Het is nu di apr 16, 2024 11:02 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Laatste gevecht: 
Auteur Bericht
JaqLah
Bericht Laatste gevecht:
Laatste gevecht van onze laatste bommenwerper:

In de vroege ochtend van 13 Mei 1940 vertrok de laatste overgebleven Fokker T-5 bommenwerper vanaf Shiphol met het doel de Moerdijkbrug te bombarderen. Ze kregen daarvoor 2 extra zware mijnbommen van 300 kg aan boord en werden door twee Fokker G-1 jachtvliegtuigen begeleid. Tijdens de vlucht naar het doel waren er onophoudelijk vuurgevechten maar ondanks de grote overmacht kwamen ze toch bij de Moerdijkbrug aan. De eerste bom miste het doel, na een bocht gemaakt te hebben raakte de tweede bom een brugpeiler maar dit explosief ging niet af. Op de terugweg werd de T-5 geraakt en het viegtuig kwam brandend neer in Ridderkerk (op 200 meter afstand van het huis van mijn Grootouders waar ik later geboren ben). Na een treffer op de piloot van een G-1 stort deze even later neer in Nieuw Lekkerland.
De vliegtuigen werden beiden neergeschoten door de eenheid van Commandant Karl Ebbinghausen en zijn Messerschmidt 109 staat nu in het Militaire Luchtvaartmuseum in Duxford bij Cambridge in de UK.

In de T-5 zaten 5 bemanningsleden die allemaal omkwamen. Een ervan was Sergeant-Vlieger Olaf W. Douwes Dekker een nazaat van Douwes Dekker, beter bekent als Multatuli. Als eerbetoon voor de bemanning is er in 1949 een monument in Ridderkerk geplaatst maar helaas zijn de directe familieleden hiervan nooit op de hoogte gesteld. En nu, 57 jaar na het plaatsen van het monument, is de familie wel ingelicht, na prive onderzoek, en is er eindelijk een herdenking gehouden. Er werd gesproken over " actie van en tot het einde van strijdende vliegers, moed en plaagstoten tegen een oppermachtige vijanddelijke militaire macht en over een matig uitgeruste Nederlandse Luchtmacht die met hun uitrusting/bewapening kansloos waren".

Een van de bemaningsleden, Piloot B. Swagerman, is later postuum onderscheiden met de Willemsorde vierde klasse, wat de familieleden van de andere bemaningsleden niet leuk/eerlijk vonden.

Twee dagen later op, 15 Mei 1940, werd hier in Ridderkerk, wijk Rijsoord, de capitulatie van Nederland getekend. Dit was 1 dag na het bombardement op Rotterdam en bij de ondertekening was een vertegenwoordiger van de stad Utrecht, verplicht, aanwezig en indien Nederland niet zou capituleren zou Utrecht het volgende slachtoffer worden. Dus waar komen de verhalen vandaan dat Rotterdam door een misverstand is gebombardeerd???
Jaqlah.


za mei 13, 2006 3:08 pm
JaqLah
Bericht Re: Laatste gevecht:
JaqLah schreef:
Laatste gevecht van onze laatste bommenwerper:

In de vroege ochtend van 13 Mei 1940 vertrok de laatste overgebleven Fokker T-5 bommenwerper vanaf Schiphol met het doel de Moerdijkbrug te bombarderen. Ze kregen daarvoor 2 extra zware mijnbommen van 300 kg aan boord en werden door twee Fokker G-1 jachtvliegtuigen begeleid. Tijdens de vlucht naar het doel waren er onophoudelijk vuurgevechten maar ondanks de grote overmacht kwamen ze toch bij de Moerdijkbrug aan. De eerste bom miste het doel, na een bocht gemaakt te hebben raakte de tweede bom een brugpeiler maar dit explosief ging niet af. Op de terugweg werd de T-5 geraakt en het viegtuig kwam brandend neer in Ridderkerk (op 200 meter afstand van het huis van mijn Grootouders waar ik later geboren ben). Na een treffer op de piloot van een G-1 stort deze even later neer in Nieuw Lekkerland.
De vliegtuigen werden beiden neergeschoten door de eenheid van Commandant Karl Ebbinghausen en zijn Messerschmidt 109 staat nu in het Militaire Luchtvaartmuseum in Duxford bij Cambridge in de UK.

