchief moeten induiken om meer informatie te bekomen.

Mr.Sikkel is in deze materie en in andere wel een sleutelfiguur.

_________________
Ni dieu, ni maitre


do mei 12, 2011 6:30 pm
Profiel
tricie1
Bericht 
Jean dank je wel voor je antwoord .

ik zou er graag achterkomen of er ook nog collega's van de CCD in leven zijn.
zij hebben er namelijk voor gezord dat zijn graf altijd zal blijven bestaan.
Ik hoor alleen verschillende verhalen over CCD de een zegt dat deze ambtenaren fout zaten en andere weer niet was vaak een dekmantel het is een beetje verwarrend allemaal. iemand enig idee hoe dit nu zat ?

Ik ben me er van bewust dat het heel moeilijk gaat worden om nog rechtstreekse antwoorden te krijgen. nu maar hopen dat ik niet te laat ben.

nogmaals bedankt


do mei 12, 2011 7:04 pm
Vin1
Bericht 
Ik denk niet dat Mr Sikkel zelf de moord heeft gepleegd. Hij gaf opdracht daartoe. Mr Sikkel was zelf Gewestelijk Kommandant van de Nederlandse Binnenlandse Strijdkrachten. (NBS) De Kruijff was lid van de NBS.

Zoals Jean ook al aangeeft, heeft deze zaak inderdaad raakvlakken met de Velser Affaire.

J. Hogenkamp, controleambtenaar bij de distributie (CCD) was dood geschoten in een boerderij door twee verzetslieden. Zijn fiets en lijk werd de volgende dag in de buurt van een boerderij aangetroffen. Na politieonderzoek vanuit hoofddorp kwamen ze al snel op het spoor van De Kruijff. Op het bureau bekende Kruijff. De nadere dader bleef voortvluchtig. Hogenkamp had de boer met controle op zwarte rogge lastig gevallen en op aansporen van de boer was hij daarna in een stal doodgeschoten. De Kruijff werd overgebracht naar het politiebureau in Heemstede en dreigde door te slaan over de verzetsgroep waartoe hij behoorde. Daarna is door Sikkel besloten om de Kruijff te laten liquideren in zijn cel. Terwijl hij dacht dat hij juist bevrijd zou worden....
De andere moordenaar zou later door de krijgsraad te Velde te Den Haag op 18 Juni 1946 schuldig verklaard worden, maar in vrijhied worden gesteld.

De verklaring van Stam (Kommendant van de BS in de Haarlemmermeer) was dat Hogenkamp volstrekt betrouwbaar te boek stond. Hij was van mening dat ze de boer beter hadden dood schieten....

Over mr. Sikkel heb ik al meer gelezen dat daar twijfels over zijn geweest. Dat er een luchtje aan de zaak zit, lijkt mij duidelijk....


do mei 12, 2011 8:23 pm
sauerkraut
Bericht 
Je zou de volgende bronnen kunnen raadplegen:
1) "De Velser Affaire, Bezettingstijd 1940-1945 in Kennemerland", de auteur is Guus Hartendorf, inspecteur bij de regiopolitie Kennemerland;
2) de onafhankelijke onderzoeker Bas van Benda-Beckmann heeft zich sinds januari 2010 met deze zaak beziggehouden. Dat zou je kunnen navragen;
3) De Stichting SOVA heeft een brochure " Onbeantwoorde vragen en het onderzoek naar De Velser Affaire" uitgegeven. Dat zou je ook kunnen opvragen.
Succes!


do mei 12, 2011 9:59 pm
tricie1
Bericht 
onwijs bednkankt voor de info, ik begon al een beetje te denken dat mijn oudoom dan toch "fout"zou zijn geweest . terwijl in de familie de ronde gaat dat zijn baan een soort dekmantel was als hij ergens 5 kilo graan in beslag nam bracht hij een gedeelte ervan naar adressen met onderduikers.
Dat hoor ik in ieder geval binnen de fam. maar wat daar precies van waar is durf ik niet te zeggen.

Ik was inderdaad ook bij SOVA uitgekomen en ik heb ze een mail gestuurd.
Ik ga Mr Benda-beckmann ook vragen of hij meer info heeft hierover.
ik hou jullie op de hoogte als jullie dat leuk vinden

MVG.


vr mei 13, 2011 7:56 am
tricie1
Bericht 
onwijs bednkankt voor de info, ik begon al een beetje te denken dat mijn oudoom dan toch "fout"zou zijn geweest . terwijl in de familie de ronde gaat dat zijn baan een soort dekmantel was als hij ergens 5 kilo graan in beslag nam bracht hij een gedeelte ervan naar adressen met onderduikers.
Dat hoor ik in ieder geval binnen de fam. maar wat daar precies van waar is durf ik niet te zeggen.

