Het is nu di apr 23, 2024 12:23 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Ergernis 
Auteur Bericht
Bart Geraerts
Bericht 
Er zullen misschien vragen ontstaan waarom ik me met deze discussie moei. Aangezien je me zelden over dingen ziet discussieren over Duitse topics. Ik wil hierover nog even iets kwijt, om even het eventuele gedacht "waar moeit die zich mee, hij doet nooit mee" kwijt te spelen.

Ik heb wel degelijk een interesse in (sommige) Duitse topics. Maar interesse en kennis hebben zijn twee verschillende dingen, ik vind ze zeer interessant om lezen, maar heb de kennis (nog) niet om hierover mee in discussie te gaan. En jammer genoeg worden deze discussies abrupt afgebroken.

Daarom moei ik me met deze discussie...


di dec 21, 2004 12:08 am
Desiree
Bericht 
Wat mij ook stoort is dat als mensen een gevoelige thread openen, ze zich gelijk afsluiten als er commentaar geleverd wordt wat hun niet aanstaat. Mensen, de tweede wereldoorlog is een gevoelig onderwerp maar we moeten ook rationeel blijven.

Ook soms uitspraken doen die nergens op slaan, een reactie daarop terug te krijgen en dan mensen gaan negeren is ook geen goed plan. Sommig mensen reageren te snel en veel te grof. Denk na wat je zegt als je iets niet bevalt. Ga naar een van de moderaters, daar zijn wij voor. Maar ga geen dingen roepen die onzin zijn en zeer beledigend zijn voor mensen.


di dec 21, 2004 12:09 am
ErnstJan
Bericht 
wat ik me afvraag is waarom der mensen zijn die zo fel op gustav reageren? is het zo raar om de duitse kant te onderzoeken en niet alles voor zoete koek aan te nemen? mag je geen eigen mening hebben ofzo?


di dec 21, 2004 12:22 am
ErnstJan
Bericht 
Bart Geraerts schreef:
Er zullen misschien vragen ontstaan waarom ik me met deze discussie moei. Aangezien je me zelden over dingen ziet discussieren over Duitse topics. Ik wil hierover nog even iets kwijt, om even het eventuele gedacht "waar moeit die zich mee, hij doet nooit mee" kwijt te spelen.

Ik heb wel degelijk een interesse in (sommige) Duitse topics. Maar interesse en kennis hebben zijn twee verschillende dingen, ik vind ze zeer interessant om lezen, maar heb de kennis (nog) niet om hierover mee in discussie te gaan. En jammer genoeg worden deze discussies abrupt afgebroken.

Daarom moei ik me met deze discussie...


je bent toch forumbezoeker? dan hoef je toch geen verklaring te geven waarom je hier wel reageerd en ergens anders niet kom op zeg 8)

(en is moei belgisch voor bemoei? :D )


di dec 21, 2004 12:25 am
Bart Geraerts
Bericht 
ErnstJan schreef:
wat ik me afvraag is waarom der mensen zijn die zo fel op gustav reageren? is het zo raar om de duitse kant te onderzoeken en niet alles voor zoete koek aan te nemen? mag je geen eigen mening hebben ofzo?


Dat had ik eerst, maar dit is ondertussen al rechtgezet, nietwaar Gustav ;)


di dec 21, 2004 12:25 am
Desiree
Bericht 
Gustav weet waar hij over praat en is niet bang om mensen te verbeteren. Misschien dat dat meespeelt.


di dec 21, 2004 12:31 am
Harro
Bericht 
Is misschien raar om daar zelf op te reageren, maar ik doe het toch: als ik iets zeker weet heb ik vaak weinig geduld als mensen iets niet van mij willen aannemen. Het zelfde bij argumenten waarbij geen of gebrekkige bronnen worden gegeven. Dat botst met mensen die mij dan bot of aggressief vinden maar ik probeer er om te denken en ik bemoei me alleen met onderwerpen waar ik echt iets over weet. Dus geen voertuigen, gealieerde wapens en uniformen en geen vliegtuigen, schepen e.d. :mrgreen:

