Het is nu wo apr 24, 2024 12:51 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
Profielwerkstuk:"Hitler vs. Stalin" 
Auteur Bericht
Wilco
Bericht Profielwerkstuk:"Hitler vs. Stalin"
Hallo,

Ik zit nu in 5HAVO en moet dus een profielwerkstuk maken, ik heb als onderwerp gekozen: "Hitler vs. Stalin, de verschillen en overeenkomsten tussen deze 2 grootmachten". De titel zegt eigenlijk dus al genoeg. Ik moet deze 2 dictators gaan vergelijken. Ik moet hierbij onderscheid maken tussen heel veel factoren, ook de economie van Duitsland en de Sovjet-Unie. Hier ligt echter mijn probleem, ik zoek informatie over de economieen van deze 2 landen om zo te kunnen kijken wie er meer invloed had. Heeft iemand enig idee waar ik hierover informatie kan vinden? Ik hoop dat iemand me hiermee kunt helpen.

Alvast bedankt,

Wilco


di jan 30, 2007 9:10 pm
steunwieler
Bericht 
Wikipedia en Google moeten je al een heel eind ver brengen :wink:


di jan 30, 2007 10:41 pm
Zhukov
Bericht 
De Sovjet Unie had een zeer gecentraliseerde economie. Zoals je wellicht zult weten is Stalin de man achter de vijf-jaren-plannen, waarmee hij de Sovjet-economie op hetzelfde niveau als de westerse economiën wilde tillen. Stalin heeft gedurende zijn leven 5 vijf-jaren-plannen geïmplementeerd, waarvan de laatste op het punt van Stalin's dood nog moest worden afgerond.

Het eerste vijf-jaren-plan startte in 1928, toen Stalin (terecht) stelde dat de Sovjet Unie op het punt van industrialisatie ver achter bleef bij de westerse mogendheden. De Sovjet Unie was in die tijd nog steeds een vooral agrarische maatschappij, waarbij de industrialisatie nog lang niet zo ver gevorderd was als in het westen. Stalin stelde dat de Sovjet Unie zichzelf moest kunnen onderhouden en voorzien van materiaal en machines, zodat het land minder afhankelijk zou worden van de kapitalistische westerse mogendheden. Het vijf-jaren-plan resulteerde in een enorme groei van de zware industrie in de Sovjet Unie.

Het toverwoord van het eerste vijf-jaren-plan was 'collectivisatie'. Grote fabrieken werden uit de grond gestampt, veel mensen verhuisden van het platte land naar de stad om in een fabriek te gaan werken. Collectivisatie werd vanaf 1929 ook toegepast op de landbouw. Veel grond en vee was van oudsher in handen van de rijke boeren (Koelakken). Stalin besloot de grond te onteigenen en richtte Kolchozen en Sovchozen op. Kolchozen zijn collectieve boerenbedrijven, waarbij de grond en de machines aan een groep boeren behoort, die de boerderij beheren op basis van gelijkheid. Boeren kregen een gelijk aandeel van de opbrengst van de Kolchoz. Sovchozen waren vergelijkbaar, maar in tegenstelling tot Kolchozen eigendom van de staat. De boeren die werkzaam waren op een Sovchoz kregen gewoon loon uitbetaald, zoals dat in een fabriek het geval zou zijn.

Als gevolg van de collectivisatie raakten de koelakken hun grond kwijt en werden ze gedwongen deel te nemen in een Kolchoz of gedeporteerd. Veel koelakken weigerden om hun grond en vee op te geven en slachtten de dieren, zodat deze niet in handen van de Kolchozniki zou vallen. Veel koelakken waren dus niet blij met de collectivisatie en werden zodoende door de regering gedwongen hun land op te geven en te delen in een Kolchoz. Als gevolg van de gedwongen collectivisatie en de deportaties heeft Stalin de koelakken als klasse (rijke boeren) vernietigd. Een tweede gevolg is dat de landbouw zo van slag raakte, dat er door heel de Sovjet Unie (en met name in de Oekraïne) hongersnood uitbrak. Dit is bekend geworden als de Holodomor, of de Oekraïensche Genocide. Er is veel over gespeculeerd wat de oorzaken van de hongersnood was. De één geeft de schuld aan de slechte weersomstandigheden, waardoor de oogst tegenviel, een ander stelt dat Stalin de hongersnood heeft ingecalculeerd om de Oekraïne te straffen voor hun nationalistische houding.

Een voordeel van de collectivisatie is geweest dat de Sovjet Unie in vijf jaar werd gemoderniseerd van een achterlijk land, tot een industriële grootmacht. Tractoren werden in overvloed geproduceerd, waardoor veel boeren ineens de beschikking kregen over moderne middelen om het land te bewerken.

Ik denk dat ik je wat betreft de economie van de Sovjet Unie onder Stalin aardig op weg heb geholpen.


wo jan 31, 2007 12:08 am
RainbowRob
Bericht 
Misschien moet je het boek Dictators van Richard Overy lezen ISBN10: 9023413091 Dit boek vergelijkt beide dictators met elkaar. Het boek kost bij bol.com 40 euro maar is vast ook wel in je biebliotheek te krijgen


wo jan 31, 2007 10:59 pm
Zhukov
Bericht 
super_rop schreef:
Misschien moet je het boek Dictators van Richard Overy lezen ISBN10: 9023413091 Dit boek vergelijkt beide dictators met elkaar. Het boek kost bij bol.com 40 euro maar is vast ook wel in je biebliotheek te krijgen

Ja, en wellicht is Hitler and Stalin; parallel lives van Alan Bullock ook wel een aardig referentiekader voor je profielwerkstuk.


wo jan 31, 2007 11:52 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group