Het is nu di apr 16, 2024 8:19 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 
Reportage: STIWOT in Normandië 
Auteur Bericht
Desiree
Bericht Reportage: STIWOT in Normandië
Op www.stiwot.nl staat het verslag van STIWOT in Normandië. Je kan deze vinden onder reportages. Het verslag is gemaakt door Jeroen Niels.

Veel leesplezier!!

Desiree

[edit: beetje aangepast, link gefixed en verplaatst naar Mededelingen, admin]


zo jun 27, 2004 3:32 pm
Leo
Bericht 
Mooie openingsfoto.
Eindelijk heeft STIWOT een gelaat.
Jongens en meisje,blijkbaar hadden jullie de tijd van je leven.

...-


ma jun 28, 2004 11:27 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11906
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Inderdaad, we hadden de tijd van ons leven. Veel gezien en veel beleefd. Een prachtige omgeving en met de herdenkingen een perfect ambiance.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma jun 28, 2004 11:49 am
Profiel WWW
Hans
Bericht 
Persoonlijk vond ik dit een van de mooiste, gezelligste en indrukwekkendste vakanties die ik ooit heb meegemaakt, en had deze week voor geen goud willen missen. Ook het goede weer en de gezelligheid onderling was hier natuurlijk debet aan.


ma jun 28, 2004 11:59 am
Desiree
Bericht 
inderdaad, om nooit te vergeten.
Echt de tijd van mijn leven.


ma jun 28, 2004 2:35 pm
Avatar gebruiker
Gerd

Geregistreerd:
za mei 22, 2004 10:36 am
Berichten: 1133
Woonplaats: Tollembeek, België
Bericht 
Aaach, verschrikkelijke reportage. Nu ben ik nog meer gefrustreerd dat ik de uitstap heb gemist :cry:

Al goed dat jullie je maar geamuseerd hebben.

Gerd


ma jun 28, 2004 3:54 pm
Profiel
Ronald Stassen
Bericht 
Wij hebben ons inderdaad kostelijk geamuseerd.
En inderdaad een week om nooit te vergeten.

Groet

Ronald


ma jun 28, 2004 4:01 pm
Dennis
Bericht 
hallo, wij gaan eind Augustus naar Normandie, wij komen in het Engelse gedeelte te liggen, in het plaatsje Ver Sur Mer. Nu ben ik wel al eens in het Omaha en Utah gedeelte geweest maar nog nooit in de buurt van de Engelse stranden. Nu is mijn vraag wat de bijzienswaardige dingen daar zijn, info is ook welkom wat daar precies gebeurd is, zelf hebben we wel al een hoop gevonden op internet en boeken, maar iedere verdere info is zeer welkom.


zo jul 04, 2004 9:32 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Al op www.oorlogsmusea.nl onder reistips gekeken?

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo jul 04, 2004 9:43 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Hallo Dennis,
Ik heb begrepen dat je weer terugbent uit Normandië. Mag ik puur uit interesse vragen was je zoal gezien hebt die dagen. Ik neem aan dat je sowiezo naar de Merville bunkers en de Pegasus Bridge geweest bent? :wink: Heb je nog ervaringen die je met ons zou willen delen?