Dat mensen soms geen onderscheid kunnen maken tussen objectieve interesse in de militaire aspecten van o.a. de Waffen-SS en dubieuse politieke denkbeelden met een bijbehorende visie op de grofaz is voor hun rekening.


di dec 21, 2004 12:32 am
Bart Geraerts
Bericht 
ErnstJan schreef:
(en is moei belgisch voor bemoei? :D )


offtopic: :oops: inderdaad


di dec 21, 2004 12:33 am
ErnstJan
Bericht 
Bart Geraerts schreef:
ErnstJan schreef:
(en is moei belgisch voor bemoei? :D )


offtopic: :oops: inderdaad
ok dacht ik al

@gustav: maar wel jammer voor de sfeer als daar weer over gezeurd word


di dec 21, 2004 12:44 am
geert
Bericht 
wat mij enorm intresseert in WOII zijn de nazis (waar ik me zeker niet mee verbonden voel!!!!), de duitse soldaat en de duitse burger van voor en tijdens de oorlog. Ik heb dat hier al eens laten blijken en ik moet zeggen dat ik daarop geen negatieve reacties kreeg, ik verafschuw de onmenselijke wreedheden van zowel Duitse als russische kant . (Als vader van een zoontje walg ik van de gruwelijke praktijken van de nazis) Aan de andere kant probeer ik de duitsers te begrijpen,hun kampf-geest, hun wil, hun blindelings volgen van een leider waarbij ze geloven dat hij Duitsland naar een glorierijke periode stuurt, enz..... Het boeit me ook heel erg als mensen die de oorlog meemaakten me erover vertellen, daarom hoop ik ooit eens een duits veteraan te ontmoeten die me kan duidelijk maken hoe het toen was. Ben ik nu daarom een nazi: Neen, maar ik besef dat ik een soort sympathie toon voor het Duitsland van toen ook al weet ik dat er door de duitsers ONNOEMELIJK veel leed is berokkend (ik kan zo UUUUREN ronddwalen op oorlogskerkhoven en denken wat een leed er zich ooit heeft afgespeeld) Ik weet dat ik misschien een apart geval lijk. En toch ondervind ik dat men mij hier niet de grond probeert in te boren en bv Gustav wel als hij opkomt voor zijn mening en als hij alles probeert aan te tonen op objectieve wijze. Zijn sommigen dan misschien jaloers op zijn kennis? Of ergeren ze zich aan zijn drang tot precisie? de groeten en probeer de vrede op dit forum te bewaren :wink:


di dec 21, 2004 1:10 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11910
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Kennis is macht en macht wekt tegenstand op. vooral als de onmachtigen niet wensen te accepteren dat iemand anders kennis in huis heeft.
Luisteren moet men leren. Lezen ook. Een keer de mist in gaan is niet erg, als je maar uiteindelijk accepteerd dat je eens verbeterd wordt.
Toch moeten de machtigen ook nadenken hoe iets wordt geformuleerd. Dit vooral om de scheidslijn te behouden tussen kennis en arrogantie.
Uiteindelijk gaat het gewoon om fatsoensnormen en elkaar respecteren ondanks of dankzij een meningsverschil.
Snapt iedereen het nog? Ik geloof ik niet meer :mrgreen: :wink:

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di dec 21, 2004 9:05 am
Profiel WWW
Onyx
Bericht 
Denk dat we er van uit moeten gaan dat iedereen hier op het forum het goed bedoeld. Als iemand vind dat dat niet zo is moet hij/zij daar maar een Mod over aanspreken. Beschuldigingen uiten op het forum lijkt me zeer ongepast.

Persoonlijk vind ik het niet verkeerd als mensen, ook als ze wat minder kennis hebben, een oordeel over iets vellen. Aan de ene kant wil dat niet zeggen dat je dus alles kan gaan roepen, je moet niet voorbij gaan aan de algemene feiten.