Ik was inderdaad ook bij SOVA uitgekomen en ik heb ze een mail gestuurd.
Ik ga Mr Benda-beckmann ook vragen of hij meer info heeft hierover.
ik hou jullie op de hoogte als jullie dat leuk vinden

MVG.


vr mei 13, 2011 7:59 am
tricie1
Bericht 
Hoi allemaal,

voor de geinterreseerde een update.
Ik ben ondertussen al aardig wat verder in de zaak Hogenkamp.
Samen met vincent die zijn website aan het opstarten is over oorlog in de haarlemmermeer zijn we in contact gekomen met een aantal personen die politie verslagen hebben etc.
deze komen allemaal nog mijn kant op.
ik ben benieuwd wat er verder uit gaat komen.
Verder zijn er een aantal verslagen waarin vermeld worden dat mijn Oudoom niet fout was , dat geeft mij toch een soort opluchting.

mr benda beckmann heeft helaas nooit gereageerd op mijn e-mail.
ik hoop dat hij dat nog eens zal doen.


het verhaal van mijn andere kant van de fam ligt even stil maar vincent gaat binnenkort een dame intervieuwen die hem wellicht wat meer kan vertellen.

als deze lijnen zijn uitgewerkt gaan we kijken of we de krachten kunnen bundelen en via advertengties en oproepen nog meer te weten kunnen komen.

Dat was het voor nu

groetjes


do jun 09, 2011 1:59 pm
sauerkraut
Bericht 
Bas von Benda-Beckmann kun je bereiken via de navolgende e-mailbox:
secretariaat@velseraffaire.nl


do jun 09, 2011 5:46 pm
tricie1
Bericht 
dank je wel sauerkraut ik zal deze ook even proberen


do jun 09, 2011 7:09 pm
tricie1
Bericht Re: info gezocht voor mijn boek
hier weer eens even een update over mijn twee files.de laatste puzzel stukjes zijn gevonden het schrijven kan beginnen

Betreffende de zaak Hogenkamp; alles achterhaald dankzij het vinden van een oude foto van Jan Hogenkamp achterop de foto is door zijn broer (mijn opa) alles opgeschreven, het bleek dat hij wel een verzetsman was maar dubbel werk deed . de moord die op hem is gepleegd blijkt nogal dubieus te zijn . uiteraard kan ik niet alles uit de doeken doen maar het volledige verhaal komt zowel in mijn boek en een groot gedeelte op de website die vincent aan het maken is.
de foto en de tekst beelden we dan ook af.

betreffende de onderduiker bij mijn overgrootouders,
Hans
Deportatie 28 okt 1943 binnengekomen op westerbork , barak 67 is strafbarak .
16 november doorgestuurt naar Auschwitz , 19 november aangekomen en meteen naar de gaskamer gestuurd vanwege zijn leeftijd
Rapenburg in Amsterdam was zijn laatste bekende adres , vanaf Rotterdam ( woonplaats) naar bergstichting in laren( door scheiding ouders), daarvan naar Rapenburg in Amsterdam ,daarvan naar nieuw vennep naar de boogaards, daarvan naar burgerveen naar mijn overgrootouders, daarvan naar schouwburg amsterdam toen westerborkwesterbork toen naar auschwitz.
volledige verhaal wordt gepubliceerd in mijn boek en op de website van vincent.

detail de enige overlevende broer is M.Cohen later oprichter van de War Trauma Foundation.
binnenkort heb ik met hem een afspraak waar we elkaar vertellen over wat we weten en bezoeken we samen het graf van mijn overgrootouders om een steen (Joodse traditie )te leggen uit dank en en respect.


wo aug 03, 2011 1:09 pm
tricie1
Bericht Re: info gezocht voor mijn boek
Voor de geinterreseerde onder ons het is al weer even geleden, maar het gebeuren rondom het onderduikertje bij mijn overgrootouders heeft een bijzonder gevolg gekregen.
Vandaag in de lokale krant het volgende;

http://www.hoofddorpsecourant.nl/lokaal ... 60804.html


do feb 09, 2012 8:19 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: info gezocht voor mijn boek
Mooie hereniging!

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do feb 09, 2012 8:35 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht Re: info gezocht voor mijn boek
De krant viel vandaag op de mat, leuk stukje geworden.... :wink:


vr feb 10, 2012 12:25 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 15 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group