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


ma sep 06, 2004 7:48 pm
Profiel WWW
Dennis
Bericht 
Hoi Jeroen, ben inderdaad terug uit Normandie, helaas wel. We zijn een week daar geweest en eigenlijk is dat nog te kort.
Ben inderdaad bij de Merville bunkers geweest en dat was heel erg boeiend aangezien we wisten wat er was gebeurd en waar het precies was gebeurd, de aanval van het bataljon dan, heel erg boeiend. Alleen vond ik het museum een beetje tegenvallen, maar daar heeft een ieder natuurlijk zijn eigen mening over.
De pegasus brug hebben we zeker ook bezocht, mooi om te zien. ook vond ik het een ontzettend indrukwekkend gezicht toen de nieuwe brug open ging, dat is toch wel iets wat je gezien moet hebben. Wist en jullie trouwens dat de originele brug ter plaatse rechtopstand is gebouwd, om het water verkeer niet op te houden, toch wel heel erg knap. Heb dat gelezen in een boekje wat je daar kan kopen, alleen over de pegasus brug, erg boeiend, ondanks dat het maar 30 bladzijdes heeft.
Verder ben ik op een hele hoop plaatsen geweest, alle stranden zijn we geweest, museums van de stranden zijn we geweest. Het WN62 bij Omaha beach, ook erg boeiend.
Verder vond ik heel apart wat er bij de Crisbecq batterij is opgegraven, ben er 2 jaar terug ook geweest en toen waren alleen de grote bunkers zichtbaar, wel bekend bij de meeste denk ik, nu zijn er platforms zichtbaar waar kanonnen hebben gestaan van 155mm en 210mm ook van het type SKODA, ook wel bekend van het verhaal op dit forum over de Merville bunkers. Dat was heel erg boeiend daarzo, echt mooi, ook de indeling van de bunkers die ze heel erg goed lieten zien.
Ook het standbeeld van IRON MIKE hebben we bezocht en de naarbij gelegen schuttersput van een Generaal waar ik de naam nu even van kwijt ben :oops: maar als ik het weer weet zal ik het vermelden.
Verder heb ik de kunstmatige haven van Arromanches van heel dichtbij gezien, het was eb en dan kun je bij het plaatsje Asnelles het strand op gaan en ontzettend dichtbij komen bij de golfbrekers, erg mooi en wat zijn die dingen ontzettend groot van dichtbij. Aan het strand bij Ver Sur Mer stuiten we nog op restanten van een oud schip, of dat nou werkelijk een schip van toen was, durf ik niet te zeggen, maar het zag er ontzettend oud uit. Moet nog eens op internet gaan zoeken of dat schip er iets mee te maken heeft. Verder hebben we nog een hoop door de duinen lopen zwerven op zoek naar restanten van bunkers, dat was erg leuk om te doen, zo zijn we erachter gekomen dat er ook nog een batterij in Ver Sur Mer heeft gestaan, tenminste in Crepon, een plaatsje wat net achetr Ver Sur Mer ligt. Het was allemaal erg boeiend en ik ga zeker nog een keer terug, maar het is ontzettend handig als je achtergrond informatie hebt over de stranden of bunkers. Dat hebben we ook gemerkt toen we de rondleiding gingen doen bij Azeville, de vrouw die de rondleiding verzorgde sprak alleen in het Frans, ze sprak bijna geen woord Engels, dat viel een beetje tegen. Op zo'n moment is het handig als je al een hoop weet. misschien handig voor iemand die er nog nooit is geweest.
Alles bij elkaar hebben we een mooie tijd gehad en zoals ik al zei, eigenlijk nog te kort een week.

Dennis


ma sep 06, 2004 8:36 pm
Avatar gebruiker
Jeroen Niels

Geregistreerd:
do apr 01, 2004 6:58 pm
Berichten: 684
Woonplaats: Arnhem
Bericht 
Leuk Dennis,

Inderdaad zo'n week is eigenlijk nog veel te kort. Je moet keuzes maken en naar de dingen toe gaan die je interessant vind/lijken. Heb je ook nog die nieuwe Horsa gezien die ze daar sinds kort geopend hebben? Wat een ding hé.

Daarnaast nog iets over de Pegasus Bridge. Ik weet niet of je ook nog gewezen bent op de schade die nog duidelijk te zien is aan de brug. Heb je die kogelgaten van de Messersmit nog gezien? En de diverse kogelgaten in de relingen van de brug.

Daarnaast bevonden zich aan weerszijden van de brug kleine gaatjes, deze werden gebruit om de explosieven in te doen om de brug eventueel op te kunnen blazen. Echter, de Duitsers haalden de explosieven er elke avond uit, zo ook die bewuste nacht. De explosieven werden later in de buurt van de brug gevonden. Als ze dat geweten hadden....

Hier een fotootje van die gaatjes waar de explosieven in zaten.
Afbeelding

Jeroen Niels

_________________
Jeroen Niels
Projectleider STIWOT Reizen
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)


Laatst bijgewerkt door Jeroen Niels op ma sep 06, 2004 10:34 pm, in totaal 4 keer bewerkt.



ma sep 06, 2004 9:43 pm
Profiel WWW
Dennis
Bericht 
nee, dat is me niet opgevallen en ook niet op gewezen, helaas, moet me foto's eens af gaan speuren kijken of ze daar zichtbaar op zijn, maar helaas niet gezien en ook niet op gewezen.


ma sep 06, 2004 10:03 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 13 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group