Aan de andere kant vind ik het niet terecht als iemand een conclusie trekt en dan met A4-tjes vol met nuanceringen om de oren wordt geslagen. Kan me voorstellen dat de ander denkt 'het zal wel'. Op die manier leert diegene ook niks en is er ook geen discussie.

De middenweg is lastig te vinden en de grenzen liggen bij een ieder verschillend. Doordat Gustav altijd probeert dieper te graven ipv het verwachte anti-Duitse oordeel te vellen wordt hij wel eens onterecht in de rechtse hoek gedrukt. Al ben ik weer niet met Gustav eens dat je zo diep moet gaan om een conclusie te trekken. Dit is tenslotte een (leerzaam) forum en niet een studiegroep.

Niks in het leven is zwart of wit maar om keuzes te maken zal je toch 1 van die 2 moeten kiezen. En dat doe je altijd op grond van gebrekkige kennis, maar je kan dat compenseren met je emoties. En dat is niet een soort hysterie maar de manier waarop je geweten je kennis interpreteert. Emotie kan niet zonder ratio en vice versa.


di dec 21, 2004 10:54 am
Harro
Bericht 
Onyx schreef:
Doordat Gustav altijd probeert dieper te graven ipv het verwachte anti-Duitse oordeel te vellen wordt hij wel eens onterecht in de rechtse hoek gedrukt. Al ben ik weer niet met Gustav eens dat je zo diep moet gaan om een conclusie te trekken. Dit is tenslotte een (leerzaam) forum en niet een studiegroep.

Ik weet niet of ik wel zo vreselijk diep graaf. Meestal volgen mijn nuanceringen toch op hele globale uitspraken door anderen. Dit even los van Broeloe's "Holocaust" discussie want die staat los van de normalere discussies.

Overigens: Hans22, bedankt voor de positieve pm! Na alle negatieve berichtgeving rond jouw persoon mag dat ook gezegt worden.


di dec 21, 2004 11:11 am
Leo
Bericht 
Snappen.....Ja,toch wel. Ik vindt dit zelfs leerrijk.
Zonder namen te noemen, kennen zij die dit topic lezen en volgen nu wel de namen van beide kemphanen. Om een topic te starten van dit gewicht dient men inderdaad goed op de hoogte te zijn van de feiten en de details. Voor mezelf denk ik dat het opstarten van een topic ( in dit geval de oorlogsmisdaden van een beperkte groep) dient om een discussie te ontwikkelen waaruit men bijleert en bewezen antwoorden aanvaardt, waardoor een ander gezichtspunt wordt geopend. Indien de verkregen gegevens niet stroken met het persoonlijk idee, dient men een keuze te maken. Wij allen bevinden zich, 60 jaar na datum, in de mogelijkheid om de gebeurde feiten realistisch te benaderen. En we zijn bijna verplicht van dit te doen, alleen al voor hen die na ons komen.
MVG,BAV.

...-


di dec 21, 2004 11:23 am
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Ik vraag mij af waarom het zo moeilijk is wat respect voor elkaars mening te kunnen opbrengen. Het kan toch niet zo moeilijk zijn om met elkaar in discussie te gaan zonder persoonlijk of beledigend te worden. We zijn hier toch allemaal volwassen mensen of niet?

Het heeft geen zin topics/discussies te starten om dan halverwege af te haken en niet verder te willen gaan met de discussie. Als de andere betere argumenten/bronnen heeft, kan het toch niet zo moeilijk zijn om dat te erkennen.
Als we dat al niet meer kunnen opbrengen....

WOII kan je zien als een hoogtepunt van onverdraagzaamheid en racisme. Als wij die WOII als hobby en interesse hebben, zelf niet wat meer verdraagzaamheid en respect voor elkaar kunnen opbrengen, zijn we niet goed bezig. :!:

Gerd


di dec 21, 2004 12:26 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group