Het is nu di maart 19, 2024 12:08 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Jan Postma - wat is de juiste informatie? 
Auteur Bericht
pauline wesselink
Bericht Jan Postma - wat is de juiste informatie?
Las net in het boek 'De Nederlandse en Vlaamse literatuur van de 21ste eeuw in 60 essays' over verzetsstrijder Jan Postma, geschreven door een naamgenoot.

De auteur schrijft over het leven van zijn naamgenoot, die wonderlijk genoeg in verschillende bronnen verschillende sterfdata en -plaatsen heeft in het jaar 1944.
Sterfdata: 23, juli, 24 juli en 31 juli 1944 worden genoemd.
Plaats van overlijden: Vught en Waalsdorpervlakte/Scheveningen.

De auteur schrijft in het essay dat eerder verscheen en te lezen is op https://de-gids.nl/2016/no5/de-mens-jan-postma "Postma’s gegevens staan op de meest linkersteen, ik kijk ernaar maar het doet me weinig. 24 juli, staat hier. En waarom ook niet, denk ik. 23, 24 of 31 juli; Vught of Scheveningen? Wat maakt het uit?"

Ik vond 't essay in:
Jan Postma - De mens Jan Postma - Over jezelf googelen, p. 579-593. ''De Nederlandse en Vlaamse literatuur van de 21ste eeuw in 60 essays" door Nina Polak en Joost de Vries - Prometheus - 2018. (De tekst van Postma's afscheidsbrief aan zijn vrouw Nel staat erin.)

En vind die verschillende sterfdata en -plaatsen vreemd. Is er iemand die hier meer van weet?


wo maart 20, 2019 8:41 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group