In de T-5 zaten 5 bemanningsleden die allemaal omkwamen. Een ervan was Sergeant-Vlieger Olaf W. Douwes Dekker een nazaat van Douwes Dekker, beter bekent als Multatuli. Als eerbetoon voor de bemanning is er in 1949 een monument in Ridderkerk geplaatst maar helaas zijn de directe familieleden hiervan nooit op de hoogte gesteld. En nu, 57 jaar na het plaatsen van het monument, is de familie wel ingelicht, na prive onderzoek, en is er eindelijk een herdenking gehouden. Er werd gesproken over " actie van en tot het einde van strijdende vliegers, moed en plaagstoten tegen een oppermachtige vijanddelijke militaire macht en over een matig uitgeruste Nederlandse Luchtmacht die met hun uitrusting/bewapening kansloos waren".

Een van de bemaningsleden, Piloot B. Swagerman, is later postuum onderscheiden met de Willemsorde vierde klasse, wat de familieleden van de andere bemaningsleden niet leuk/eerlijk vonden.

Twee dagen later op, 15 Mei 1940, werd hier in Ridderkerk, wijk Rijsoord, de capitulatie van Nederland getekend. Dit was 1 dag na het bombardement op Rotterdam en bij de ondertekening was een vertegenwoordiger van de stad Utrecht, verplicht, aanwezig en indien Nederland niet zou capituleren zou Utrecht het volgende slachtoffer worden. Dus waar komen de verhalen vandaan dat Rotterdam door een misverstand is gebombardeerd???
Jaqlah.


za mei 13, 2006 3:09 pm
Van Zuylen
Bericht 
Er zijn helemaal geen verhalen dat Rotterdam door een misverstand is gebombardeerd! Dus hoe kom jij aan die stelling?!

Oneerlijk dat Ben Swagerman met de MWO is onderscheiden? Tja, als mensen niet verder kijken dan hun neus lang is, is alles oneerlijk. Swagerman was op 10 mei al neergeschoten na een bombardement op Ockenburg. Zijn T-5 stortte in zee, waarna hij als enige de circa 1,000 meter naar de kust wist te zwemmen en te overleven. Op 13 mei werd een ander [luitenant Ruygrok] aangewezen voor de vlucht naar Moerdijk. Maar Ruygrok was getrouwd, en aangezien het een zeer riskante missie was, vond Swagerman het onverantwoord dat een getrouwde vlieger de missie zou uitvoeren. Hij wierp zich op om Ruygrok te vervangen, en daarop nam hij dus zelf deel aan de vlucht, als vliegtuigcommandant. Het verhaal van de crash mag bekend geacht worden. De reden waarom Swagerman zijn MWO kreeg, en de anderen niet, is zijn wederwaardigheden van de eerste oorlogsdag en zijn heldhaftige optreden om een getrouwd vlieger te vervangen op een missie waarvan zowel het commando als de vliegers wisten dat het vrijwel zeker de laatste vlucht zou worden.


za mei 13, 2006 4:50 pm
JaqLah
Bericht 
Van Zuilen:
De verhalen dat Rotterdam door een misverstand zou zijn gebombardeerd doen hier al 66 jaar de ronde. We weten nu dat Hitler persoonlijk de opdracht gaf om Rotterdam te bombarderen maar het verhaal gaat dat er geschoten zou zijn op de Duitse commandant, door eigen troepen bleek later, en dat die hierdoor pissig was en de boel gewoon wilde platgooien. Door het afschieten van een vuurpijl moest het bombarderen later stopgezet worden maar de piloten hebben die vuurpijl nooit gezien en gingen dus gewoon bombarderen. Dit zijn de verhalen die hier rondgaan want de bevolking wil/wilde gewoon niet geloven dat een arbeiders woonwijk gebombardeerd moest worden om een land op zijn knieen te krijgen.
Jaqlah.

