Het is nu do maart 28, 2024 2:18 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Hilversum in de tweede wereldoorlog 
Auteur Bericht
janneman
Bericht Hilversum in de tweede wereldoorlog
Na het zien van dit filmpje http://nl.youtube.com/watch?v=TL_x24rV97w
Ben ik is gaan zoeken op google maar er valt weinig te vinden over Hilversum in de tweede wereld oorlog. Het enige wat ik heb kunnen vinden is dat het Hilversumse gemeentehuis het hoofdkwartier zou zijn geweest van de Wehrmacht en dat er 2 Generaals in Hilversum waren gevestigd. Mischien iemand die nog iets meer kan vertellen over Hilversum in de tweede wereldoorlog?


zo jan 06, 2008 4:52 pm
TODT
Bericht 
Hilversum was een belangrijke plaats tijdens de Tweede Wereldoorlog. Daar zetelde de Wehrmachtsbefehlshaber in den Niederlanden onder leiding van General der fliege Christiansen. De W.B.N. was de overkoepelende organisatie van de Heer, Luftwaffe en de Kriegsmarine in Nederland. De W.B.N. was ondergebracht in een grote commandobunker in Hilversum. Deze bestaat eigenlijk uit twee bunkers die echter aan mekaar zijn geschakeld. Tegenwoordig is deze bunker nog steeds te bewonderen. Er hebben nog twee generaals in deze bunker gezeten. In 1945 General der infantery Blumentritt, commandant van het 25ste Armee. Op het laatst heeft ook nog General.Oberst Blaskowitz zich in de bunker gevestigd. Deze had het commando over de resterende Duitse troepen, zover die er nog waren, in Nederland tot 4 mei 1945. Er is een aantal jaren geleden wel een boekje verschenen over deze Hilversumse bunker genaamd "De commandobunker in Hilversum, hoofdkwartier van de Atlantikwall in Nederland" Deze is te verkrijgen bij www.fortress-books.com


zo jan 06, 2008 5:50 pm
janneman
Bericht 
Ik woon al bijna 21 jaar in Hilversum maar heb er nog nooit een bunker gezien :shock: Heb jij mischien enig idee waar deze bunker staat? En zijn er in Hilversum ook nog gevechten\verzets actie's geweest?


zo jan 06, 2008 6:14 pm
TODT
Bericht 
De bunker ligt aan de Verdilaan. Je kan hem wel zien maar er niet bijkomen i.v.m. hekwerk. De bunker is onder beheer van Stichting Militair Erfgoed. Er zal ongetwijfeld zeker wel gevechtsacties zijn geweest in Hilversum. Ik kan je echter daar niet verder mee helpen. Een kijkje nemen in een Hilversumse Bibliotheek misschien.......


zo jan 06, 2008 6:37 pm
dvdhoven
Bericht 
TODT schreef:
Er zal ongetwijfeld zeker wel gevechtsacties zijn geweest in Hilversum. Ik kan je echter daar niet verder mee helpen.
Gevechtsacties in Hilversum lijken me niet erg waarschijnlijk. In mei 1940 hield de strijd op bij de Grebbelinie en die loopt van Amersfoort tot in de Betuwe. Dus nog oostelijk van Hilversum. En in april-mei 1945 eindigden de gevechten ook aan de Grebbelinie, toen Panther Stellung genoemd.


za jan 12, 2008 1:57 pm
Harro
Bericht 
Hooguit zou er (hypothetisch want ik weet het echt niet!) sprake geweest kunnen zijn van verzet van wat lokale Duitsers, zoals dat in mei 1945 gebeurde in het nabij Hilversum gelegen Loenen a/d Vecht. Sowieso wil ik je aanraden contact te zoeken met bijvoorbeeld een lokale historische kring, het gemeentearchief en bejaarde inwoners van Hilversum.


za jan 12, 2008 2:00 pm
George S. Patton
Bericht 
Harro schreef:
Hooguit zou er (hypothetisch want ik weet het echt niet!) sprake geweest kunnen zijn van verzet van wat lokale Duitsers, zoals dat in mei 1945 gebeurde in het nabij Hilversum gelegen Loenen a/d Vecht. Sowieso wil ik je aanraden contact te zoeken met bijvoorbeeld een lokale historische kring, het gemeentearchief en bejaarde inwoners van Hilversum.
Je kan het aan de vereniging Albertus perk vragen die hebben hier een aantal artikelen over geschreven

Hier zijn wat foto's van de bunker, die ik zelf hen gemaakt!!

http://members.chello.nl/j.lance/Blaskowitz1.jpg

http://members.chello.nl/j.lance/Blaskowitz2.jpg

http://members.chello.nl/j.lance/Blaskowitz3.jpg

http://members.chello.nl/j.lance/Blaskowitz4.jpg

http://members.chello.nl/j.lance/Blaskowitz5.jpg

http://members.chello.nl/j.lance/Blaskowitz6.jpg


za jan 19, 2008 12:32 am
janneman
Bericht 
Iemand mischien nog iets meer info over Hilversum? Enig idee welke troepen er gelegerd waren? Bv vliegveld Hilversum, werdt dit door de duitser actief gebruikt? en het naast gelegen marinekamp?


do nov 12, 2009 4:59 pm
Paulus II
Bericht 
Veel kan ik niet toevoegen maar, voor wat het waard is:

Er schoot me een gesprek te binnen dat ik een paar jaar geleden hoorde bij de benzinepomp aan de Lage Naarderweg tegenover het gebouw van de Tros.
Twee oudere mannen hadden het er over dat "de Moffen in de oorlog bij de Tros zaten". Niet de omroep natuurlijk maar gevestigd in het gebouw waar nu de Tros zit.
Verder heb ik helaas geen details meegekregen.

