Het is nu do maart 28, 2024 11:20 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Eelke Gradus Geerdink 
Auteur Bericht
sandra
Bericht Eelke Gradus Geerdink
Jarenlang mocht ik genieten van een voor mij lieve opa tot aan zijn dood. Maar naar zijn crematie kreeg ik verhalen te horen die mijn haren recht omhoog deden staan. Hij moest iemand hebben vermoord, hij moet bij de SS zijn gegaan zowel in Nederland als in Rusland.. zo zijn er vele vragen bij mij naar boven gekomen die ik graag beantwoord zou willen hebben,,, is er iemand die weet hoe ik er kan achter komen of hij inderdaad een landverader was? Al is het in mijn ogen om te bewijzen dat hij niet zo was ( kan het mij niet voorstellen waarin ik alleen sta) of toch weer de mensen te geloven die mij dit verteld hebben..!
Ik heb alleen een millitair rijbewijs gevonden in zijn huis.. er staat boven aan het rijbewijs ( slecht leesbaar) stalkwartier .. in die trend?? en dan beter leesbaar.. Nieuwersluis Vesting Holland..( die later bezet werd) ..Millitair rijbewijs No:13110

Afgegeven op 5 januari 1940 aan Eelke Gradus Geerdink (geboren 16-12-1916 te Dokkum)

Tot aan 1948 kan ik nergens terug vinden waar hij is geweest, wat ie heeft gedaan.. van 1946 t/m 1956 is er geen woonplaats bekend..

In 1960 trouwde hij pas met met mijn oma en zij heeft niet veel geweten wat hij allemaal gedaan had in de jaren voor hun trouwen.. daar werd niet over gepraat???

waar is opa heen gegaan? is het dan toch waar dat ie bij de SS heeft gezeten? Ze vertelden dat hij een straf had uitgezeten in Veenhuizen.. ik ben daar geweest maar niets gevonden.. via het CBG heb ik een kopie van zijn persoonskaart aangevraagd maar daar krijg alleen alles vanaf 1956 te zien en niets daarvoor..

Is er misschien iemand die mij kan helpen.. of wegen weet te bewandelen om aan meer info te komen? In ieder geval dank dat ik toch ergens mijn verhaal en vragen kwijt kan!


ma okt 30, 2006 4:12 pm
John S.
Bericht 
Sandra:

Citaat:
hij moet bij de SS zijn gegaan zowel in Nederland als in Rusland..



Nou, daar is ansich niets mis mee (tijdsgeest gerelateerd).


ma okt 30, 2006 4:24 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Sandra, als je opa hiervoor na de oorlog vervolgd is, moet je meer informatie kunnen vinden in het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (CABR).

Citaat:
Inzage in het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (CABR)

Hoe verzoekt u om inzage?

Een ieder die inzage wil hebben in het CABR dient een schriftelijk verzoek te richten aan:

Nationaal Archief
t.a.v. secretariaat Publieksdiensten
Postbus 90520
2509 LM Den Haag

In uw brief dient u te vermelden:

- de naam van de persoon waar het om gaat, met inbegrip van de volledige voornamen
- diens geboorteplaats, geboortedatum
- uw relatie tot de persoon
- een korte motivering waarom u inzage wenst.

Als de betrokken persoon is overleden, moet u als bijlage bij uw verzoek voegen een bewijs van overlijden. Dit mag een (goede) fotokopie van een rouwkaart, bidprentje of ander drukwerk zijn. Heeft u een dergelijk document niet in uw bezit, dan kunt u zich wenden tot de afdeling Burgerzaken van de gemeente waar betrokkene overleden is, met het verzoek om een uittreksel uit het overlijdensregister. Een kopie van een persoonskaart, te verkrijgen bij het Centraal Bureau voor Genealogie, Prins Willem-Alexanderhof 22, 2595 BE Den Haag, telefoon 070-3150500 is ook een mogelijkheid. Is de betrokken persoon geboren vóór 1904, dan is een bewijs van overlijden niet nodig.

Als de betrokken persoon niet overleden is, dan is een ondertekende verklaring van hem of haar vereist waarin deze stelt geen bezwaar te hebben dat u inzage verkrijgt in zijn/haar dossier(s). Deze verklaring dient vergezeld te gaan van een goede fotokopie van een geldig identiteitsbewijs (paspoort of rijbewijs) van de betrokkene.


Hoe verloopt de verdere procedure?

Zodra wij uw schriftelijk verzoek in ons bezit hebben, sturen wij u daarvan een ontvangstbevestiging.

Onze medewerkers bekijken of uw verzoek de vereiste informatie bevat en beoordelen of u in beginsel voor inzage in aanmerking komt. Vervolgens zoeken wij op welke dossiers betrekking hebben op uw verzoek; de desbetreffende stukken worden door ons ook doorgenomen, met het oog op eventuele beperkingen ten aanzien van uw inzage (bijvoorbeeld omdat daarin andere, nog levende personen worden genoemd).

Nadat de genoemde stappen zijn genomen krijgt u een brief van een van onze medewerkers. In verband met het grote aantal aanvragen moet u rekening houden met een termijn van ten minste twee maanden. Bij een positief resultaat bevat de brief een opgave van de relevante dossiernummers en wordt u verzocht een afspraak te maken om de stukken in onze studiezaal te komen bekijken.


Wilt u meer informatie?

Als u nog vragen of opmerkingen heeft naar aanleiding van het bovenstaande, belt u dan met de informatietelefoon van het Nationaal Archief: 070 – 331 5444.

Je kunt ook gebruik maken van de Zoekdienst Nederlandse vrijwilligers in Duitse Krijgsdienst 1940 - 1945 op www.waffen-ss.nl. Op deze website staan overigens nog meer verwijzingen naar archieven die je eventueel zou kunnen raadplegen.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma okt 30, 2006 4:42 pm
Profiel WWW
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Eerst twee opmerkingen van mijn kant:
- laten we binnen de SS wel even het verschil tussen de Waffen-SS en de Algemeine-SS maken voordat we stellen dat met de toetreding niets mis was;
- voor mij persoonlijk, en ik denk voor vele anderen ook, is toetreding tot de Waffen-SS tijdsgeest gerelateerd gezien misschien wel te begrijpen, maar dat wil nog niet zeggen dat er automatisch niets mis mee was.

En dan een concreet antwoord op je vraag:
- http://www.waffen-ss.nl/zoekdienst.php

Succes, en het zou leuk zijn wanneer je ons een beetje op de hoogte zou willen houden :wink:.

Edit: Kevin was me voor :(.


ma okt 30, 2006 4:44 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
En alle Nederlanders die in Buitenlandse dienst hebben gezeten, hebben een archief bij het Nationaal Archief
http://www.nationaalarchief.nl/

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma okt 30, 2006 4:48 pm
Profiel WWW
sandra
Bericht 
Kevin, barry en wilco wat fijn dat jullie zo snel reageren.

@Kevin ik ga ze gelijk schrijven... ik ben zeer benieuwd wat hieruit komt!

@ Barry Ik hou jullie zeer zeker op de hoogte.. ik ga gelijk de sites bezoeken!

Mensen alvast dank.. ik ga aan de slag!


ma okt 30, 2006 5:33 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
Enkele off-topic posts zijn gesplitst naar het topic Niets mis met bij de SS gaan.


di okt 31, 2006 2:31 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group