Je inlichten over B. Swagerman klopen presies maar de familie van de andere overledene bemanningsleden zijn het hier niet mee eens. Ook vinden veel mensen dat de MWO VIERDE klasse wat aan de lichte/magere kant was voor zijn prestaties in de eerste dagen van WO2.
Jaqlah.


za mei 13, 2006 5:57 pm
Van Zuylen
Bericht 
OK, als je het zo bedoeld zou je het een misverstand kunnen noemen. Het is echter al 65 jaar bekend dat van een misverstand geen sprake was. Maar dat terzijde. We begrijpen elkaar nu.

Wat betreft de MWO4; ook wat je nu zegt, zegt veel over de mensen die dergelijke zaken zeggen. De MWO was een uitzonderlijke onderscheiding. Daarvoor moest er sprake zijn van overtuigend voldoen aan de criteria. Moed, Beleid en Trouw werden alle drie zwaar gewogen. Er is slechts een MWO3 uitgereikt, de tweede graad, en wel aan Karel Doorman. Swagerman was een moedig mens, maar een MWO3 was aan alle kanten overdreven geweest. Daarvoor waren er bij de landmacht veel te veel militairen die minstens zo moedig als Swagerman ware. Mensen halen echte heroïek en moed vaak door de war met charisma (van de man in kwestie) en uitstraling van een functie. De majoors Landzaat en Malinckrodt bijvoorbeeld waren bijzonder moedig, gedurende vele dagen strijd. Zij ontvingen het MWO4 ook. Terecht natuurlijk, maar Swagerman overtrof de prestaties van beiden beslist niet.

Ik vind het bijzonder treurig als mensen kritiek hebben op dapperheidsonderscheidingen. Meestal hebben ze de kennis en het inzicht niet eens om zich dergelijke meningen aan te kunnen meten. Dat geldt evenzo voor de nabestaanden van de collegae van Swagerman. Zij hadden niet geëxcelleerd - althans niet meer of anders dan al hun vliegende makkers. Swagerman had echter overduidelijk moed getoond door vrijwillig een positie over te nemen wetende dat het heel goed zijn dood zou kunnen worden, en had zich voorafgaande aan zijn laatste vlucht ook al onderscheiden. Daarin zouden de andere nabestaanden moeten berusten.

Ik ken deze (aard van) discussie van heel dichtbij. Ook een familielid van mij sneuvelde, en werd niet onderscheiden in tegenstelling tot veel van zijn vakbroeders in hetzelfde conflict. Desondanks heb ik begrip voor de overwegingen van het militair kapitel. De doden houden wij niet in ere door de strijd voor of de afgunst over onderscheidingen, maar door hun prestaties uit te dragen en hun kameraden evenzo te eren. De dood van de een is immers niet erger dan de dood van de ander. Slechts door subjectiviteit onderscheiden wij de doden, maar dat zou niet moeten.


za mei 13, 2006 7:29 pm
JaqLah
Bericht 
Van Zuylen:
Naar aanleiding van het "vergeten monument" in Ridderkerk voor de bemanning van de neergeschoten T-5 is net het hiervolgende commentaar verschenen.