Vliegveld Hilversum is wel aktief gebruikt. Daar heeft in ieder geval een deel van Feuerschutzpolizei-Regiment 6 'Niederlande' gelegen.

Vlak naast het vliegveld ligt de Korpraal van Oudheusden Kazerne alwaar ik in de jaren tachtig gedurende mijn dienstplicht voor twee maanden gelegerd was. Daar werd ons verteld dat het oorspronkelijk een duitse kazerne was, zodanig opgezet dat het vanuit de lucht op een dorp leek in plaats van op een kazerne. De legeringsgebouwen deden ook in 1986 nog denken aan forse boerderijen en naast het excercitieplein stond een hal die in de vorm van een kerk was gebouwd. Als ik het goed onthouden heb was de kazerne gebouwd in 1943.
Ik weet niet welke eenheden hier gelegerd waren. Waarschijnlijk (denk ik tenmiste) heeft het eerder genoemde FschP-Rgt hier gelegen. De kazerne leek mij echter te groot voor alleen een blus-eenheid dus ik vermoed dat er meer eenheden gelegerd waren. Mogelijk de Flak-eenheden e.d. van het vliegveld?

't is niet veel maar hopelijk helpt het je iets verder op weg.

mvg,

Paul


zo nov 15, 2009 12:43 am
janneman
Bericht 
Paul alvast heel erg bedankt voor de info! Hoop dat er nog meer mensen op het forum iets meer kunnen vertellen.


ma nov 16, 2009 1:27 pm
Herisson77
Bericht 
Je treft veel informatie aan over de lokale gebeurtenissen, plaatsen en personen in Hilversum gedurende de Tweede Wereldoorlog in het (ook rijk geillustreerde) volgende boekje:

"Hilversum, onderdrukking en verzet 1940-1945 (van de werkgroep "Beschrijving Hilversums verzet 1940-1945" en de werkgroep "Herdenking mei '40-'45) in 1985 uitgegeven bij Uitgeverij C. de Boer jr, 157 pag.

Verwacht dat het boek nog tweedehands te krijgen is.

Succes.

Herisson77.


di nov 17, 2009 3:16 am
Buising
Bericht 
Ik wil jullie graag wijzen op de aanstaande publicatie van het boek 'Vliegvelden in Oorlogstijd'. Dit boek - A4 met 512 paginas en heel veel foto's - beschrijft de geschiedenis van alle Nederlandse vliegvelden tussen 1940-1945. Ook het vliegveld Hilversum wordt hierin beschreven. Zie verder de website van uitgeverij Boom.

Wijbe Buising
Secretaris Studiegroep Luchtoorlog 1939-1945
www.airwar39-45.nl


ma nov 23, 2009 10:53 pm
Rebelski
Bericht 
janneman schreef:
Ik woon al bijna 21 jaar in Hilversum maar heb er nog nooit een bunker gezien :shock: Heb jij mischien enig idee waar deze bunker staat? En zijn er in Hilversum ook nog gevechten\verzets actie's geweest?


Hallo,

Ik zat net dit topic te bekijken en een site gevonden hierover! best interessant leesvoer!

http://www.de-parken.nl/Wisseloordbunker%20content.htm


zo feb 21, 2010 5:23 pm
hilversummer
Bericht vliegveld hilversum
hallo ik woon dichtbij het vliegveld en hoorde vroeger verhalen dat er nog weleens grondvondst werd gevonden zoals duitse laarsen munitie en zelfs ook nog een amerikaanse jeep ook had ik van mijn opa gehoord dat er in huidig kerkerlander vroeger flak geschutten waren weet iemand of er enige gevechten zijn geweest rondom het vliegveld de bunkers die er stonden zijn opgeblazen ik hoorde dat de duitsers dat hadden gedaan toen de geallieerde oprukte weet iemand of dat waar is ? groeten hilversummer


za mei 08, 2010 12:17 am
George S. Patton
Bericht Re: vliegveld hilversum
hilversummer schreef:
hallo ik woon dichtbij het vliegveld en hoorde vroeger verhalen dat er nog weleens grondvondst werd gevonden zoals duitse laarsen munitie en zelfs ook nog een amerikaanse jeep ook had ik van mijn opa gehoord dat er in huidig kerkerlander vroeger flak geschutten waren weet iemand of er enige gevechten zijn geweest rondom het vliegveld de bunkers die er stonden zijn opgeblazen ik hoorde dat de duitsers dat hadden gedaan toen de geallieerde oprukte weet iemand of dat waar is ? groeten hilversummer


Er hebben in Hilversum geen echte gevechten plaats gevonden alleen een paar bombardementen ook op het vliegveld maar vooral rond het gebied Trompenberg. Daar zat het Hoofdkwartier van de Duitse Wehrmacht met de Militaire Top ''Student, Blaskowith, Christiansen en Blumentritt'' Deze maand staat in een lokaal Historisch tijdschrift een artikel over het bombardement in Hilversum is misschien wel leuk om dit te lezen (te koop Bij een aantal Boekenwinkels en misschien ook wel bij de VVV)

Afbeelding

Afbeelding


za mei 15, 2010 9:42 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group