Het is nu di apr 16, 2024 9:08 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Diorama Battle of the bulge 
Auteur Bericht
Reinout
Bericht 
Voor het "groen" van de Sherman gebruik ik Olive Drab van Tamiya. De OD van humbrol is imo veel te grijs, doet meer denken aan een duitse tank met die kleur. Die van tamiya lijkt ook 't meest op de oorspronkelijke OD die gebruikt werd. Hier en daar vind je op sites volledige studies van deze kleur.

Vergeet ook zeker het drybrushen niet om moddersporen en zo weer te geven. Niets is zo mottig als een splinternieuwe tank in een Ardennen-landschap. Verwering kan je ook aanbrengen.

Alleszins veel succes :)


zo mei 23, 2004 12:24 pm
Reinout
Bericht 
Nog een tip, voor bomen. Ik maak zelf bomen van zeeschuim (het engelse sea foam), door deze te besproeien met lijm (gewone standaardlijm) en die dan te bestrooien met gedroogde kruiden. Voor loofbomen gebruik ik gewoonlijk peterselie of oregano. Nu was ik afgelopen week aan 't testen met dille, dat eruit ziet als kleine sprietjes gras of ... dennenaalden! Je kan hiermee dus een mooie denneboom maken. Na het bestrooien met kruiden wel even bespuiten met haarlak of mat vernis (o.a. humbrol heeft dit). Dan goed laten drogen en bestrooien met talkpoeder en je hebt een mooie, besneeuwde naaldboom :wink:


zo mei 23, 2004 12:30 pm
Rick
Bericht 
Humbrol heeft twee kleuren olive drab de grijze en nog een veel groenere kleur.

Rick


zo mei 23, 2004 2:02 pm
steunwieler
Bericht 
Reinout bedankt voor je hulp!
Ik zal het zo goed mogelijk proberen op te volgen.
Heb je misschien informatie waarom er op de tank foto's geen wit staat??


zo mei 23, 2004 2:20 pm
Reinout
Bericht 
Rick schreef:
Humbrol heeft twee kleuren olive drab de grijze en nog een veel groenere kleur.

Rick


In de kleurcodemap http://www.hobbyguys.net/Hunbrol.htm staat naast 66 (Umbrol OD) XF-62 (nr van Tamiya voor OD). Heb jij 't over Humbrol nr 155 ?


zo mei 23, 2004 2:24 pm
Reinout
Bericht 
steunwieler schreef:
Reinout bedankt voor je hulp!
Ik zal het zo goed mogelijk proberen op te volgen.
Heb je misschien informatie waarom er op de tank foto's geen wit staat??


Bedoel je dan wit van kleur of wit van sneeuw? :?:


zo mei 23, 2004 2:25 pm
steunwieler
Bericht 
De camouflage van de tanks.
Er staat maar op een tank een beetje wit gecamoufleerd.


zo mei 23, 2004 2:29 pm
Reinout
Bericht 
steunwieler schreef:
De camouflage van de tanks.
Er staat maar op een tank een beetje wit gecamoufleerd.


Ik denk niet dat er veel shermans wit gecamoufleerd waren. Eerder de Duitse tanks dan.

Edit : die tank die in Bastogne te bezichtigen is en tijdens de Battle of the Bulge ingezet is was alleszins gewoon OD qua kleur. Niets van camouflageschema's.


zo mei 23, 2004 2:39 pm
steunwieler
Bericht 
Ja maar hoe werden de Duitse tanks gecamoufleerd??


zo mei 23, 2004 2:45 pm
Reinout
Bericht 
Hier vind je misschien iets :

http://www.fprado.com/armorsite/tigers-02.htm


zo mei 23, 2004 3:06 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
steunwieler schreef:
Ja maar hoe werden de Duitse tanks gecamoufleerd??


Steunwieler, zoals Robert Blokker op de eerste pagina van dit topic al zeer duidelijk heeft aangegeven, zelfs inclusief illustraties, waren de Duitse tanks tijdens het Ardennenoffensief gecamoufleerd in Ambush Camo (Hinderlaag Camo).

De Duitse en Geallieerde tanks tijdens het Ardennenoffensief waren dus niet gecamoufleerd in een witte kleur. De reden hiervoor was dat het pas begin Januari begon te sneeuwen.

Nadat het begon met sneeuwen werden vele, vooral Geallieerde, tanks wel "gewhitewashed". Bij Duitse tanks gebeurde dit relatief minder vaak omdat er gewoonweg geen tijd voor was. Verder raad ik je de volgende boeken aan:

- The Battle of The Bulge, Concord publications, 962-361-689-9
- Ardennes 1944 Peiper & Skorenzy, Ardennes 1944, Battle for the Ardennes 1944 alle Osprey publishing (zie www.wo2shop.nl )

Al deze boeken bevatten zeer veel originele foto's maar ook kleuren tekeningen die zeer geschikt zijn voor de modelbouwer.


Hopelijk is het nu duidelijk.


zo mei 23, 2004 3:25 pm
Profiel
steunwieler
Bericht 
Ik vind er niet echt iets waarmee ik echt de kleur kan zien :(
De kleurfoto's zijn wel handig maar er staan geen van The battle of the Bulge


zo mei 23, 2004 3:28 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Ambush Camo (Hinderlaag Camo)

Afbeelding

Nogmaals Ambush Camo, nu in een diorama

Afbeelding

Jagdpanther laat in de Oorlog aan het west front (De Ardennen vallen hier perfect in)
Afbeelding



Vertel mij eens waarom je hier geen kleuren kan zien? Dit was de camo zoals door de Duitsers gebruikt in de Ardennen. Voor meerdere voorbeelden raad ik je een van de door mij aangegeven boeken aan.


zo mei 23, 2004 3:35 pm
Profiel
steunwieler
Bericht 
Barry:
Ik zag de vorige post nog niet toen ik mijn laatste post postte.
Citaat:
Ik vind er niet echt iets waarmee ik echt de kleur kan zien
De kleurfoto's zijn wel handig maar er staan geen van The battle of the Bulge

Bedankt voor de uitleg en de foto's;
Nu snap ik welke kleur ze hadden.


zo mei 23, 2004 3:44 pm
Rick
Bericht 
Reinout schreef:
Rick schreef:
Humbrol heeft twee kleuren olive drab de grijze en nog een veel groenere kleur.

Rick


In de kleurcodemap http://www.hobbyguys.net/Hunbrol.htm staat naast 66 (Umbrol OD) XF-62 (nr van Tamiya voor OD). Heb jij 't over Humbrol nr 155 ?


Ja ik heb het inderdaad over nr 155 dat is ook een olive drab volgens die gids.

Rick


zo mei 23, 2004 4:56 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group