Sandra, als je opa hiervoor na de oorlog vervolgd is, moet je meer informatie kunnen vinden in het
Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (CABR).
Citaat:
Inzage in het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (CABR)
Hoe verzoekt u om inzage?
Een ieder die inzage wil hebben in het CABR dient een schriftelijk verzoek te richten aan:
Nationaal Archief
t.a.v. secretariaat Publieksdiensten
Postbus 90520
2509 LM Den Haag
In uw brief dient u te vermelden:
- de naam van de persoon waar het om gaat, met inbegrip van de volledige voornamen
- diens geboorteplaats, geboortedatum
- uw relatie tot de persoon
- een korte motivering waarom u inzage wenst.
Als de betrokken persoon is overleden, moet u als bijlage bij uw verzoek voegen een bewijs van overlijden. Dit mag een (goede) fotokopie van een rouwkaart, bidprentje of ander drukwerk zijn. Heeft u een dergelijk document niet in uw bezit, dan kunt u zich wenden tot de afdeling Burgerzaken van de gemeente waar betrokkene overleden is, met het verzoek om een uittreksel uit het overlijdensregister. Een kopie van een persoonskaart, te verkrijgen bij het Centraal Bureau voor Genealogie, Prins Willem-Alexanderhof 22, 2595 BE Den Haag, telefoon 070-3150500 is ook een mogelijkheid. Is de betrokken persoon geboren vóór 1904, dan is een bewijs van overlijden niet nodig.
Als de betrokken persoon niet overleden is, dan is een ondertekende verklaring van hem of haar vereist waarin deze stelt geen bezwaar te hebben dat u inzage verkrijgt in zijn/haar dossier(s). Deze verklaring dient vergezeld te gaan van een goede fotokopie van een geldig identiteitsbewijs (paspoort of rijbewijs) van de betrokkene.
Hoe verloopt de verdere procedure?
Zodra wij uw schriftelijk verzoek in ons bezit hebben, sturen wij u daarvan een ontvangstbevestiging.
Onze medewerkers bekijken of uw verzoek de vereiste informatie bevat en beoordelen of u in beginsel voor inzage in aanmerking komt. Vervolgens zoeken wij op welke dossiers betrekking hebben op uw verzoek; de desbetreffende stukken worden door ons ook doorgenomen, met het oog op eventuele beperkingen ten aanzien van uw inzage (bijvoorbeeld omdat daarin andere, nog levende personen worden genoemd).
Nadat de genoemde stappen zijn genomen krijgt u een brief van een van onze medewerkers. In verband met het grote aantal aanvragen moet u rekening houden met een termijn van ten minste twee maanden. Bij een positief resultaat bevat de brief een opgave van de relevante dossiernummers en wordt u verzocht een afspraak te maken om de stukken in onze studiezaal te komen bekijken.
Wilt u meer informatie?
Als u nog vragen of opmerkingen heeft naar aanleiding van het bovenstaande, belt u dan met de informatietelefoon van het Nationaal Archief: 070 – 331 5444.
Je kunt ook gebruik maken van de Zoekdienst Nederlandse vrijwilligers in Duitse Krijgsdienst 1940 - 1945 op
www.waffen-ss.nl. Op deze website staan overigens nog meer verwijzingen naar archieven die je eventueel zou kunnen raadplegen.