Het is nu di maart 19, 2024 5:45 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
Liquidatie aan eind WO2 van politieman in Baarn? 
Auteur Bericht
Abel3
Bericht Liquidatie aan eind WO2 van politieman in Baarn?
Gehoord verhaal... Tijdens de laatste dagen van WO2 werd een (hoofd)inspecteur doodgeschoten toen hij de trap van het politiebureau af liep. Volgens zeggen was hij "verkeerd" en werd door het verzet gestraft. Wie kent het juiste verhaal?


do dec 24, 2009 11:46 pm
California
Bericht 
woon er zelf, maar nooit iets over gehoord?
ben er wel benieuwd naar


zo dec 27, 2009 7:07 pm
Abel3
Bericht 
Ik woon er niet, maar heb daar wel veel bekenden. Momenteel is de Historische Kring Baerne bezig met het verzet tijdens WO2 in kaart te brengen. Want daar waren veel meer personen bij betrokken dan de officieele lezingen weergeven.
Ook zij verdienen een plaats in het verhaal en respect. Het verhaal van Ernst van Kempen ken je waarschijnlijk wel. Maar..welk verhaal? Want daarvan zijn er verschillende in omloop. Het is te hopen dat de H.K.B. de juiste verhalen boven water kan halen.Als het verhaal van die politieman waar is,komen zij er wel achter. Zij zullen het wel publiceren en hou dat svp in de gaten en geef me dan een seintje.
Groet.


do dec 31, 2009 11:39 am
California
Bericht 
http://www.eerebegraafplaatsbloemendaal ... ARMAN.html

zag dit toevallig voorbijkomen:
Jan Karman (‘Piet Hendriksen’) woonde in de eerste oorlogsjaren in zijn ouderlijk huis aan de Schoolstraat in Baarn. Toen hij in 1942 op last van de bezetter als rijksambtenaar werd verplicht een half jaar te dienen bij de Nederlandse Arbeidsdienst, nam hij ontslag bij de PTT. Mede op grond van zijn geloofsovertuiging was Karman fel anti-nazi. Als uitvloeisel hiervan hield hij zich in de LO-Baarn bezig met het onderbrengen van onderduikers. Tevens stencilde en verspreidde hij illegale lectuur. In opdracht van de plaatselijke RvV-groep was hij betrokken bij enkele liquidaties: op 19 mei 1943 van een opperwachtmeester der gemeentepolitie die zich in Baarn intensief bezighield met de opsporing, aanhouding en wegvoering van joden naar kamp Westerbork en op 12 oktober 1943 van een ambtenaar van de Crisis-Controle-Dienst

alleen is dit niet aan het einde van de oorlog en is ook niet compleet duidelijk of dit in Baarn gebeurde.


di feb 09, 2010 6:00 pm
Abel3
Bericht 
Bedankt voor het plaatsen van je bericht,California. Waarschijnlijk heeft dit met het verhaal over de geliquideerde politieman te maken.


di feb 09, 2010 9:58 pm
John S.
Bericht 
Dan was in Baarn de oorlog wel heel vroeg afgelopen......


di feb 09, 2010 10:47 pm
Abel3
Bericht 
Inderdaad John,niet bepaald aan het eind van de oorlog. De klus voor jan Karman was dus nog linker. Ik heb gehoord dat momenteel de Historische Kring Bearne het verzet tijden de WO2 in kaart aan het brengen is. Tzt.zal ik het wel vragen wat wel en niet waar is. Grtn.


wo feb 10, 2010 1:45 pm
California
Bericht 
John S. schreef:
Dan was in Baarn de oorlog wel heel vroeg afgelopen......


joh, lees de zin eronder ook even


wo feb 10, 2010 7:27 pm
Zoekend
Bericht Re: Liquidatie aan eind WO2 van politieman in Baarn?
Hoewel mijn reactie natuurlijk erg laat is, ken ik dit verhaal ook.

Voor zover bij mij bekend houd dit inderdaad verband met een afrekening van het verzet met een foute diender. Ik ken het in deze korte versie.

In de oorlogsjaren werd een Joodse onderduiker verborgen gehouden (wellicht in een hooiberg en/of op een boerderij). In ieder geval was de onderduiker in de nabijheid van een geit. Omdat de man zich irriteerde aan het geluid dat de geit produceerde besloot hij de geit te doden. Toen de eigenaar van de geit zijn dier dood op de grond zag liggen werd hij woedend en begon een handgemeen met de onderduiker. Hierop vluchtte de onderduiker de ruimte uit, waarbij hij in de handen liep van de betreffende politie man. Deze vroeg de onderduiker hierop naar zijn papieren, aangezien hij deze niet kon onverhandigen werd hij ingerekend. Voorzover bekend heeft de eigenaar van de geit weten te ontkomen aan de politieman.

De politieman zou later als vergelding, voor in ieder geval deze arrestatie, worden gedood.

Nu ben ik benieuwd of hier meerdere mensen zijn die dit verhaal kennen en of zij mij misschien kunnen voorzien van de volgende gegevens:
- Wat is de naam van de betreffende politieman?
- Wat is de naam van de betreffende onderduiker?
- Wat is er verder gebeurd met de onderduiker?
- Wat is de naam van de eigenaar van de geit?
- Is er overige informatie bekend rond dit verhaal?


di okt 02, 2012 7:42 pm
rjajo
Bericht Re: Liquidatie aan eind WO2 van politieman in Baarn?
Even wat extra informatie:


16 Februari 1944, Vliegveld Schiphol:

- B U R G E R, Cornelis Mattheus Johannes Maria, 23-04-1920, Zeist. ("Kees")GA Zeist 1949 / 267.
Rentmeester / student.
Ongehuwd.
K.P. ploeg Siem (Zeist) / R.V.V. / Nieuwsbode.
28-01-1944, in Utrecht door provocatie van S.D.er Dijkema.
Begraven:
Ereveld Loenen, Vak E, Nr. 730.
E.v.G. V-448.
-K A R M A N, Jan Cornelis, 08-08-1921, Laren, Gld. (“Piet Hendriksen”)
Schoolstraat 42, Baarn.
Hulpbesteller bij de P.T.T.
Ongehuwd.
Gereformeerd.
R.v.V. (o.a. overval op Distrubutiekantoor van Geldermalsen en liquidatie van de
Baarnse politieagent A.C.H. de Wolf op 19-05-1943 en de C.C.D. Controleur H.W. Muller
op 12-10-1943 iop de Eemweg in Baarn).
14-01-1944 in een schuilplaats in de bossen bij Bilthoven.
Begraven:
Eerebegraafplaats Overveen, Vak 25.
E.v.G. V-972.
+ V E E N E N D A A L, Rut van, 02-05-1921, Soest. ("Liet").
Tiel.
Machinist bij de koopvaardij.
Ongehuwd.
Gereformeerd.
K.P. Soest / "Trouw".
11-02-1944, in Utrecht t.g.v. arrestatie Edith.
Begraven:
Eerebegraafplaats Overveen, Vak 25.
E.v.G. V-1039.



Represaille na de gelukte aanslag op de Nederlandse Politie-agenten
Cornelis Sneijder en Sweverink op 13-02-1944 in Soest.


wo okt 03, 2012 8:15 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group