Het is nu do maart 28, 2024 2:46 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Misdadigers en criminelen bij de Fallschirmjäger? 
Auteur Bericht
Firefly
Bericht Misdadigers en criminelen bij de Fallschirmjäger?
Ik sprak laatst een man die zelf de Tweede Wereldoorlog als jongen had meegemaakt. Hij vertelde onder andere dat er bij de Fallschirmjäger ook misdadigers en criminelen gelegerd waren. Hij vertelde me namelijk dat Duitse mannelijke burgers die een misdaad hadden begaan of op een andere manier de wet overtreden hadden en naar aanleiding daarvan in de gevangenis terecht zouden komen de keuze kregen om zich aan te laten melden bij de Fallschirmjäger of om de gevangenis in te gaan. Dit zou voornamelijk in de jaren voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog gebeurt zijn aangezien het aantal aanmeldingen voor de Fallschirmjäger lager was in vergelijking met andere legereenheden van de Wehrmacht.

Nou is mijn vraag of hier een kern van waarheid in zit. Klopt het werkelijk dat er burgerlijke misdadigers en criminelen bij de Fallschirmjäger zaten?


di aug 01, 2006 7:30 pm
Jeffrey van S.
Bericht 
Ik meen eens te hebben gelezen dat de helft van het personeelbestand van het SS FJ batallion bestond uit ex gevangenen uit strafkampen,waarvan onder andere de militaire gevangenis SS van Danzig-Matzkau.


di aug 01, 2006 7:45 pm
Leo
Bericht 
Ik kan het tegendeel niet bewijzen, maar geloof geen zier van wat er beweerd wordt.

Moordenaars,verkrachters en misdadigers zaten bij Dirlewanger en consoorten.

Fallschirmjäger werden gebruikt om te vechten in abnormale toestanden en de training was veel te hard om een zootje ongeregeld in de rangen op te nemen.

Maar zoals ik al schreef, ik kan het niet bewijzen. Natuurlijk waren para's een ras apart en zullen er wel ergens uitspattingen geweest zijn. Ik weet het niet ! Maar dan zal het zeker ook gebeurt zijn bij andere nationaliteiten.

Misschien weet iemand meer hierover ?


wo aug 02, 2006 9:41 am
John S.
Bericht 
Ja, ik verbaas me ook wel een beetje hierover.
Ik heb er een aantal boeken over FSJ over nageslagen, maar nergens dat ik lees dat het een verzameling misdadigers was. Integendeel.

Er zullen aan het eind van de oorlog wel een aantal mensen ingestroomd zijn met een twijfelachtige reputatie, omdat men iedereen nodig had in die dagen. Maar dat kwam ook bij andere eenheden voor, dus dat is nix bijzonders. Je ziet dat bij zo'n beetje alle eenheden een devaluatie van de kwaliteit van de soldaten plaatsvond omdat de selctiecriteria ook drastisch versoepeld waren.


wo aug 02, 2006 9:50 am
Roel R
Bericht 
Aan het einde van de oorlog, 44 - 45 was alleen het kader nog echt FJ. De rest was luftwaffe grondpersoneel, kantoorpersoneel en nieuwe recruten. Alle zonder FJ training.

Dit gaat ook op voor de diverse FJ divisie's die in Nederland vochten. Mogelijk dat daar dan ook criminelen bij kwamen?


wo aug 02, 2006 10:43 am
Firefly
Bericht 
Het is me bekend, zoals Jeffrey aangaf, dat er militaire gevangenen uit strafkampen bij de Fallschirmjäger waren gelegerd. Aangezien het verhaal over burgerlijke gevangenen gaat leek het me interessant om het hierover te hebben aangezien ik er ook nog nooit van gehoord had. Het leek me ook al niet zo logisch, zoals Nightwalker ons vertelde, dat een stel burgerlijke criminelen of misdadigers tot Fallschirmjäger opgeleid werden zonder enige militaire ervaring. Misschien werd het verhaal van misdadigers en criminelen bij de Fallschirmjäger gebruikt om bij de vijand angst aan te jagen?