"Aardig artikel, al heet ik, zoals verderop blijkt geen Thomas Douwes Dekker, maar van voren Olaf, net als de gesneuvelde vlieger in Mei 1940. Ik ben naar hen genoemd na mijn geboorte in 1941. Boosheid: de familie is helemaal niet boos. Alleen heb ik op eigen titel op 4 Mei in mijn toespraak mij en passant verbaast, niet meer dan dat, over het onderscheid onderling. En over de toevoeging 4e klasse. Zelfs voor een moedig man als Swagerman klinkt 4e klasse zo ambtelijk, bijna Kafka-achtig. Maar als ik naderhand hoor dat de moedige schout-bij-nacht Karel Doorman ook " maar" Willemsorde 3e klasse kreeg, weet ik het allemaal niet meer. Ik vond het nodig via deze reactie het begrip boosheid van tafel te krijgen. Ik las het op een andere website ook al. Niet nodig.
Olaf Douwes Dekker, Breda".

Uit de Combinatie, Ridderkerk, 15 Juni.
Groeten van Jaqlah.


do jul 13, 2006 8:43 pm
joris...v
Bericht 
het is waar het was een misverstand rotterdam was met 2 helften en ze moesten 1punt raaken jamer maar waar ging het niet goed en ales was geraak in het centurm ,rotterdam was bezig met de over gaven rot ze moesten een uk gebouwraken schit denk ik ,,,er waren een paar waffen ss mensen berecht in ww2 ik woon in r,dam maar ben pas 14 , ,,
,,,
,,,
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
,,,
,,,

[Edit Auke]Hier is dus niets van te lezen. Probeer het nog eens in normaal Nederlands.[/edit]


zo sep 17, 2006 12:31 pm
Johan_81
Bericht 
Spijt me om het te moeten zeggen, maar ik kan hier inderdaad ook weinig van maken. Probeer het nog een keer ;)


ma sep 18, 2006 5:44 pm
steunwieler
Bericht 
joris...v schreef:
het is waar het was een misverstand rotterdam was met 2 helften en ze moesten 1punt raaken jamer maar waar ging het niet goed en ales was geraak in het centurm ,rotterdam was bezig met de over gaven rot ze moesten een uk gebouwraken schit denk ik ,,,er waren een paar waffen ss mensen berecht in ww2 ik woon in r,dam maar ben pas 14 , ,,
,,,
,,,
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
,,,
,,,

[Edit Auke]Hier is dus niets van te lezen. Probeer het nog eens in normaal Nederlands.[/edit]

Als ik mag pogen tot een 'reconstructie'...:
Het is waar, het was een misverstand. Rotterdam was (verdeeld in) 2 helften en ze moesten 1 punt raken. Jammer, maar dit ging niet goed. Alles was geraakt in het centrum.
Rotterdam was bezig met de overgave en ze moesten een Engels (?) gebouw raken. Er waren een paar Waffen-SS mensen berecht in Wereldoorlog 2. Ik woon in Rotterdam, maar ben pas 14.
Is best goed (denk ik)
Snap ik zelf niet... :oops:


di sep 19, 2006 7:24 pm
gefreiter robin
Bericht 
Citaat:
Door het afschieten van een vuurpijl moest het bombarderen later stopgezet worden maar de piloten hebben die vuurpijl nooit gezien en gingen dus gewoon bombarderen


Als ik mij niet vergis waren er twee geschwaders onderweg naar Rotterdam, de commandant van een van de geschwaders heeft de lichtkogels/vuurpijl wel gezien en is afgezwaaid. het andere geschwader heeft de aanval wel doorgezet.
Bron: Grebbelinie 1940 door E.H. Brongers


vr sep 22, 2006 3:54 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Citaat:
De vliegtuigcommandanten wisten dat als het bombardement niet zou doorgaan rode lichtkogels zouden worden afgevuurd. Het bericht van generaal Schmidt bereikte Generaal Kesselring om 12.35 uur. Het eskader van Oberstleutnant Otto Höhne zag de lichtkogels en brak zijn aanvalsvlucht af. De vanuit het oosten naderende groep van Oberst Wilhelm Lackner vloog echter door en liet haar bommen vallen op de stad.


Bron: Bombardement op Rotterdam, 14 mei 1940


vr sep 22, 2006 4:43 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group