wo aug 02, 2006 11:11 am
Cerberus
Bericht 
Lijkt me persoonlijk erg sterk, al was het omdat van af het begin af aan de FSJ werden gezien als een van de Elite eenheden, en over het algemeen willen ze daar geen uitschot van de maatschappij bij hebben. Daarbij daar hadden ze toch straf eenheden voor die opgeofferd konden worden?


wo aug 02, 2006 11:19 am
General
Bericht 
Ik denk dat die man het SS-Fallshirmjäger-Bataillon 500 en 600 bedoelt:

Citaat:
SS-Fallshirmjäger-Bataillon 500 was formed at Chlum, Czechoslovakia, Oct 1943 (this was not the first attempt for form a paratroop-unit in the Waffen-SS, a failed attempt was made in 1937) and was made up of volunteers from both regular Waffen-SS units and from military prisons (including the penal unit SS-Bewährungs Abteilung), the latter were given a chance to redeem themselves in combat.
...

Bron: http://www.axishistory.com/index.php?id=1714

Citaat:
SS-Fallshirmjäger-Bataillon 600 was formed from volunteers from SS-Fallshirmjäger-Bataillon 500 Oct 1944 in Austria.
...

Bron: http://www.axishistory.com/index.php?id=1715

Overigens zijn bovenstaande eenheden pas halverwege WW2 opgericht, terwijl het volgens die man al voor de oorlog zou spelen. Dus zeker weten doe ik het niet.


wo aug 02, 2006 5:24 pm
Firefly
Bericht 
De man had het over burgerlijke gevangenen die tot Fallschirmjäger werden opgeleid. In de genoemde artikelen gaat het over militaire gevangenen zoals Jeffrey eerder aangaf. Ik denk dat hiermee bevestigd wordt dat er militaire gevangenen gelegerd waren bij de Fallschirmjäger. Over burgerlijke gevangenen is volgens mij niet veel bekend. In ieder geval bedankt voor de informatie.


wo aug 02, 2006 5:55 pm
Roel R
Bericht 
Tijdens welke periode van de oorlog? In 44,45 werden bijv praktisch geen FJ opleidingen meer gegeven.


wo aug 02, 2006 6:52 pm
Firefly
Bericht 
Citaat:
Dit zou voornamelijk in de jaren voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog gebeurt zijn..........


wo aug 02, 2006 8:38 pm
John S.
Bericht 
Firefly:

Citaat:
Quote:
Dit zou voornamelijk in de jaren voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog gebeurt zijn..........


:?:


do aug 03, 2006 7:38 am
Leo
Bericht 
Voor de oorlog ? Wie bouwt er nu een elite eenheid op met misdadigers en criminelen. Dit is zichzelf uithollen. En deze mannen moesten zich gaan bewijzen in een volkomen nieuwe manier van oorlogvoeren ?

Nee, hoor. Dit kan nooit de bedoeling van Göring en Student geweest zijn.

Mijn mening, hoor.

...-


do aug 03, 2006 10:46 am
ik ben Michiel
Bericht 
Vind ik ook maar vreemd. De valschermjagers waren goede soldaten die in Italie en andere gebieden pracht prestaties hebben geleverd en dan zouden dat criminelen zijn.


do aug 03, 2006 10:55 am
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
ik ben Michiel schreef:
Vind ik ook maar vreemd. De valschermjagers waren goede soldaten die in Italie en andere gebieden pracht prestaties hebben geleverd en dan zouden dat criminelen zijn.

Een crimineel kan soms uitstekend vechten... Het woord 'crimineel' zegt niets over de kwaliteit van de vechter... Misschien zijn er pas misdadigers ingezet na de zware verliezen op Kreta, wie zal het zeggen?

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


do aug 03, 2006 11:43 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group